VYBERTE SI REGION

Malši připraví i na stoletou povodeň. Někteří ale úpravy kritizují

České Budějovice – Velké změny chystá na Malši pod Malým jezem českobudějovická radnice. Připravuje se prohloubení koryta řeky, odbagrování pobřežních svahů a také stavba zídky dlouhé téměř 400 metrů.

14.3.2015
SDÍLEJ:

Řeka Malše v Českých Budějovicích.Foto: Deník/Edwin Otta

Podle náměstka primátora Ivo Moravce uvedená opatření zajistí, aby korytem prošla beze škod tak zvaná stoletá voda. Chystaná akce ale má mezi obyvateli Havlíčkovy kolonie i své kritiky. Například se jim nelíbí rozsáhlé kácení stromů, které bude protipovodňová opatření provázet.

Protipovodňová opatření na Malši chce radnice zahájit v září. Po mnohaletém stavebním řízení už získala stavební povolení. Jde o první ze tří chystaných etap, které mají dosáhnout až k lokalitě 
U Špačků.

„První etapa by měla podle schváleného harmonogramu začít v září 2015 a skončit v prosinci 2016. Koryto řeky bude prohloubeno a rozšířeno a na pravém břehu bude v délce 396 metrů postavena ochranná zídka," přibližuje hlavní změny náměstek primátora Ivo Moravec. „Na straně ke komunikaci vznikne zpevněný svah. Součástí budou samozřejmě následné sadové úpravy," dodává Ivo Moravec s tím, že se chystá 
i náhradní výsadba.

Pro některé obyvatele Havlíčkovy kolonie, spojené 
v občanském sdružení Malše, ale bude cena za protipovodňová opatření příliš vysoká. „Řešení zásadním způsobem změní k horšímu krajinný ráz dotčeného území – jde přitom o jedno z nejcennějších rekreačních území Českých Budějovic," říká například Daniela Magersteinová a pochybuje o tom, že nové koryto zkrotí velké vody dostatečně.

Úpravy Malše provází kritika

Až po mnoha letech získala českobudějovická radnice stavební povolení pro protipovodňové úpravy na řece Malši v Havlíčkově kolonii. Podle radnice se zásadním způsobem zlepší ochrana lokality a řeka místo tak zvané dvacetileté vody bezpečně pojme i vodu stoletou.

Někteří místní obyvatelé se ale obávají, že k zásadní změně odbagrování části břehu a prohloubení koryta nepomůže. „Navržené řešení má velmi sporný protipovodňový efekt. Proti povodním jako 
v roce 2002 přilehlá území neochrání a menší povodně, pokud si pamatujeme, ze stávajícího koryta v dotčeném úseku nevystoupily," míní obyvatelka lokality Daniela Magersteinová, která považuje efekt připravovaných opatření za sporný.

Kritici záměrů města poukazují například i na nedaleký most v Mánesově ulici, který by mohl vodě stejně bránit v cestě. Podle radnice ale most stoletou vodu zvládne. Není na ni sice dimenzován, ale díky speciálním nástavcům se vytvoří proudění, které dokáže stoletou vodu za most převést.

V rámci stavebního řízení se však objevily i pochybnosti o tom, zda bagrování pravého břehu nebude mít vliv na statiku domů, stojících poblíž vody. Účastníci řízení proto podali námitku, která požadovala doplnění dokumentace o příslušný posudek. Podle Tomáše Mráze, který s formulací námitky pomáhal, ale bylo skeptikům vyhověno jen napůl.

Možný vliv pohybu stavebních mechanismů na statiku objektů byl sice ověřen. Byly provedeny zátěžové dynamické zkoušky, které ukázaly, že naměřené hodnoty jsou o více než řád nižší, než doporučují normy.

Posudek, který by se ale týkal statiky svahu po odbagrování se nedělal. „Myslím si, že je to chyba, že to v té dokumentaci mělo být," říká k tomu Tomáš Mráz.

Dodává, že není vyloučeno, že by se mohly v budoucnu kvůli úpravám koryta a břehů změnit poměry v podloží a následně se projevit na domech.

Některým obyvatelům Havlíčkovy kolonie také vadí, že město sice chce u Malého jezu výrazně zvýšit průtočnost koryta, na druhou stranu ale změnou územního plánu v roce 2009 dovolilo třeba výstavbu výše proti proudu v záplavovém území. Kritikem výstavby 
v záplavovém území byl například Zdeněk Marcín.

Podle odborného posudku, vypracovaného pražskou společností DHI, může ale výstavba ovlivnit pouze území proti proudu, nikoliv po proudu. Práce na Malši za 34 milionů mají začít v září.

Autor: Edwin Otta

14.3.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ve Švýcarsku byl plně zprovozněn nejdelší železniční tunel světa

Erstfeld (Švýcarsko) - Nejdelší a nejhlubší železniční tunel na světě, vybudovaný ve Švýcarsku pod Alpami, byl dnes otevřen pro plný dopravní provoz. Gotthardský tunel, přezdívaný podle francouzské zkratky GBT, je dlouhý 57,1 kilometru a v některých místech je až 2,3 kilometru pod povrchem.

Loučení s tratí do Koutů: končí barevné motoráky i soukromník

Údolí Desné – Největší změna za devatenáctiletou historii nastala v noci ze soboty 10. na neděli 11. prosince na Železnici Desná. Osobní vlaky zde přestala provozovat soukromá firma, nahradily ji České dráhy.

Sobotka: Přes návrhy změn by se měly firmy na EET nadále chystat

Praha - Přes návrhy změn v elektronické evidenci tržeb (EET), které projednává Poslanecká sněmovna, by se měli podnikatelé na její zavedení připravovat podle platného zákona. Norma jasně uvádí, koho se evidence tržeb týká. V pořadu Otázky Václava Moravce České televize to dnes uvedl premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD). Podle něj se zdá, že návrhy z dílny ministerstva financí i koaličních lidovců nebudou schváleny. Byla by to nejlepší varianta, dodal premiér.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies