Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Nová cyklostezka v Táboře přinejmenším budí rozpaky

Tábor /AKTUALIZOVÁNO/ - Jeronýmova ulice v Táboře je průkopnicí v novém způsobu vymezení pruhu pro jízdu na kole v jednosměrné ulici. 

24.10.2015 1
SDÍLEJ:

Nová cyklostezka v Jeronýmově ulici v Táboře. Foto: Alena Šatrová

Když se Jaroslav Krampera ve středu večer vrátil z práce domů, žasl. Před jeho domem v Jeronýmově ulici mezitím vznikla nová cyklostezka, která v něm probudila takový vztek, že sotva dospal do rána. Jeho první cesta vedla do redakce.

Kdo se dojde podívat do Jeronýmovy ulice, zřejmě pochopí nejen jeho argumenty. Pruh pro cyklisty od vozovky s parkovacími místy oddělují cca 20 centimetrů vysoké červenobílé zátarasy. Řešení se zdá být nebezpečné jak pro parkující řidiče, tak i pro samotné cyklisty.

„Nejabsurdnější ale je, že zátarasy jsou přivrtané i kolem stání vozíčkářů, vůbec nevím, jak se dostanou na chodník. A starší lidi buď přes ně přepadnou, nebo se jim budou muset nějak vyhýbat. To ale znamená, že z auta nevystoupí rovnou na chodník, protože nejdřív budou muset vstoupit do dráhy cyklistovi," přemýšlí nad novým uspořádáním provozu Jaroslav Krampera.

Bude starosta skládat uhlí?

Jeho sousedovi z ulice Jaroslavu Velkovi hrazení navíc i zkomplikovalo život. „Vozí mi sem uhlí, takže najedou na začátek chodníku, položí transportér a uhlí mi nasypou přímo do sklepa. To teď nepůjde, ale já přece ve svých šedesáti nebudu sklízet třicet metráků uhlí! Budu volat starostovi, ať mi ho jde složit," plánuje obyvatel ulice. Starosta Jiří Fišer je tento týden mimo úřad, proto se k cyklostezce a stížnostem obyvatel nemohl vyjádřit.

Jaroslav Krampera se ale také domnívá, že až auta budou parkovat po obou stranách vozovky, neprojedou jejich ulicí popeláři. „A to by mohlo dopadnout tak, že úřední šiml nám sem postaví omezení a v pondělí a ve čtvrtek nás z ulice vyženou, aby mohli jezdit popeláři. A nač si potom platím rezidentní kartu?" obává se Jaroslav Krampera.

Podle Karla Hotového, vedoucího odboru investic a zároveň městského cyklokoordinátora, neměli v Jeronýmově ulici moc na výběr. Červenobílé bariéry byly nutností. „Požadovala je po nás policie, aby se pruh oddělil od provozu. My jsme je nechtěli, ale byly podmínkou. Pokud bychom ji nesplnili, nevedla by tudy cyklostezka," vysvětluje Karel Hotový, ale nad připomínkou, že řidiči si o překážky omlátí dveře, nebo že panu Velkovi nesklidí uhlí, jen pokrčil rameny. Vstříc radnice vychází cyklistům, pro které se město snaží vytvářet podmínky pro jízdu v protisměru jednosměrnou ulicí.

A to nyní lze jen za předpokladu, že splní bezpečností parametry, které vymezení pruhu vyžadují. Nicméně se Karel Hotový došel na místo podívat. Prostoru na projetí mají podle něj řidiči dost, ale připouští, že na zvážení může být přesunutí parkovacích míst pro invalidy na druhou stranu vozovky.

Než se samostatný pruh na vozovce objeví, předchází tomu různé výpočty. Používají se i tak zvané vlečné křivky, jež určí, kolik kde řidič musí dostat místa, aby se na silnici vytočil. Podle toho se pak stanovují šířky vozovky. „Takže se domnívám, že i tady musí odpovídat," dodává Karel Hotový s tím, že k tomuto řešení stačil pouhý návrh řešení, projekt nutný nebyl. I k němu se ale musely vyjádřit všechny dotčené orgány, včetně dopravní policie. Pouze občané z ulice se podle Jaroslava Krampery ke slovu nedostali. „Nás se nikdo nezeptal a ani nám nic předem neřekli, najednou to tady bylo. Přitom tudy projede minimum cyklistů," říká.

 Realizaci prostoru pro cyklisty schvalovali i radní. „To ale bylo už za minulého vedení. Teď jen přišla na řadu realizace, která má návaznost na trasu přes TGM – Dobrovského – Jeronýmovu a na mos. Jen se muselo počkat na dokončení TGM," vysvětluje radní za T2020 a zdatný cyklista Petr Havránek, „asi by bylo jednodušší pro imobilního řidiče zaparkovat bez omezení, ale tato varianta neprošla a z nařízení policie tam musí být ony mini sloupky, které jsou normované, takže nehrozí výšková kolize s dveřmi aut, s výjimkou Ferrari," dodává. Také Petr Havránek připouští následné změny a úpravy. „Pokud tady bude vznikat nadmíru mnoho karambolů s cyklisty," naznačil jeden z důvodů.

Autor: Alena Šatrová

24.10.2015 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Útok v Cambrils
2 21

Útočníci z Barcelony plánovali krvavější akci. Řidič dodávky je prý mrtvý

Melbourne, ilustrační foto
6 10

Kde se žije nejlépe? Vítězí Melbourne a Vídeň. Praha uzavírá šestou desítku

OBRAZEM: Nejlepší fotografie týdne

Prohlédněte si nejpovedenější snímky našich fotografů pořízené během uplynulého týdne.

Velká světlometová krádež: zaměstnanci ukradli zboží za statisíce

Velkou krádež vyšetřují policisté ve firmě na výrobu světlometů v Mohelnici. Skupina devíti lidí zde kradla výrobky. Celkově způsobili škodu za devět set tisíc korun.

Dětské úrazy loni stály 815 milionů korun, častější jsou v létě

Dětské úrazy loni stály české zdravotnictví více než 815 milionů korun, nejvíce jich je v letních měsících. Počet i náklady každoročně rostou. Nejčastější jsou například poranění kotníků, chodidel, zápěstí, rukou a hlavy.

Lenovo je po dvou letech ve ztrátě. Ta činí téměř dvě miliardy

Čínský výrobce osobních počítačů Lenovo hlásí za první fiskální čtvrtletí ztrátu ve výši 72 milionů dolarů, tedy v přepočtu 1,6 miliardy korun. Informovala o tom agentura Reuters. Podle ní jsou příčinou vyšší náklady a tlak marže v souvislosti s nedostatkem některých součástí, jako jsou například paměťové čipy. Jedná se o první čtvrtletní ztrátu za poslední dva roky.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení