VYBERTE SI REGION

"Modré" autobusy: Pustí je do koridoru českobudějovického MHD?

České Budějovice – Plánovaný koridor pro MHD může sloužit i regionálním dopravcům. Nikdo je ale doposud neoslovil. Do Budějovic přitom denně vozí tisíce lidí. Už za dva roky by se mohla jejich cesta zrychlit i o desítky minut. (Anketa pod článkem)

14.6.2012 14
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: Deník/Lukáš Marek

Denně proudí z a do Budějovic tisíce lidí za prací a do školy. Stovky z nich pak zejména při odpolední špičce marně čekají na svůj spoj U Zelené ratolesti. Jednou má autobus zpoždění deset minut, jindy dokonce půl hodiny. Situace by se mohla v následujících dvou letech výrazně zlepšit. Tedy pokud by město pustilo regionální dopravce do plánovaného koridoru MHD mezi nádražím a sídlištěm Máj.

„Ve špičce dnes autobus potřebuje na výjezd z Budějovic stejný čas jako na následnou cestu do Prachatic či Písku," řekl ke kritické situaci Vladimír Homola, generální ředitel ČSAD Autobusy Č. B. Stejně jako on by zrychlení autobusů uvítali i cestující. „Nebylo výjimkou, že jsme U Ratolesti čekali i půl hodiny. Když potom prší, je to hodně nepříjemné," potvrdila Markéta Šandová, která jezdí do Netolic. Stalo se jí, že se domů dostala i s hodinovým zpožděním.

Velkou otázkou zůstává, zdali budou moci regionální dopravci koridor MHD, který budou tvořit například vyhrazené pruhy Na Sadech a Husově třídě, používat. Daniel Šesták ze společnosti Mott 
MacDonald, která projekt připravovala, říká, že to bude možné. „Všechny regionální linkové autobusy jedoucí přes Sady a Pražskou třídu projedou rychleji," slibuje. Pomoci tomu mají změny na Mariánském náměstí. Jenže dopravci zatím o projektu mnoho informací nemají. 

„Ve směru do centra budou moci linkové autobusy využít povolenou jízdu pravým BUS pruhem společně s vozidly MHD. Koridor tedy bude sloužit také pro autobusy, třeba ve směru Prachatice/ Písek," řekl o další výhodě Daniel Šesták.

Nikdo je neoslovil

Jenže, jak generální ředitel ČSAD Autobusy Č. B. Vladimír Homola, tak generální ředitel ČSAD Jihotrans Robert Krigar mají o připravovaném projektu koridoru zprávy zatím pouze z médií.
Deníku ve středu potvrdili, že s nimi doposud nikdo nejednal. Přitom zástupci budějovické radnice již projekt před zhruba třemi týdny představili 
s velkou pompou veřejnosti.

„V tomto ohledu jsme zatím úplně stranou. Přitom v podobných věcech jsme v minulosti spolupracovali, teď to vázne," potvrdil Robert Krigar s tím, že společnost má samozřejmě o zapojení zájem.
Upozornil na fakt, že denně do jihočeské metropole dopravci přivezou a poté odvezou několik desítek tisíc lidí, takže by to pro Budějovické měla být naprosto zásadní záležitost.

Vše už mohlo být předjednané, už v listopadu loňského roku upozorňoval člen dopravní komise budějovického magistrátu David Lataj na to, že je třeba do plánování koridoru zapojit i regionální dopravu, která také potřebuje preferenci.

„Zástupci jihočeské metropole se k tomu nemohou otočit zády, jinak rozdělí cestující na ty, co mohou využít koridor, 
a ty, co pojedou v koloně. To by bylo diskriminující. Navíc by se mohlo stát, že to některé další lidi z regionu donutí přestoupit z autobusů do auta, což by jen zhoršilo stávající situaci," upozornil David Lataj.

Dopravci věří, že se brzy dočkají konkrétních informací a jednání. Například vedení ČSAD Autobusy Č. B., které každý den doveze do Budějovic bezmála dva tisíce lidí, by bylo ochotné nakoupit i takzvané detekční zařízení.

Díky němu mají být na křižovatkách vozy MHD upřednostněny. Systém totiž takový vůz předem rozpozná a autobus či trolejbus pak bude mít na semaforu zelenou. „Nejdříve ale musíme znát podrobnosti projektu," dodal Vladimír Homola.

Změn bude více

V tomto ohledu by se mohla situace brzy zlepšit. Jiří Doubek ze společnosti JIKORD, který má na starosti také plánování autobusové dopravy v Jihočeském kraji, potvrdil, že se příští týden uskuteční první jednání s městem. To následně potvrdila i náměstkyně primátora Ivana Popelová.

Koridor by měl začít fungovat naplno v roce 2014. Pro autobusy regionální dopravy to bude znamenat i další zásadní změny. Část cestujících se totiž přesune na jinou zastávku. Některé spoje totiž budou ve směru z centra odkloněny ze Zelené ratolesti na zastávku Mariánské náměstí.

„Zastávky U Zelené ratolesti zůstávají, ale využije je menší množství linek. Část se jich přesune na Mariánské náměstí. Jednat můžeme 
o využití vyhrazeného BUS pruhu u výstaviště směrem do centra. Zde však bude nutné vybavit regionální autobusy potřebnou technologií detekce před křižovatkou," potvrdil Daniel Šesták. Jeden takový přístroj stojí zhruba 25 tisíc korun.  

KORIDOR MHD:
Koridor MHD má mezi lety 2012 a 2014 zásadním způsobem změnit dopravu v úseku mezi nádražím a sídlištěm Máj. Na několika místech dostanou vozy MHD a zřejmě i linkové autobusy vyhrazené pruhy. Podrobnosti na www.koridormhd.cz 

Autor: Lukáš Marek

ANKETA

Jaké jste zažili nejdelší zpoždění vašeho spoje?

10 minut.

12 %

20 minut.

0 %

Půl hodiny.

2 %

45 minut.

2 %

1 hodinu a více.

6 %

Spoj vůbec nepřijel.

78 %

Hlasovalo: 51     Anketa byla ukončena

14.6.2012 VSTUP DO DISKUSE 14
SDÍLEJ:

Na Kladensku se zřítilo auto ze třicetimetrového srázu

Kladensko - Kuriozní dopravní nehoda se stala v pondělí po poledni v lesním porostu mezi obcemi Svárov a Podkozí. Auto zde vyjelo ze silnice a mezi stromy se řítilo dlouhým srázem dolů na spodní vozovku pod serpentinou. Vozidlo skončilo pod kopcem na spodní vozovce převrácené na střechu. Starší řidič utrpěl zranění a byl převezen do pražské nemocnice. 

CNN: Pražské vánoční trhy jsou mezi desítkou nejlepších na světě

Praha - Mezi desítku nejlepších vánočních trhů na světě zařadila americká televizní stanice CNN tržiště na Staroměstském a Václavském náměstí v Praze. Reportér zaměřený na cestování ocenil každodenní otevírací dobu stánků i blízkost obou hlavních tržišť, stejně jako kvalitu zdejších klobás a piva.

Dijsselbloem: Hospodářské problémy Itálie po referendu nezmizely

Brusel - Hospodářská situace v Itálii se po nedělním referendu nezměnila, problémy zůstávají stejné, poznamenal dnes při příchodu na jednání ministrů financí zemí platících eurem šéf této takzvané euroskupiny Jeroen Dijsselbloem z Nizozemska. Podle něho bude muset nová vláda připravit dodatečná opatření v rámci státního rozpočtu na příští rok, aby země dodržela podmínky takzvaného paktu stability. V něm se členské státy eurozóny zavazují nemít natolik vysoké schodky státních rozpočtů nebo vysoké veřejné dluhy, které by ohrožovaly stabilitu eura a zvyšovaly inflaci v zemích platících eurem.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies