VYBERTE SI REGION

Omyl za pět milionů? To je rozdělení linky 1 v českobudějovickém MHD

České Budějovice - Zásadní změna v provozu hromadné dopravy vadí cestujícím z Rudolfova i Zavadilky. Město počká na vyhodnocení změn až do září. Cestující se tak zlepšení mohou dočkat až v zimě, a to jen možná. Přitom provoz na trase linek 1, 18 a 21 je mnohem dražší, než to mu bylo ještě v březnu, kdy linka 1 obsluhovala celou trasu sama.

22.5.2012
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: Deník

Odmítali takovou změnu už dávno předem, tvrdě ji kritizovali, když se pak stala skutečností a vadí dodnes. Cestující se nemohou smířit s nedávným rozdělením linky 1 městské hromadné dopravy na tři linky 1, 18 a 21.

Teď se navíc ukazuje, že to způsobilo nejen problém pro mnoho obyvatel, ale tato změna bude stát také hodně peněz navíc, částka se bude pohybovat v milionech korun. Tři linky totiž najedou o 65 tisíc kilometrů ročně více, přičemž cestující necítí zlepšení.

„Téměř každý den čelím stížnostem na nově navržený systém MHD. Až otevřou viadukt, bude situace ještě horší," reagoval starosta Rudolfova Vít Kavalír v dopise dopravní komisi budějovické radnice. Upozornil na fakt, že na linku 1, která jezdila do konce března z Rudolfova přes celou jihočeskou metropoli až za sídliště Máj, byli lidé zvyklí dlouhé roky. Teď musejí jezdit linkou 18, která však končí už v zastávce Nádraží, pokud chtějí pokračovat v původní trase, musejí přestupovat a nemají jistotu, že bude spoj navazovat.

Po otevření viaduktu pro veškerý provoz to bude s návazností ještě horší. Obdobné potíže jako Rudolfovští mají také cestující z Haklových Dvorů a Zavadilky, kam od dubna jezdí místo linky 1, linka 21. „Chápu to tak, že obyvatelé těchto lokalit jsou až druhořadí. Slibované plynulé přestupy na linku 1 samozřejmě nefungují," hodnotila situaci jedna z tamních obyvatelek Kateřina. Jisté je, že na nějaký obrat k lepšímu budou ona i další zatím čekat marně.

Příliš drahá dotace

Teď se ještě ukazuje, že rozdělení linky na tři spoje bude budějovický dopravní podnik (DP), potažmo radnici stát miliony korun navíc. Změnu udělal DP k 1. dubnu poté, co již dříve získal dotaci z ROP Jihozápad na převod linky 1 na trolejbusový provoz. V části trasy „jedničky" pak postavil trolejové vedení a teď ho také dle dotačních podmínek musí několik let využívat.

Jenže až do Rudolfova ani Haklových Dvorů troleje nevedou, a tak bylo nutné zde zachovat autobusy s tím, s tím že jezdí pod novými čísly (18, 21) a s novými jízdními řády a na linku 1 mají navazovat.
Člen dopravní komise a řidič MHD David Lataj se situací podrobně zabýval a spočítal, že ročně bude stát tato změna dopravní podnik cca pět milionů korun navíc.

„Zatímco dříve linka 1 najezdila mezi Rudolfovem a Haklovými Dvory 489 tisíc kilometrů za rok, tři linky teď na trase najezdí zhruba o 65 tisíc kilometrů ročně více," řekl David Lataj.
Podle něj dnes navíc celý úsek ve špičce obsluhuje dvanáct vozů, zatímco před změnou jich bylo jen devět, to znamená i větší náklady na zaměstnance a vozový park. Stejně markantní, možná ještě větší rozdíl je to při víkendovém provozu.

Také samotný DP připouští, že náklady vzrostly, jsou ale podle něj nižší než je uvedeno výše, a to přibližně 1,5 milionu korun. Ani to však není zdaleka zanedbatelná částka. „Náklady navíc je nutné posuzovat v kontextu loňských změn v celém systému MHD a s ohledem na budoucí vývoj trasy linky 21, o kterém se jedná," reagoval Radek Filip z budějovického DP. Upozornil tím na fakt, že spoj 21 by mohl ještě letos začít jezdit ke Kauflandu, možná až ke Sportovní hale.

To by však linku 1 zřejmě ještě více degradovalo. „Už dnes je málo vytížená, stačí se podívat. Ve špičce jezdí z Máje velké množství jiných spojů," pokračoval David Lataj.

Řešení linkou 5

Ten na dopravní komisi navrhl, aby se „jednička" vrátila do původní trasy a nové trolejové vedení by využívala linka 5, nebo linka 15 tak, aby nebylo nutné vracet zmíněnou dotaci. „Konzultoval jsem to s právníkem a mělo by to být možné," doplnil řidič MHD.

DP ale zatím o změně neuvažuje. „Na podzim budeme vedení města předkládat vyhodnocení provozu a případné návrhy na změny, ale návrat k původní autobusové lince 1 nelze předpokládat," doplnil Radek Filip.

Náměstkyně primátora Ivana Popelová potvrdila, že se bude provozem MHD zabývat rada v září.
„Je smutnou realitou, že rozdělení „jedničky" znamená vyšší náklady, ale z důvodu zachování dotace je nutné, aby byly nové troleje využívané pět let. Teď je na dopravním podniku, aby vše vyhodnotil a připravil případné změny," řekla náměstkyně s tím, že by se na ně dostalo pravděpodobně až v prosinci.

Autor: Lukáš Marek

22.5.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Psovod Jörg Kempe a fenka Hipi při pátrání po pohřešované Míše Patricii Muzikářové.
AKTUALIZUJEME
2 15

Po ztracené školačce pátrá německá fenka Hipi. Pomoci má dívčina bota

Z Ferrari 458 Speciale zbyl jen vrak.
5

Poněkud drahý večer. Opilý řidič zdemoloval Ferrari 458 Speciale

Prezidentský pár na Hradě uspořádal třetí charitativní ples

Večeři s prezidentským párem, výlet do Londýna či Paříže, divočáka z lánské obory nebo lístky na koncert Karla Gotta mohli na pátečním reprezentačním plese Ivany a Miloše Zemanových vyhrát hradní hosté. Za vstupenku na ples do Španělského sálu, která je zároveň lístkem do tomboly, museli zaplatit 8 tisíc korun. Sál byl i přesto zcela zaplněn. Mezi hosty nechyběla řada současných ministrů.

Kristýna Plíšková padla s jedničkou, fandil jí oscarový herec Russell Crowe

Melbourne – V prvním kole se prala s horkem, ale vyhrála. Ve druhém Kristýna Plíšková překonala Beguovou a vyrovnala své grandslamové maximum. Ve třetím ale lounská rodačka narazila na Kerberovou a s Australian Open se rozloučila.

AKTUALIZOVÁNO

Kontrolou kotlů si bude lámat hlavu Ústavní soud

Praha – Poslanci TOP 09 a ODS v pátek u Ústavního soudu napadli loni schválenou novelu zákona o ochraně ovzduší. Podle ní mohou úřady kontrolovat, čím lidé topí doma v kotlích.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies