VYBERTE SI REGION

Náraz do stromu ročně zabije desítky lidí. I těch nevinných

Jižní Čechy - Kvílení brzd. Smyk. Ohlušující náraz a pak jen všudypřítomné ticho. Je úterní podvečer 11. června a pětapadesátiletý muž za volantem renaultu se těší domů. Zbývá posledních pár kilometrů.

17.8.2013 5
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: Policie ČR

V nepřehledném horizontu u Dvorců na Třeboňsku se mu náhle vřítí do cesty sportovní octavie. Její 25letý řidič drží plynový pedál až na podlaze a rychlostí 130 kilometrů v hodině riskantně předjíždí nejméně dvě auta. Srážce už nejde zabránit. Renault i octavie se po bočním střetu ocitají mimo silnici a nabourají do stromu. Následky jsou tragické. Starší z mužů zemře na místě, viník a jeho kamarádi končí s těžkým zraněním v nemocnici. Bohužel to není jediný podobný případ.

Strom, nebo život?

Právě nárazy do stromů a jiných pevných překážek patří mezi nejčastější příčiny smrtelných nehod na českých silnicích. Přestože dopravní experti kácení stromů v těsné blízkosti silnic prvních tříd a mezinárodních tahů s ohledem na bezpečnost řidičů jednoznačně doporučují, v praxi mu často brání byrokratická omezení. Zejména od ekologů. Jak našemu Deníku vysvětlil Roman Kluzák z tiskového oddělení ministerstva dopravy, s povolením kácení totiž musí souhlasit orgán ochrany přírody a silniční správní úřad. A s tím může být někdy problém.

„Platné znění se může jevit v některých případech těžko aplikovatelným a v praxi působí obtížně, protože forma dohody dvou správních orgánů na povolení kácení neřeší situaci, kdy se tyto orgány neshodnou, respektive kdy pak nelze kácení uskutečnit," přiznává Roman Kluzák. Mezi dlouholeté zastánce kácení stromů podél silnic vyšších tříd patří majitel budějovické autoškoly Václav Rejda. Ten se domnívá, že kdyby se společnost více zabývala prevencí, na jihočeských silnicích by umíralo méně lidí. Na současné neradostné bilanci nehod má podle něj hlavní podíl špatná legislativa.

„Sázet stromy pět metrů od silnice a nechat je růst, je hazard se životy lidí. Když se řidič dostane při rychlosti 50 kilometrů za hodinu mimo silnici, během půl vteřiny naráží do stromu. Za tuto dobu nestačí ani zvednout nohy na pedály brzdy a spojky," upozorňuje Václav Rejda s tím, že v Rakousku a Německu se stromy kolem silnic prvních tříd a mezinárodních tahů vůbec nevyskytují. Podobný názor má i krajský koordinátor BESIP Václav Kovář. Ten je rovněž přesvědčen, že vykácením stromů u silnic prvních tříd by se podstatným způsobem snížily tragické následky nehod.

Ministerstvo váhá

„Lidé musí v nebezpečných úsecích v prvé řadě snížit rychlost, ale přesto zde často dochází k nehodám. Bylo by účelné snažit se s tím něco dělat. Stromy podél cest se mohou sázet, ale ne tam, kde ohrožují provoz," řekl Václav Kovář. Pro kácení se vyslovila i jihočeská policejní mluvčí Lenka Holická. Ta ale zároveň uvedla, že policie může odstranění dřevin pouze doporučit, nikoliv však přikázat. „Pokácení stromů poblíž silnic by samozřejmě mohlo snížit následky nehod. Silnice má být jasně čitelná a přehledná," argumentuje.

Ministerstvo dopravy změnu vyhlášky v současnosti nepřipravuje. Roman Kluzák z tiskového oddělení to zdůvodnil tím, že výbor pro životní prostředí loni nedoporučil připravovanou novelu zákona o pozemních komunikacích a parlament se od té doby tímto problémem nezabýval.

Autor: Pavel Kroupa

17.8.2013 VSTUP DO DISKUSE 5
SDÍLEJ:

Veslařský svět v černém. V Mařaticích pohřbili nadějného veslaře Michala Plocka

Uherské Hradiště – S juniorským mistrem Evropy i mistrem světa dvaadvacetiletým Michalem Plockem se přišly v pondělí 5. prosince rozloučil na jeho poslední cestě zhruba dvě stovky známých, přátel a rodinných příslušníků do obřadní síně hřbitovu v Uherském Hradišti, Mařaticích. Talentovaný veslař a nástupce Ondřeje Synka byl 28. listopadu nalezen mrtvý v loděnici pražské Dukly, za níž vesloval.

Vědci zkoumají léčbu nočních můr a běsů i pomocí vůní

Klecany (u Prahy) - Vědci z Národního ústavu duševního zdraví (NUDZ) v Klecanech u Prahy zkoumají léčbu nočních můr a běsů i pomocí vůní. Pracoviště je unikátní spektrem nabídky metod řešení poruch spánku, a to nejen v rámci ČR. Řada problémů se léčí nejen podáváním léků, ale zásadní jsou i psychoterapeutické postupy, říká vedoucí oddělení spánkové medicíny Jitka Bušková.

Technik z letounu s fotbalisty: Pád jsme nečekali, nikdo nekřičel

La Paz - Bolivijská vláda začala vyšetřovat podezření na nepravosti při udělení licence místní letecké společnosti LaMia, jejíž letoun minulý týden havaroval v Kolumbii s brazilskými fotbalisty. Příčinou neštěstí, při němž zemřelo 71 lidí, byl zřejmě nedostatek paliva. Informaci, že letadlo mělo udělat mezipřistání na dotankování, potvrdil dnes brazilské televizi Globo i přeživší technik Erwin Tumiri.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies