VYBERTE SI REGION

Nový krumlovský jez kolaudace teprve čeká

Český Krumlov – Proč je nová  konstrukce na jezu  v Českém Krumlově pořád zvednutá a ohrazená montovanou protipovodňovou stěnou? Ptají se Krumlováci i turisté.

13.5.2014
SDÍLEJ:

Nezbývá než přenášet. Foto: DENÍK/ Zdeněk Zajíček

Odpověď zní: Protože  nový sklopný jez pod českokrumlovským Plášťovým mostem je stále ještě ve zkušebním provozu.
Současné úpravy jezu se dají přičíst na vrub tomu, čemu se lidově říká vychytávání much.

„Stavbu jsme převzali ke konci loňského roku," řekl  Martin Poláček, zástupce investora stavby Povodí Vltavy. „A věděli jsme, že vzhledem 
k tomu, že se jedná o atypickou konstrukci, nemusí být hned od začátku provozně dokonalá a tak ji bude třeba postupně vylepšovat a ladit," potvrdil. Jez je skutečně atypickou a dnes už ne tak často používanou stavbou. Má čtyřicet metrů do délky a ve chvíli, kdy se sklopí, dokáže snížit hladinu řeky o metr osmdesát. A sklápí či zvedá se sám. To dokáže obsloužit jeden člověk, ovšem není k tomu potřeba žádného motoru, žádné hydrauliky ani složitých převodů. Vše obstará sama řeka. Ta jez buď silou vlastního proudu zvedne, nebo naopak uloží do něčeho, co by se dalo nazvat jako kapsa ve dně koryta. A právě všechny tyto výhody nebo technické zajímavosti mají i jednu nevýhodu, nutnost přesného seřízení a kromě jiného i dokonalé těsnosti gumových součásti.

„Podle manipulačního řádu má být provedena kontrola manipulace a všechny mechanismy jezu se mají kontrolovat minimálně dvakrát ročně, ale nemusí to být prováděno tak, jako dnes," doplnil Martin Poláček s tím, že obestavění jezu protipovodňovou stěnou a odčerpávání vody, čili úpravy za sucha, nejsou pro běžnou údržbu nutné.
„To, co se dnes děje, je prvním krokem z celkového ladění, aby byl mechanismus co nejspolehlivější. Doplňujeme návodní těsnění, protože to původní se nám zdálo málo dokonalé. Doplňujeme některé úpravy strojovny, aby v ní vše fungovalo tak, jak má," vyjmenoval zástupce.

„Jsme ve zkušebním provozu, který nám Vodoprávní úřad udělil do poloviny letošního roku. Pak požádáme o kolaudaci celého díla," shrnul Martin Poláček.
V rámci toho se chystají i drobné opravy takzvané sportovní propusti, čili šlajsny. Ta je po první sezóně potřebuje. Některé z umělohmotných kartáčů, které by měly sloužit ke zpomalení průjezdu lodí, už mají vypadané chlupy. Podle ujištění Povodí se ale vše do hlavní části vodácké sezóny stihne.

Princip konstrukce tohoto jezu je starý kolem sto padesáti až dvou set let, ale v posledních třiceti letech se v naší republice příliš nevyužíval. Podle Povodí Vltavy má své výhody i nevýhody. Mezi nevýhody patří hlavně právě větší náročnost na údržbu těsnících gumových součástí. Tato podoba jezu je výsledkem snahy investora splnit podmínky památkářů, aby konstrukce ve vztyčené poloze tvarově připomínala jez pevný.

Autor: Zdeněk Zajíček

13.5.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Vojenský historický ústav má nově opravenou stíhačku MiG-15

Praha - Vojenský historický ústav (VHÚ) bude moct vystavit nově opravený stíhací bombardér MiG-15. V uplynulých pěti měsících ho zrekonstruovali pracovníci Vojenského technického ústavu (VTÚ). Představitelé VTÚ, VHÚ a ministerstva obrany ve čtvrtek opravený stroj na vojenské základně ve Kbelích představili novinářům.

Zmlátil dvě ženy. Zdržely jej prý ve frontě u pokladny

Pardubice - Z výtržnictví obvinila pardubická policie 47letého muže, který měl zmlátit dvě ženy. Jednu vážně zranil.

Hasiči přejeli hocha, chvátali k požáru. Policie: Nešťastná náhoda

Krucemburk – Havlíčkobrodští kriminalisté uzavřeli vyšetřování nehody z letošního června, při níž hasiči na závodech dračích lodí v Krucemburku na Havlíčkobrodsku přejeli desetiletého chlapce.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies