VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Na Lipno míří obří kolos, ucpe silnici u hranic

Linz, Lipno - Gigantický náklad mohou potkat příští týden lidé na trase mezi rakouským Lincem a přehradou Lipno. Plavební společnost Rosenberger Lipno Line tudy totiž bude převážet velkou výletní loď.

14.4.2012
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: Mathias Lauringer

Celá transportní souprava měří 48 metrů na délku, šest metrů na šířku a je více než sedm metrů vysoká. Po cestě tedy bude nutné nadzvedávat dráty elektrického vedení, odřezávat dopravní značky i uzavírat silnice.

Pracovníci společnosti akci plánovali osm měsíců. Obtížné bylo už samotné hledání vhodné trasy, například cestu přes Studánky a Vyšší Brod museli zrušit, protože se ukázalo, že zdejší mosty neudrží mnohatunový náklad. „Obnášelo to desítky výpočtů každého krizového místa, stovky telefonátů, vyjednávání. Bojovali jsme za to, abychom loď nemuseli řezat, a myslím, že něco takového na silnici mezi Lincem a Lipnem ještě nebylo,“ popsal manažer Jiří Brom.

Loď, která nově ponese jméno Adalbert Stifter, se na cestu vydá v úterý 17. dubna. Hned první kilometry budou ale podle Broma velice náročné. Pojede se totiž ulicemi Lince. „Je tam spousta míst, kde musíme sundavat a znovu zapojovat elektrické vedení, budeme nadzvedávat napájení tramvaje, odřezávat dopravní značky i otáčet semafory,“ vyjmenoval. Průjezd městem je proto naplánován na pozdní večer, začne ve 22 hodin.

Další den lodní kolos poputuje přes obec Hellmonsödt, kde řidiči zbývá jen 13 centimetrů k manévrování. Na cestě bude muset také zdolat dvě ostré zatáčky za sebou, ulice Reichenau a kruhový objezd v Bad Leonfeldenu.

Náklad poveze speciální přepravník, který je téměř stejně těžký jako samotná loď. Může však cestu v mnohém zjednodušit. „Má dvanáct náprav a chová se trochu jako pavouk. Dokáže překročit některé překážky a na mostě nadlehčit část nákladu,“ vysvětlil Brom. Pracovníci společnosti dále plánují, že v některých úsecích položí na silnici pevné železné pláty. Díky tomu se cesta pro loď ještě rozšíří a nebude již hrozit riziko utržení krajnice.

Přepravník budou doprovázet  tahače a servisní vozidla. „Pojedou s námi například lidé z firmy E-On, kteří budou zvedat, případně rozepínat a zase zapínat elektrické vedení. Totéž se týká i telefonních drátů či optického kabelu pro rozvod internetu. Jedno vozidlo vyhradila také policie,“ doplnil Karel Andrle ze společnosti Production1, která na akci spolupracuje. Celá transportní souprava tak bude vážit zhruba 180 tun.

Vzhledem k obřím rozměrům není možné náklad přepravovat příliš rychle. Řidič pojede průměrnou rychlostí šest až osm kilometrů za hodinu. Cesta z Lince k Lipnu mu proto zabere tři dny. České hranice by měla loď překročit 19. dubna kolem 14. hodiny na přechodu Guglwald.

I když trasa většinou vede po vedlejších a málo využívaných silnicích, řidiči musí počítat s omezením dopravy. Na české straně se to týká hlavně úseku mezi Přední Výtoní a Frýdavou ve čtvrtek 19. dubna odpoledne. „Silnice bude zcela uzavřena. Lidé tam nebudou moci ani parkovat, protože náš náklad je zkrátka tak velký,  že už se tam nic jiného nevejde,“ zdůraznil Brom.

Cílem cesty je Frýdava na břehu přehrady Lipno. Zde bude loď 20. dubna spuštěna na vodu. Ani to ale není jednoduché. Pracovníci musí zřídit mobilní přístaviště a využijí dvaceti tunový jeřáb. Poté budou loď ještě kontrolovat a postupně připravovat k provozu. Její oficiální křest je naplánován na 2. června.

Domovským přístavem lodi Adalbert Stifter bude Lipno nad Vltavou. Měla by pravidelně jezdit po přehradě a jako linkový spoj mířit například do Horní Plané. Společnost Rosenberger Lipno Line tím chce rozšířit svou dosavadní nabídku. „Po letech cítíme stále silnější poptávku po pravidelné linkové dopravě. Pouhé rekreační plavby už nemohou splnit požadavky všech lidí,“ vysvětlil Brom.

Loď byla vyrobena v roce 1967, ale podle Broma se může pochlubit perfektním technickým stavem. Prošla několika velkými opravami a bez problémů splňuje všechny české normy. Zároveň bude největším dopravním prostředkem na Lipně, uveze až 250 pasažérů. Plavební společnost ji chce také nabízet pro soukromé účely jako jsou svatby nebo firemní večírky.

Technické údaje

Loď Adalbert Stifter:
32 metrů dlouhá
6,6 metrů vysoká
5,85 metrů široká
váha cca 85 tun
kapacita až 250 osob

Naložená transportní souprava:
48 metrů dlouhá, 6 metrů široká
7,5 metrů vysoká, váha 180 tun

Transport Linz – Lipno:
cca 55 kilometrů
odjezd z Lince 17. dubna
spuštění na Lipno 20. dubna

Autor: Andrea Zahradníková

14.4.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Zástupci iniciativy Rekonstrukce státu uspořádali 11. června v centru Prahy happening za to, aby Sněmovna už dál neodkládala další projednávání návrhu na zavedení internetového registru smluv.
1 11

Registr smluv: Vláda podpoří návrh poslanců a uleví dvaceti firmám

Tenistka Petra Kvitová.
5

Záludná Paříž. Je Roland Garros nejtěžší grandslam?

Poslední den kouření v hospodách: Protesty? Třeba vysypání nedopalků na ulici

/ANKETA, INFOGRAFIKA/ Poslední možnost zakouřit si v restauraci nebo baru mají v úterý lidé po celé republice. Pak už jim to nedovolí takzvaný protikuřácký zákon, který začne platit od středy 31. května.

Michal Klíma: Stát má podporovat nezávislá média

Téma svobody médií v České republice se už dostalo i do agendy plenárního jednání Evropského parlamentu. 1. června se budou poslanci zabývat tématem Riziko politického zneužití médií v ČR.

Tatra Trucks zmodernizuje armádní děla. Obrana za ně zaplatí přes miliardu

Samohybné houfnice Dana pro českou armádu zmodernizuje kopřivnická firma Tatra Trucks. Ministerstvo obrany za zakázku zaplatí 1,27 miliardy korun. Zrenovováno bude 33 děl. Zakázkou se v blízké době bude zabývat vláda. Smlouvu by ministerstvo chtělo podepsat v září.

KLDR varovala USA před "dárkovým balíčkem". Testovat hodlá i nadále

Severní Korea i nadále provokuje a nedbá výzev USA, Číny či Ruska, aby přestala v sérii raketových testů. Vůdce Kim Čong-un navíc varoval Spojené státy, že jeho země bude zbrojit dál a v rámci posilování obrany státu vyvine mnohem silnější zbraně.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies