VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Náraz do stromu ročně zabije desítky lidí. I těch nevinných

Jižní Čechy - Kvílení brzd. Smyk. Ohlušující náraz a pak jen všudypřítomné ticho. Je úterní podvečer 11. června a pětapadesátiletý muž za volantem renaultu se těší domů. Zbývá posledních pár kilometrů.

17.8.2013 5
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: Policie ČR

V nepřehledném horizontu u Dvorců na Třeboňsku se mu náhle vřítí do cesty sportovní octavie. Její 25letý řidič drží plynový pedál až na podlaze a rychlostí 130 kilometrů v hodině riskantně předjíždí nejméně dvě auta. Srážce už nejde zabránit. Renault i octavie se po bočním střetu ocitají mimo silnici a nabourají do stromu. Následky jsou tragické. Starší z mužů zemře na místě, viník a jeho kamarádi končí s těžkým zraněním v nemocnici. Bohužel to není jediný podobný případ.

Strom, nebo život?

Právě nárazy do stromů a jiných pevných překážek patří mezi nejčastější příčiny smrtelných nehod na českých silnicích. Přestože dopravní experti kácení stromů v těsné blízkosti silnic prvních tříd a mezinárodních tahů s ohledem na bezpečnost řidičů jednoznačně doporučují, v praxi mu často brání byrokratická omezení. Zejména od ekologů. Jak našemu Deníku vysvětlil Roman Kluzák z tiskového oddělení ministerstva dopravy, s povolením kácení totiž musí souhlasit orgán ochrany přírody a silniční správní úřad. A s tím může být někdy problém.

„Platné znění se může jevit v některých případech těžko aplikovatelným a v praxi působí obtížně, protože forma dohody dvou správních orgánů na povolení kácení neřeší situaci, kdy se tyto orgány neshodnou, respektive kdy pak nelze kácení uskutečnit," přiznává Roman Kluzák. Mezi dlouholeté zastánce kácení stromů podél silnic vyšších tříd patří majitel budějovické autoškoly Václav Rejda. Ten se domnívá, že kdyby se společnost více zabývala prevencí, na jihočeských silnicích by umíralo méně lidí. Na současné neradostné bilanci nehod má podle něj hlavní podíl špatná legislativa.

„Sázet stromy pět metrů od silnice a nechat je růst, je hazard se životy lidí. Když se řidič dostane při rychlosti 50 kilometrů za hodinu mimo silnici, během půl vteřiny naráží do stromu. Za tuto dobu nestačí ani zvednout nohy na pedály brzdy a spojky," upozorňuje Václav Rejda s tím, že v Rakousku a Německu se stromy kolem silnic prvních tříd a mezinárodních tahů vůbec nevyskytují. Podobný názor má i krajský koordinátor BESIP Václav Kovář. Ten je rovněž přesvědčen, že vykácením stromů u silnic prvních tříd by se podstatným způsobem snížily tragické následky nehod.

Ministerstvo váhá

„Lidé musí v nebezpečných úsecích v prvé řadě snížit rychlost, ale přesto zde často dochází k nehodám. Bylo by účelné snažit se s tím něco dělat. Stromy podél cest se mohou sázet, ale ne tam, kde ohrožují provoz," řekl Václav Kovář. Pro kácení se vyslovila i jihočeská policejní mluvčí Lenka Holická. Ta ale zároveň uvedla, že policie může odstranění dřevin pouze doporučit, nikoliv však přikázat. „Pokácení stromů poblíž silnic by samozřejmě mohlo snížit následky nehod. Silnice má být jasně čitelná a přehledná," argumentuje.

Ministerstvo dopravy změnu vyhlášky v současnosti nepřipravuje. Roman Kluzák z tiskového oddělení to zdůvodnil tím, že výbor pro životní prostředí loni nedoporučil připravovanou novelu zákona o pozemních komunikacích a parlament se od té doby tímto problémem nezabýval.

Autor: Pavel Kroupa

17.8.2013 VSTUP DO DISKUSE 5
SDÍLEJ:
Kandidát na prezidenta Jiří Drahoš
17 7

Median: Drahoš by ve druhém kole prezidentské volby porazil Zemana

Afričtí uprchlíci na ostrově Lampedusa. Prostředky na jejich život si pro sebe inkasovala italská mafie.
1

Libyjští pašeráci lidí cpou do lodí rekordní počty uprchlíků

Krev v mobilech? Suroviny pro baterie se těží v drastických podmínkách

Věděli jste, odkud pochází suroviny pro mobily, notebooky, nebo televize? Přichází totiž nová doba železná. O kontrolu nad těžbou a obchodem s kovy, ze kterých se vyrábí plošné spoje do elektronických přístrojů, se vedou tvrdé boje, na jejímž počátku jsou zubožené děti v afrických dolech a na konci spokojení uživatelé se smartphony. Z celosvětového byznysu profituje Čína, zásoby ale nejsou nekonečné.

Zeman má dalšího soupeře. Pana Škodu Vratislava Kulhánka

Miloši Zemanovi přibývají silní soupeři. Vedle bývalého předsedy Akademie věd ČR Jiřího Drahoše je to Vratislav Kulhánek, bývalý šéf mladoboleslavské Škody Auto. Jako prezidentského kandidáta ho zítra představí Občanská demokratická aliance podnikatele Pavla Sehnala.

DOTYK.CZ

První světovou válku roznítil nedomrlý intelektuál, který dožil v Čechách

Jeho kulka rozpoutala válku, které podlehlo 40 milionů nešťastníků. Sarajevský atentátník Gavrilo Princip byl bystrý chlapec, v Srbsku dodnes obdivovaný – jmenují se po něm ulice a náměstí. Ovšem mučedníkem se nestal, v době atentátu byl totiž nezletilý a tudíž nemohl dostat oprátku. Princip dožil v Čechách, v terezínské pevnosti, kde jeho tělo rozežírala tuberkulóza a duši sžírala samota i zlé zprávy o válečném osudu jeho milované země.

Stížností na zubaře přibývá, lidem vadí špatná čeština a drahé služby

Jsme zahlceni stížnostmi od pacientů, hlásí Česká stomatologická komora. Každý měsíc jich prý dostanou několik. Stížnosti směřují hlavně na kolegy z cizích zemí. Důvody: zubaři nerozumí dobře česky, další lidem nutí příliš drahé výkony. U některých lékařů se navíc provalilo, že nemají specializaci, kterou uvádějí na vizitce. To by mělo skončit, slibují stomatologové.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies