VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Podnikatelé mají obavy z pěší zóny na náměstí

Jindřichův Hradec - Pěší zóna. Tato dvě slova vzbuzují v současné době v Jindřichově Hradci spoustu emocí a rozdělují obyvatelstvo na dva nesmiřitelné tábory.

28.3.2014
SDÍLEJ:

Jindřichohradecké náměstí Míru.Foto: DENÍK/Adam Hudec

Když hradečtí zastupitelé v loňském roce schvalovali návrh dopravní koncepce města, byl plánovaný odsun aut z pravé poloviny náměstí Míru jen jednou z mnoha položek obsáhlého dokumentu a nikdo mu nevěnoval přílišnou pozornost. Teď se ale situace obrátila. Pěší zóna v dané lokalitě není již jen vizí vzdálené budoucnosti, ale začíná nabývat konkrétní obrysy.

Město již oslovilo architekty a projektanty, kteří by měli navrhnout, jak to bude v budoucnu na „spodním" náměstí vypadat. A ta doba není příliš vzdálená. Plánovaný odsun automobilů z této lokality se nepočítá na roky, nýbrž na měsíce. Pokud půjde vše, tak jak má, zůstane tento prostor motoristům zapovězený velice záhy. Pravděpodobně již v příštím roce.

S tím se však nehodlají smířit podnikatelé, kteří zde mají své provozovny. Obávají se odlivu zákazníků a obtíže očekávají i při zásobování svých podniků zbožím. Náměstí Míru se podle nich stane mrtvou zónou.

Potíže očekává i majitel prodejny hudebních nástrojů Milan Čábela. „Pro mě je to velký problém. Často zde převážíme velké věci. Pokud si někdo přijede třeba pro piáno nebo pro bicí nástroje, tak si to zkrátka potřebuje naložit do auta. Těžko si to ponese někam na vzdálené parkoviště," podotýká obchodník, jehož záměr radnice udivuje.

„Nevím z jakého důvodu je to takhle vymyšlené a kdo s tím nápadem vůbec přišel. Pokud je člověk zběhlý v obchodě, tak mu musí být jasné, že je to úplný nesmysl," tvrdí Milan Čábela. Navíc prý nechápe, jaký to bude mít vše pozitivní dopad. „Tady vznikne velký prostor, který je už dnes víceméně prázdný. Přibudou akorát tak lavičky, na nichž budou posedávat různí lidé, kteří zrovna nemají práci. Všichni víme, o koho jde," předjímá majitel obchodu. Podobnou negativní zkušenost má i ze sousední Třeboně, kde rovněž podniká. „Tam postupovali podobně a z hlediska podnikání se z centra stala z tohoto pohledu mrtvá zóna," varuje majitel obchodu.

S tímto názorem není mezi podnikateli, kteří mají svou provozovnu na náměstí Míru, osamocený. Podobný náhled má i lékárník Jiří Cach: „Pro nás to bude doslova likvidační. Skoro polovina našich zákazníků přijede autem a když přestanou mít možnost u nás zastavit, tak půjdou nakupovat jinam. Nás by ani tak netrápilo zrušení parkovacích míst, ale možnost u nás zastavit a zase odjet. Také k nám pro léky zajíždějí řidiči sanitek s pacienty." Poznamenal, že s dodavateli takový problém nebude, ti zboží vždycky nějak přepraví až do obchodu, ale jde hlavně o zákazníky.

Starosta města Stanislav Mrvka ale považuje námitky hradeckých podnikatelů za poněkud opožděné. „Tato věc byla součástí již schválené koncepce dopravní obslužnosti, ke které se mohl každý vyjádřit. A byly na to zhruba dva měsíce. Je to už u nás taková klasika, že nejdříve se něco schválí, a pak se někdo začne bouřit. Není to navíc ani nějaká svévole radnice, vychází to z požadavků občanů," komentoval nespokojenost živnostníků jindřichohradecký starosta.

Nikdo prý ani zatím neví, jak konkrétně bude pěší zóna řešená. „Čekáme na návrhy. projektantů. Chtěli bychom to vyřešit do konce května, ale zatím žádné nikdo nepředložil. Každopádně je však možné vést o režimu, v jakém by to mělo fungovat, diskuzi," předeslal starosta a dodává, že město nechce podnikání v centru města v žádném případě omezit.

„Neznamená to přeci, že kvůli pěší zóně nebude fungovat zásobování. I když je pravda, že svůj automobil si asi před svou prodejnu už nikdo nezaparkuje," deklaroval Stanislav Mrvka. Město se prý bude snažit nalézt společnou řeč se všemi zúčastněnými. „Jde o to, nalézt nějaký rozumný kompromis" uzavřel Stanislav Mrvka.

I krátkodobé parkování však považují odpůrci pěší zóny za klíčové. V plánované zóně bez aut se totiž nachází i několik bankovních ústavů. Jejich klienti by se tam v budoucnu už autem nedostali.

„Považuji to za velký problém. Jsem podnikatel a často potřebuji něco rychle vyřídit. Nemám čas na to, abych zaparkoval někde na kraji města a obstarával všechno pěšky. Přitom se nezdržím více než třeba deset minut," stěžuje si například Robert Karas, jenž vlastní firmu zabývající se montáží sádrokartonů.

Autor: Milan Soldán

28.3.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Řečtí důchodci musejí vyjít s čím dál menšími penzemi.
8 6

Těžký život řeckého penzisty. Důchod mu snížili už jedenáctkrát

Martina Sáblíková
2 7

Martina Sáblíková po třicetinách: Trochu mě překvapuje, jak ten čas letí

Mírný pád Miloše Zemana. Poslední průzkum ukázal pokles jeho preferencí

Postoj prezidenta Miloše Zemana ve vládní krizi mu sebral část voličů. Naopak přibylo potenciálních voličů bývalého předsedy Akademie věd ČR Jiřího Drahoše. I přesto by teď nejvíc Čechů v prezidentských volbách hlasovalo pro Zemana. Vyplývá to z průzkumuspolečnosti Median pro Český rozhlas.

Vandal poškodil hrob generála a prezidenta Francie de Gaulla

Asi třicetiletý muž, jehož totožnost zatím policie nezná, se včera pokusil dostat do hrobu hrdiny francouzského odboje a slavného prezidenta Charlese de Gaulla v malé obci Colombey-les-Deux-Eglises v severním francouzském departamentu Haute-Marne.

Unikátní staročeské trhy může ohrozit EET

Buty i Jablkoň. Ale především desítky stánků se zapomenutými řemeslya staročeskými specialitami. To jsou Staročeské trhy v Turnově. Konají se tradičně poslední květnový víkend. Ale snad ne naposled.

Zelené mosty na jižní Moravě chybí. Migrační trasy zvířatům blokují cesty

/INFOGRAFIKA/– Ručička na tachometru ukazuje rychlost devadesát kilometrů za hodinu. Najednou však řidič zahlédne těsně před autem srnu, která vyběhla z lesa lemujícího cestu. Za okamžik se ozve rána a zvíře pod koly umírá a ani řidič nevyvázne bez zranění. Dramatickým okamžikům přitom mohou zabránit průchody pro zvířata pod nebo nad dálnicemi a silnicemi. Těch je ale na jihomoravských cestách málo. A ekodukt, což je most propojující migrační trasy rozdělené silnicí, žádný.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies