VYBRAT REGION
Zavřít mapu

"Modré" autobusy: Pustí je do koridoru českobudějovického MHD?

České Budějovice – Plánovaný koridor pro MHD může sloužit i regionálním dopravcům. Nikdo je ale doposud neoslovil. Do Budějovic přitom denně vozí tisíce lidí. Už za dva roky by se mohla jejich cesta zrychlit i o desítky minut. (Anketa pod článkem)

14.6.2012 14
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: Deník/Lukáš Marek

Denně proudí z a do Budějovic tisíce lidí za prací a do školy. Stovky z nich pak zejména při odpolední špičce marně čekají na svůj spoj U Zelené ratolesti. Jednou má autobus zpoždění deset minut, jindy dokonce půl hodiny. Situace by se mohla v následujících dvou letech výrazně zlepšit. Tedy pokud by město pustilo regionální dopravce do plánovaného koridoru MHD mezi nádražím a sídlištěm Máj.

„Ve špičce dnes autobus potřebuje na výjezd z Budějovic stejný čas jako na následnou cestu do Prachatic či Písku," řekl ke kritické situaci Vladimír Homola, generální ředitel ČSAD Autobusy Č. B. Stejně jako on by zrychlení autobusů uvítali i cestující. „Nebylo výjimkou, že jsme U Ratolesti čekali i půl hodiny. Když potom prší, je to hodně nepříjemné," potvrdila Markéta Šandová, která jezdí do Netolic. Stalo se jí, že se domů dostala i s hodinovým zpožděním.

Velkou otázkou zůstává, zdali budou moci regionální dopravci koridor MHD, který budou tvořit například vyhrazené pruhy Na Sadech a Husově třídě, používat. Daniel Šesták ze společnosti Mott 
MacDonald, která projekt připravovala, říká, že to bude možné. „Všechny regionální linkové autobusy jedoucí přes Sady a Pražskou třídu projedou rychleji," slibuje. Pomoci tomu mají změny na Mariánském náměstí. Jenže dopravci zatím o projektu mnoho informací nemají. 

„Ve směru do centra budou moci linkové autobusy využít povolenou jízdu pravým BUS pruhem společně s vozidly MHD. Koridor tedy bude sloužit také pro autobusy, třeba ve směru Prachatice/ Písek," řekl o další výhodě Daniel Šesták.

Nikdo je neoslovil

Jenže, jak generální ředitel ČSAD Autobusy Č. B. Vladimír Homola, tak generální ředitel ČSAD Jihotrans Robert Krigar mají o připravovaném projektu koridoru zprávy zatím pouze z médií.
Deníku ve středu potvrdili, že s nimi doposud nikdo nejednal. Přitom zástupci budějovické radnice již projekt před zhruba třemi týdny představili 
s velkou pompou veřejnosti.

„V tomto ohledu jsme zatím úplně stranou. Přitom v podobných věcech jsme v minulosti spolupracovali, teď to vázne," potvrdil Robert Krigar s tím, že společnost má samozřejmě o zapojení zájem.
Upozornil na fakt, že denně do jihočeské metropole dopravci přivezou a poté odvezou několik desítek tisíc lidí, takže by to pro Budějovické měla být naprosto zásadní záležitost.

Vše už mohlo být předjednané, už v listopadu loňského roku upozorňoval člen dopravní komise budějovického magistrátu David Lataj na to, že je třeba do plánování koridoru zapojit i regionální dopravu, která také potřebuje preferenci.

„Zástupci jihočeské metropole se k tomu nemohou otočit zády, jinak rozdělí cestující na ty, co mohou využít koridor, 
a ty, co pojedou v koloně. To by bylo diskriminující. Navíc by se mohlo stát, že to některé další lidi z regionu donutí přestoupit z autobusů do auta, což by jen zhoršilo stávající situaci," upozornil David Lataj.

Dopravci věří, že se brzy dočkají konkrétních informací a jednání. Například vedení ČSAD Autobusy Č. B., které každý den doveze do Budějovic bezmála dva tisíce lidí, by bylo ochotné nakoupit i takzvané detekční zařízení.

Díky němu mají být na křižovatkách vozy MHD upřednostněny. Systém totiž takový vůz předem rozpozná a autobus či trolejbus pak bude mít na semaforu zelenou. „Nejdříve ale musíme znát podrobnosti projektu," dodal Vladimír Homola.

Změn bude více

V tomto ohledu by se mohla situace brzy zlepšit. Jiří Doubek ze společnosti JIKORD, který má na starosti také plánování autobusové dopravy v Jihočeském kraji, potvrdil, že se příští týden uskuteční první jednání s městem. To následně potvrdila i náměstkyně primátora Ivana Popelová.

Koridor by měl začít fungovat naplno v roce 2014. Pro autobusy regionální dopravy to bude znamenat i další zásadní změny. Část cestujících se totiž přesune na jinou zastávku. Některé spoje totiž budou ve směru z centra odkloněny ze Zelené ratolesti na zastávku Mariánské náměstí.

„Zastávky U Zelené ratolesti zůstávají, ale využije je menší množství linek. Část se jich přesune na Mariánské náměstí. Jednat můžeme 
o využití vyhrazeného BUS pruhu u výstaviště směrem do centra. Zde však bude nutné vybavit regionální autobusy potřebnou technologií detekce před křižovatkou," potvrdil Daniel Šesták. Jeden takový přístroj stojí zhruba 25 tisíc korun.  

KORIDOR MHD:
Koridor MHD má mezi lety 2012 a 2014 zásadním způsobem změnit dopravu v úseku mezi nádražím a sídlištěm Máj. Na několika místech dostanou vozy MHD a zřejmě i linkové autobusy vyhrazené pruhy. Podrobnosti na www.koridormhd.cz 

Autor: Lukáš Marek

Jaké jste zažili nejdelší zpoždění vašeho spoje?

10 minut.

12 %

20 minut.

0 %

Půl hodiny.

2 %

45 minut.

2 %

1 hodinu a více.

6 %

Spoj vůbec nepřijel.

78 %

Hlasovalo: 51

Anketa byla ukončena

14.6.2012 VSTUP DO DISKUSE 14
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Hromadná nehoda kamionů na dálnici D1 u Brna ve směru na Vyškov. Měla tragické následky.
AKTUALIZOVÁNO
21

Hromadná nehoda kamionů uzavřela dálnici D1 u Brna. Zemřel řidič dodávky

Recesistické setkání na oslavu skvělých činů ministra financí Andrej Babiše proběhlo 3. dubna před budovou Generálního finančního ředitelství v Praze. Na snímku Bára Štěpánová.
5 9

Řešte rychle dluhopisy, říká Jurečka finanční správě a Babišovi

AUTOMIX.CZ

Lidé si utahují ze jména Karoq. Škodě navrhují jiné názvy, třeba Kardiaq a Svejq

Až česká automobilka Škoda představí nástupce kompaktního SUV Yeti, je možné, že už neponese lehce upravené jméno mýtického sněžného muže, ale poněkud zvláštní název Karoq. Ten si škodovka registrovala na patentovém úřadě začátkem března.

Generál Andor Šándor: Bezpečné metro? Nedělejme si iluze

/ROZHOVOR/ Terorismus. Stále častěji skloňované slovo. Bohužel právem. Jako jeden z mnoha příkladů v posledních týdnech může sloužit útok v petrohradském metru, kde si výbuch vyžádal 14 obětí a desítky zraněných. Jak je to se situací v metru u nás? Známý bezpečnostní expert Andor Šándor je v této otázce skeptický.

Dvě tváře břečťanu

Plevel, nebo požehnání, vítaná výživa, nebo alergizující rostlina. Všechno je v jednom. Něco jiného ovšem platí pro včely a ptactvo nebeské a něco jiného pro lidi.

Na Facebooku vysílal vraždu své dcerky. Pak spáchal sebevraždu

Podle thajské policie se mladý muž natáčel při vraždě své dcery a celou událost přenášel živě na sociální síť Facebook. Nakonec si vzal život.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies