VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Obchvat Nové Bystřice má zastánce i odpůrce

Nová Bystřice – Plánovaný obchvat Nové Bystřice, díky kterému by se především těžká nákladní doprava vyhnula průjezdu úzkými zatáčkami v centru města, má svá pro i proti.

3.4.2014
SDÍLEJ:

Nová Bystřice. Ilustrační foto náměstí. Foto: Deník/Jana Hýbková

Do roku 2020 by se obyvatelům města mohlo ulevit od kamionů. Kraj totiž chystá vybudování obchvatu za 340 milionů korun. Ne všem se ale záměr líbí a na druhé straně jihočeský hejtman Jiří Zimola se vloni v říjnu nechal na novobystřickém zastupitelstvu slyšet, že se nyní rozhodně nejedná o prioritu kraje.
Proti obchvatu se postavila skupina lidí, která své názory prezentuje i prostřednictvím sociální sítě a sbírá podpisy na petici.

Jak zdůrazňuje jeden z iniciátorů Robert Pátek, jejich nesouhlasný postoj není namířen proti nikomu konkrétnímu, ani se nejedná o politický boj.
„Můj názor zcestovalého člověka je, že proti nám stojí investiční záměr, který se do této lokality moc nehodí. Nová Bystřice není hraniční přechod určený pro kamionovou dopravu. V okamžiku, kdy by vznikl obchvat, tak   naopak daleko více kamionů přitáhne, ale na druhé straně hranice v Rakousku se s ničím takovým, tedy úpravou silnic nepočítá," vysvětluje Robert Pátek.

Podle něj se navíc se obchvat se dvěma přemostěními příliš nehodí ani do krajiny. „Navíc jsme přesvědčení, že lze těžké kamiony vytěsnit dopravním značením, omezit povolenou hmotnost, důsledně to kontrolovat a pokutovat, což je daleko jednodušší, levnější a účinnější. U nás je lokální přechod využívaný lokální dopravou, která tu stejně zůstane. Auta zde jezdit musí, to je i ekonomický zájem, aby region fungoval," naznačuje možné řešení Robert Pátek.

 Do skupiny proti novobystřickému obchvatu patří také Vladimír Šmol, který potvrzuje názor Roberta Pátka, byť přiznává, že rozhodování nebylo jednoduché. „Samozřejmě bych byl rád, kdyby kamionová doprava z centra města zmizela. Ale bohužel,  jsem přesvědčený, že obchvat odřízne Novou Bystřici od krajiny, a to je můj hlavní důvod. Rozhodně lze peníze investovat efektivněji, třeba do obchvatu Lišova nebo Kardašovy Řečice, které jsou daleko více zatížené hustou nákladní dopravou," uvedl Vladimír Šmol.

Rovněž se přiklání k řešení spočívajícímu v dopravním omezení. „Umístěním dopravních značek se kamiony stáhnou na určené trasy a přechody," doplňuje.

Jinak petice proti obchvatu, respektive jeho začlenění do územního plánu města, běží mimo jiné i na facebooku, kde má celá skupina s názvem STOP obchvatu Nové Bystřice již přes dvě stovky příznivců. Je zřízený i P. O. box, kam lze podpisové archy zasílat a nebo je dávat do schránky hned vedle městského úřadu.

Podle slov Roberta Pátka se přidávají i lidé, kteří do města jezdí jako turisté, nebo k němu mají nějaký vztah. „Naše hnutí má velice různorodé složení, a to jak z pohledu sociálního, tak i profesního. „Každý má trochu jiné i zájmy, ale shodli jsme se na tom, že tento bod nás spojuje," zmínil Robert Pátek.

Starosta: Bezpečnost lidí je důležitá

Novobystřický starosta Vladimír Bláha vysvětluje, že v územním plánu Nové Bystřice byl obchvat zanesení již před nejméně pětadvaceti lety. „Původně vedl přes zástavbu lokality Ovčárna. Nyní máme do roku 2015 povinnost zpracovat nový územní plán a kraj nás oslovil, zda má město dál zájem na původní variantě. Zastupitelé následně vybrali jednu ze tří možností a shodli se na variantě co nejdále od Ovčárny, aby to co nejméně zástavbu zasáhlo," tvrdí starosta.

Pokračuje, že realizace obchvatu je hudba dost vzdálené budoucnosti, zanesení obchvatu v územním plánu však neumožní v této lokalitě rozvoj jiné výstavby a další generace tak budou mít možnost situace řešit. „Momentálně stavba není na pořadu dne, ale pouze potřebujeme v územním plánu vymezit prostor, kde by se mohl obchvat udělat, aby se v budoucnu mohly nové generace rozhodnout podle vývoje situace," zdůraznil Vladimír Bláha.
Osobně je zastáncem obchvatu. „Pro mě je důležitá bezpečnost lidí a pohyb kamionů je zde opravdu velký," uvedl. Poznamenal, že názory občanů se různí, někdo je pro a další proti.

trasa obchvatu:

uvažovaná varianta obchvatu povede ve směru od Jindřichova Hradce pod židovským hřbitovem mostem přes Ovčárnu
- dále kolem bývalého teletníku k silnici na Slavonice
- zde bude vybudovaná křižovatka a obchvat bude pokračovat dalším mostem ke státní hranici přes údolí potoka Dračice

Autor: Lenka Novotná

3.4.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ministr financí a předseda hnutí ANO Andrej Babiš.
3 10

Andrej Babiš: Havel měl u nás zavést prezidentský systém

ilustrační fotografie
14

Pro a proti: Facka jako násilí. Zrušíme fyzické tresty dětí?

Revitalizace se blíží, v Ládví zavřou obchoďák

Revitalizace prostoru náměstí u metra Ládví se blíží, začíná už na jaře a na její realizaci by mělo stačit 12 měsíců. V rámci zkrášlování prostředí zavře společnost Regata Čechy obchodní dům. Opravovat začnou za rok na jaře.

Egyptská víza budou stát více než dvojnásobek

Od příštího týdne budou egyptská vstupní víza stát více než dvojnásobek. Zdraží z původních 25 dolarů (asi 640 Kč) na 60 dolarů (asi 1530 Kč). Víza, jež umožní několik vstupů do země, budou stát 70 dolarů (asi 1790 Kč). Informovala o tom dnes agentura AP s odkazem na zdroje z egyptského letiště.

Účet za lety do Mnichova dělá 60 milionů. Letiště Brno už linku dotovat nechce

Brno – Z vlastní kapsy dotuje Letiště Brno provoz letecké linky z Brna do Mnichova. Celkem ho spojení, které využívá v průměru padesát lidí denně, stálo doposud šedesát milionů korun. Jihomoravský kraj a město Brno přitom slíbili linku podpořit celkem pětačtyřiceti miliony korun. Zatím nedali nic.

Facebook je zajatcem politiky

Baracka Obamu dostal Facebook do Bílého domu. Zdeňka Škromacha bazénková selfie z politiky vylila. Jak si politické celebrity vedou na této sociální síti?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies