VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Obchvat by Českým Budějovicím pomohl, říká dopravní expert

České Budějovice /ROZHOVOR/ - Málokdo rozumí dopravě lépe, než on. Už pátým rokem působí Václav Kovář jako krajský koordinátor dopravy. „O národní strategii prevence jsem se vždy zajímal," říká sympatický muž, který dlouhá léta pracoval v autoškole.

16.11.2013
SDÍLEJ:

Krajský dopravní koordinátor Václav Kovář.Foto: Deník / Tadeáš Nový

Jak jste se stal krajským dopravním koordinátorem?

Přihlásil jsem se do přijímacího řízení v roce 2009, už dříve jsem se o národní strategii prevence jako autoškolák zajímal. Cítil jsem, že frekventanti, kteří k nám přicházejí, trochu hážou za hlavu to, co jim říkáme. Ústřední automotoklub, který do roku 2009 prevenci danou ze zákona zajišťoval, neměl smlouvu s ministerstvem dopravy, které si najalo 
v každém kraji koordinátora dopravy jako osobu samostatně výdělečně činnou.

Z autoškoly na ministerstvo dopravy, to je celkem skok. Jak vás to napadlo?

Už dříve, v době, kdy jsem pracoval v autoškole, jsem se snažil získat co nejvíce zkušeností s řízením a provozem, čas jsem pracoval u správy
a údržby silnic, kde jsem nabral poznatky o silniční síti 
a její správě. Dnes to v práci využívám. Hodnocení silnic je jedna z věcí, kterou krajští koordinátoři provádějí.

Co je hlavní náplní vaší práce?

Ta škála je opravdu široká. Hlavní je ale působení na lidského činitele. Hlavním ukazatelem je nehodovost, podle které směrujeme prevenci. Na nehodovosti se nejvíce podílí právě člověk. Chování účastníků dopravního provozu, řidičů, cyklistů i chodců, má na celkovou nehodovost vliv až v 94% případů. Prevenci pak logicky míříme právě tímto směrem.

Máte nějakou hlavní cílovou skupinu?

Hodně spolupracujeme s mateřskými a základními školami. Právě v mladém věku má člověk schopnost nejlépe se učit a zpracovávat informace. Působíme od předškolního věku. Na základních školách je to velice intenzivní. vytváříme podmínky pro vznik dětských dopravních hřišť, kde si děti mohou vyzkoušet to, co se naučí.

Mluvil jste o nehodovosti. Jak si Češi stojí?

Porovnání v čase je složité, protože se v průběhu let změnily podmínky. My čerpáme ze statistik policie. Dříve se musely hlásit všechny nehody se škodou vyšší než padesát tisíc korun, dnes je to dvojnásobek. Srovnávat můžeme podle jiných ukazatelů, například podle úmrtnosti do čtyřiadvaceti hodin po nehodě. Tam vidíme, že jsme 
v prevenci relativně úspěšní. Klesl například počet nehod zaviněných dětmi.

Co mezinárodní srovnání?

V loňském roce vstoupila 
v platnost nová národní strategie na roky 2011 - 2020. Ta je postavená tak, abychom mohli srovnávat v rámci Evropské unie, kde se počet obětí přepočítává na milion obyvatel.

Jak na tom Češi jsou?

Není to nic lichotivého. Pohybujeme se někde okolo dvacátého místa. Je to docela špatné, protože za námi jsou státy jako Rumunsko, Bulharsko, Polsko, Litva. Myslím, že jako stát se řadíme 
k vyšší kultuře, než na jaké jsme právě v dopravě.

V poslední době se České Budějovice hemží dopravními uzavírkami. Co říkáte jejich četnosti a načasování?

Na krajských úřadech jsou lidé, kteří se podílejí na bezpečnosti silničního provozu. Uzavírky bezpečnost nenarušují. Ale plynulost ano. 
A ta s bezpečností přímo souvisí. Při některých rozhodnutích by se mělo více přemýšlet, zda narušení plynulosti dopravy nemá vliv 
i na bezpečnost. Je třeba brát v potaz i psychologii řidiče. Každého může něco vytočit. A pokud máme v provozu rozhozené řidiče, je to špatně a na nehodovost i bezpečnost to má vliv. Po stavební stránce tam rezervy možná jsou, ale neumím je odborně popsat.

Co myslíte, pomohl by Budějovicím obchvat?

Jsem přesvědčený, že ano. Víme, že veškerá doprava na hranice vede přes Dlouhou louku. S obchvatem by České Budějovice tak zabité nebyly.

Autor: Tadeáš Nový

16.11.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Obyvatelé vchodu, kde hořelo, se ještě vrátit nesmějí. Čekají ale až je hasiči vyzvou, aby si mohli z bytů vzít aspoň pár věcí.
9

Požár paneláku v Jirkově: "Včera jsem se hroutila, dnes to beru s nadhledem"

Ministryně školství, mládeže a tělovýchovy Kateřina Valachová.
AKTUALIZOVÁNO
15 17

Valachová chce maturitu SOŠ z matematiky do roka po gymnáziích

Doprava v Brně v roce 2050? Sdílení cest, o pětinu méně aut, tvrdí plán mobility

Pruhy v protisměru pro cyklisty v jednosměrkách? Rozšíření pěších zón? Přednost autobusů na křižovatkách? Tyto a desítky dalších návrhů ovlivňujících dopravu v Brně představil městský plán mobility do roku 2050. Do 30. dubna k němu lidé mohou zasílat připomínky.

Hitlerův telefon se na aukci prodal za téměř čtvrt milionu dolarů

Telefon nacistického vůdce Adolfa Hitlera se na dnešní aukci ve Spojených státech prodal za 243.000 dolarů (6,2 milionu Kč). Oznámil to aukční dům Alexander Historical Auctions. Vyvolávací cena činila 100.000 dolarů. Prodejní cena se nacházela zhruba v polovině předpokládaného rozpětí 200.000 až 300.000 dolarů, napsala agentura AFP.

Janeček: EET funguje, krácení tržeb je menší

Nejenom obchodníci, ale i berní úředníci finalizují přípravy před druhou vlnou EET. Jak říká v rozhovoru pro Deník šéf Generálního finančního ředitelství Martin Janeček, úředníci zohlední dobrou vůli podnikatele.

Nizozemský publicista: Wilders volby vyhrál už před hlasováním

Klíčovým úkolem pro nizozemské politiky by měla být snaha zasypat příkopy, které se mezi občany vytvářejí v souvislosti s březnovými parlamentními volbami. Myslí si to nizozemský učitel a publicista s tureckými kořeny Halil Karaaslan. Krajně pravicová Strana pro svobodu (PVV) Geerta Wilderse podle něj v zásadě vyhrála už před samotným hlasováním, neboť ostatním stranám dokázala vnutit svůj pohled na situaci v zemi a svou velmi vyhraněnou interpretaci problémů, s nimiž se teď Nizozemsko potýká.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies