VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Obchvat by Českým Budějovicím pomohl, říká dopravní expert

České Budějovice /ROZHOVOR/ - Málokdo rozumí dopravě lépe, než on. Už pátým rokem působí Václav Kovář jako krajský koordinátor dopravy. „O národní strategii prevence jsem se vždy zajímal," říká sympatický muž, který dlouhá léta pracoval v autoškole.

16.11.2013
SDÍLEJ:

Krajský dopravní koordinátor Václav Kovář.Foto: Deník / Tadeáš Nový

Jak jste se stal krajským dopravním koordinátorem?

Přihlásil jsem se do přijímacího řízení v roce 2009, už dříve jsem se o národní strategii prevence jako autoškolák zajímal. Cítil jsem, že frekventanti, kteří k nám přicházejí, trochu hážou za hlavu to, co jim říkáme. Ústřední automotoklub, který do roku 2009 prevenci danou ze zákona zajišťoval, neměl smlouvu s ministerstvem dopravy, které si najalo 
v každém kraji koordinátora dopravy jako osobu samostatně výdělečně činnou.

Z autoškoly na ministerstvo dopravy, to je celkem skok. Jak vás to napadlo?

Už dříve, v době, kdy jsem pracoval v autoškole, jsem se snažil získat co nejvíce zkušeností s řízením a provozem, čas jsem pracoval u správy
a údržby silnic, kde jsem nabral poznatky o silniční síti 
a její správě. Dnes to v práci využívám. Hodnocení silnic je jedna z věcí, kterou krajští koordinátoři provádějí.

Co je hlavní náplní vaší práce?

Ta škála je opravdu široká. Hlavní je ale působení na lidského činitele. Hlavním ukazatelem je nehodovost, podle které směrujeme prevenci. Na nehodovosti se nejvíce podílí právě člověk. Chování účastníků dopravního provozu, řidičů, cyklistů i chodců, má na celkovou nehodovost vliv až v 94% případů. Prevenci pak logicky míříme právě tímto směrem.

Máte nějakou hlavní cílovou skupinu?

Hodně spolupracujeme s mateřskými a základními školami. Právě v mladém věku má člověk schopnost nejlépe se učit a zpracovávat informace. Působíme od předškolního věku. Na základních školách je to velice intenzivní. vytváříme podmínky pro vznik dětských dopravních hřišť, kde si děti mohou vyzkoušet to, co se naučí.

Mluvil jste o nehodovosti. Jak si Češi stojí?

Porovnání v čase je složité, protože se v průběhu let změnily podmínky. My čerpáme ze statistik policie. Dříve se musely hlásit všechny nehody se škodou vyšší než padesát tisíc korun, dnes je to dvojnásobek. Srovnávat můžeme podle jiných ukazatelů, například podle úmrtnosti do čtyřiadvaceti hodin po nehodě. Tam vidíme, že jsme 
v prevenci relativně úspěšní. Klesl například počet nehod zaviněných dětmi.

Co mezinárodní srovnání?

V loňském roce vstoupila 
v platnost nová národní strategie na roky 2011 - 2020. Ta je postavená tak, abychom mohli srovnávat v rámci Evropské unie, kde se počet obětí přepočítává na milion obyvatel.

Jak na tom Češi jsou?

Není to nic lichotivého. Pohybujeme se někde okolo dvacátého místa. Je to docela špatné, protože za námi jsou státy jako Rumunsko, Bulharsko, Polsko, Litva. Myslím, že jako stát se řadíme 
k vyšší kultuře, než na jaké jsme právě v dopravě.

V poslední době se České Budějovice hemží dopravními uzavírkami. Co říkáte jejich četnosti a načasování?

Na krajských úřadech jsou lidé, kteří se podílejí na bezpečnosti silničního provozu. Uzavírky bezpečnost nenarušují. Ale plynulost ano. 
A ta s bezpečností přímo souvisí. Při některých rozhodnutích by se mělo více přemýšlet, zda narušení plynulosti dopravy nemá vliv 
i na bezpečnost. Je třeba brát v potaz i psychologii řidiče. Každého může něco vytočit. A pokud máme v provozu rozhozené řidiče, je to špatně a na nehodovost i bezpečnost to má vliv. Po stavební stránce tam rezervy možná jsou, ale neumím je odborně popsat.

Co myslíte, pomohl by Budějovicím obchvat?

Jsem přesvědčený, že ano. Víme, že veškerá doprava na hranice vede přes Dlouhou louku. S obchvatem by České Budějovice tak zabité nebyly.

Autor: Tadeáš Nový

16.11.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Oslav sedmdesátého výročí položení základního kamene nové obce Lidice se zúčastnili vzácní hosté.
28 35

Prezident Miloš Zeman převzal symbolický klíč od obce Lidice

Slavia zvítězila nad Brnem 4:0 a mohla slavit titul
AKTUALIZOVÁNO
32

Slavia přerušila nadvládu Plzně. Titul slaví v Praze

Počítače zkolabovaly a zkolabovaly i British Airways. Nelétají.

Celosvětový výpadek firemních počítačových sítí způsobilo, že jedna z nejstarších světových leteckých společností British Airways (BA) přestalo dnes odbavovat lety na letištích v různých koutech světa. Výpadek se projevil i na linkách mezi Prahou a Londýnem.

Jsem prostě nejlepší. Donald Trump se před odletem ze summitu pochválil

Kdyby si americký prezident k projevu před americkými vojáky na základně Sigonella, kde se s nimi setkal, než nastoupil do letadla směr Washington, pustil známý hit českého zpěváka Leška Semelky „Jsi prostě nejlepší", byl by to stylový podkres jeho vystoupení.

Chiméra, nebo realita? Číňané chtějí zaplatit podmořský tunel na Krym

Okupace Krymu a sankce vůči Rusku asi jen tak neskončí. Lze to vyvozovat jednak ze závěrů summitu států G7, který skončil na Sicílii a jednak z toho, že se čínští investoři vážně zajímají o budování podmořské komunikace z Kerčského poloostrova na poloostrov krymský.

AKTUALIZOVÁNO

Čunek poražen. Bělobrádek obhájil křeslo předsedy

Předsedou KDU-ČSL bude i další dva roky Pavel Bělobrádek. Vicepremiér a úřadující předseda strany dnes na lidoveckém sjezdu v Praze porazil zlínského hejtmana Jiřího Čunka. Pro Bělobrádka hlasovalo 227 delegátů z 276 přítomných, získal tak 84 procent hlasů.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies