VYBERTE SI REGION

Obchvat by Českým Budějovicím pomohl, říká dopravní expert

České Budějovice /ROZHOVOR/ - Málokdo rozumí dopravě lépe, než on. Už pátým rokem působí Václav Kovář jako krajský koordinátor dopravy. „O národní strategii prevence jsem se vždy zajímal," říká sympatický muž, který dlouhá léta pracoval v autoškole.

16.11.2013
SDÍLEJ:

Krajský dopravní koordinátor Václav Kovář.Foto: Deník / Tadeáš Nový

Jak jste se stal krajským dopravním koordinátorem?

Přihlásil jsem se do přijímacího řízení v roce 2009, už dříve jsem se o národní strategii prevence jako autoškolák zajímal. Cítil jsem, že frekventanti, kteří k nám přicházejí, trochu hážou za hlavu to, co jim říkáme. Ústřední automotoklub, který do roku 2009 prevenci danou ze zákona zajišťoval, neměl smlouvu s ministerstvem dopravy, které si najalo 
v každém kraji koordinátora dopravy jako osobu samostatně výdělečně činnou.

Z autoškoly na ministerstvo dopravy, to je celkem skok. Jak vás to napadlo?

Už dříve, v době, kdy jsem pracoval v autoškole, jsem se snažil získat co nejvíce zkušeností s řízením a provozem, čas jsem pracoval u správy
a údržby silnic, kde jsem nabral poznatky o silniční síti 
a její správě. Dnes to v práci využívám. Hodnocení silnic je jedna z věcí, kterou krajští koordinátoři provádějí.

Co je hlavní náplní vaší práce?

Ta škála je opravdu široká. Hlavní je ale působení na lidského činitele. Hlavním ukazatelem je nehodovost, podle které směrujeme prevenci. Na nehodovosti se nejvíce podílí právě člověk. Chování účastníků dopravního provozu, řidičů, cyklistů i chodců, má na celkovou nehodovost vliv až v 94% případů. Prevenci pak logicky míříme právě tímto směrem.

Máte nějakou hlavní cílovou skupinu?

Hodně spolupracujeme s mateřskými a základními školami. Právě v mladém věku má člověk schopnost nejlépe se učit a zpracovávat informace. Působíme od předškolního věku. Na základních školách je to velice intenzivní. vytváříme podmínky pro vznik dětských dopravních hřišť, kde si děti mohou vyzkoušet to, co se naučí.

Mluvil jste o nehodovosti. Jak si Češi stojí?

Porovnání v čase je složité, protože se v průběhu let změnily podmínky. My čerpáme ze statistik policie. Dříve se musely hlásit všechny nehody se škodou vyšší než padesát tisíc korun, dnes je to dvojnásobek. Srovnávat můžeme podle jiných ukazatelů, například podle úmrtnosti do čtyřiadvaceti hodin po nehodě. Tam vidíme, že jsme 
v prevenci relativně úspěšní. Klesl například počet nehod zaviněných dětmi.

Co mezinárodní srovnání?

V loňském roce vstoupila 
v platnost nová národní strategie na roky 2011 - 2020. Ta je postavená tak, abychom mohli srovnávat v rámci Evropské unie, kde se počet obětí přepočítává na milion obyvatel.

Jak na tom Češi jsou?

Není to nic lichotivého. Pohybujeme se někde okolo dvacátého místa. Je to docela špatné, protože za námi jsou státy jako Rumunsko, Bulharsko, Polsko, Litva. Myslím, že jako stát se řadíme 
k vyšší kultuře, než na jaké jsme právě v dopravě.

V poslední době se České Budějovice hemží dopravními uzavírkami. Co říkáte jejich četnosti a načasování?

Na krajských úřadech jsou lidé, kteří se podílejí na bezpečnosti silničního provozu. Uzavírky bezpečnost nenarušují. Ale plynulost ano. 
A ta s bezpečností přímo souvisí. Při některých rozhodnutích by se mělo více přemýšlet, zda narušení plynulosti dopravy nemá vliv 
i na bezpečnost. Je třeba brát v potaz i psychologii řidiče. Každého může něco vytočit. A pokud máme v provozu rozhozené řidiče, je to špatně a na nehodovost i bezpečnost to má vliv. Po stavební stránce tam rezervy možná jsou, ale neumím je odborně popsat.

Co myslíte, pomohl by Budějovicím obchvat?

Jsem přesvědčený, že ano. Víme, že veškerá doprava na hranice vede přes Dlouhou louku. S obchvatem by České Budějovice tak zabité nebyly.

Autor: Tadeáš Nový

16.11.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Inkluze je zločin na dětech, říká Václav Klaus mladší

Havlíčkův Brod /ROZHOVOR/ - Má všeobecní vzdělání budoucnost? Je inkluze krok tím správným směrem? To byla hlavní témata přednášky, kterou v Havlíčkově Brodě nedávno připravil Okrašlovací spolek Budoucnost.

Manželé ze Kdyně se snažili zachránit život mladému sportovci. Bohužel marně

Hluboká - Silák z Hluboké zemřel za jízdy na kole. Jeho otec děkuje manželům Homolkovým, kteří bojovali o jeho život.

Starosta Pískové Lhoty na Nymbursku byl obviněn z rozkrádání obecních peněz

Písková Lhota /FOTOGALERIE/ - Zpronevěra a zneužití pravomoci úřední osoby. To jsou dva trestné činy, z nichž policie obvinila šestačtyřicetiletého starostu Pískové Lhoty na Nymbursku Radovana Staňka. Obecní peníze měl rozkrádat ve spolupráci s účetní obce.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies