VYBERTE SI REGION

Populární únikové hry už našly své útočiště i v Táboře

Tábor - Prostory U Červeného koně v Křížkově ulici většinou lákaly provozovatele občerstvoven. Táborští přátelé Tomáš Kupsa a Ladislav Walla zde ale spustili zcela odlišný projekt: únikovou hru Cesta za okem Jana Žižky.

22.9.2016
SDÍLEJ:

Cesta za okem Jana Žižky.Foto: Ladislav Walla

Úniková hra – únikovka, anglicky exit room nebo také escape game, je volnočasová aktivita pro dva až pět hráčů. Jejich cílem je v časovém limitu 60 minut uniknout ze zamčené místnosti tím, že vyřeší záhadu skládající se z řady kvízů, šifer či tajemných vzkazů.

Jak říkají táborští tvůrci Tomáš Kupsa a Ladislav Walla, člověk nepotřebuje žádné zvláštní schopnosti, ani znalosti, jen selský rozum. Hra prověřuje všímavost, schopnost dedukce a logického uvažování i spolupráci mezi členy týmu.
Úplně první únikovou místnost s názvem Origin vytvořila skupina programátorů ze Silicon Valley v roce 2006, inspirací jim byly knihy Agathy Christie. Brzy se tato hra stala turistickou atrakcí. V témže roce se úniková hra objevila také v Hong Kongu, jako aktivita pro starší mládež organizovaná na letních táborech. Od té doby se různé varianty tohoto typu zábavy šíří a narůstají na popularitě. V České republice už jich je více jak sto.

Jak jste se dostali k otevření únikovky v centru Tábora?
Tomáš Kupsa: Oba hrajeme různé outdoorové šifrovací hry. Na kolech, na běžkách, někdy i autem. V Praze, kde oba pracujeme, existuje již velká spousta těchto únikových her, řekl bych více jak 50, 60.
Ladislav Walla:  S manželkou jsem se díky vánočnímu dárku jedné zúčastnili a zjistili jsme, že to je velmi zajímavé a že bychom touto cestou mohli širší veřejnosti přiblížit, co během těch našich šifrovaček prožíváme.

Jak jste se přišli na tento prostor?
TK: Oba jsme měli chuť únikovou hru vytvořit a já chtěl v Táboře. Říkali jsme si, že by mohl někdo pronajímat sklep. A pak zcela náhodou jsem na internetu narazil na to, že město chce pronajímat prostor U Červeného koně a to za dobrou cenu. Na gymplu jsme sem chodívali, a tak jsme to tu znali. Potřebovali jsme jen napsat projekt. Ten vyšel, a pak už se to s námi vezlo.

O jakém časovém horizontu se tu bavíme?
TK: Šlo to rychle. V květnu jsme dostali nápad, náhodou jsme pak objevili městské prostory v centru, v červnu jsme museli projekt podat a 20. června nás vybrali. Od začátku července to během víkendů a volných chvílí budujeme. A dneska na Táborská setkání otevíráme.

Jaká má vaše únikovka pravidla?
TK: Pravidla jsou všude stejná – máte hodinu a za tu dobu se musíte dostat ven z nějaké zavřené místnosti. Oproti jiným je speciální náš systém nápověd, které přijdou pouze ve chvíli, kdy si je sami vyžádáte. Za použití jedné nápovědy je pak časová penalizace 15 minut, která se přičte k výslednému času. Připravili jsme celkem pět postupných úkolů, které na sebe navazují.

V Táboře jste první, kdo s takovým nápadem přišel?
LW: V Táboře už existuje jedna únikovka v kavárně Aux Cafe. Je to taková menší místnost, ale dobrá. Sami jsme si ji zahráli. Pro nás ale nepředstavuje konkurenci, jsou to spíš naši souputníci, partneři. Když už únikovku jednou absolvujete, tak podruhé tu samou hrát nebudete, ale pokusíte se vyhledat další.

Čím je vaše hra specifická oproti jiným únikovkám?
LW: je speciální tím, že je určena pro širší skupiny, tedy nejen pro profíky luštitele. Proto by se neměl kdokoliv bát přijít si ji zkusit.
TK: Dalším specifikem jsou unikátní prostory tady na Starém městě, které se jen tak nikde nenajdou. Všichni jistě ví, co se nachází pod starým centrem Tábora.

A toto pro Tábor typické téma bylo jasné hned?
TK: Byl to úplně první nápad a z něj se hned stal i název naší první hry. Protože jsem se chtěli dostat do programu Táborských setkání, potřebovali jsem jméno hry opravdu rychle.

Kolik Cesta za okem Jana Žižky stojí? A jak se můžu zúčastnit?
TK: Skupina, to znamená  dva až pěti lidí, zaplatí tisíc korun. Objednat se můžete na našich internetových stránkách. www.redwool.cz. Máme anglickou i německou verzi hry.
LW: Co se týče věku, podle mě se dá hrát tak od 15, ideální od 18 let. Možná další místnost by mohla být více pro mladší ročníky.
TK: Bavit to samozřejmě může i mladší, ale během hry si moc nepomůžou.

Nosíte už v hlavě nápady na další únikovou hru?
TK: Už máme další dva, ale nejdřív uvidíme, jak se bude dařit této hře.
LW: Tahle konkrétní hra totiž může fungovat dva roky i více. Tábor se Sezimovým Ústím a okolím by měli mít dost zájemců na takovou dobu.
TK: Ale my máme velké prostory, takže můžeme souběžně spustit další hru a v téhle stále pokračovat, protože Cesta za okem Jana Žižky je dost nadčasová.

Budete tady mít i občerstvení?
LW: Tady hospod bylo několik a neměly dobré osudy, takže ani mi tu žádné stálé občerstvení nechceme. Naše luštitele tu ale občerstvíme rádi.

Autor: Lucie Šebánková

22.9.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
AKTUALIZOVÁNO

Průměrná mzda v ČR se ve 3. čtvrtletí zvýšila na 27.220 Kč

Praha - Průměrná mzda v Česku ve třetím čtvrtletí meziročně vzrostla o 1170 korun na 27.220 Kč, tedy o 4,5 procenta. Reálně, po odečtení inflace se lidem výdělek zvýšil o čtyři procenta. Informoval o tom dnes Český statistický úřad (ČSÚ). Podle něj na růst mezd v mnoha oblastech tlačil nedostatek pracovníků, o které zaměstnavatelé mezi sebou soutěžili. Růst výdělků se shoduje s odhady analytiků.

Případ úplatků Horkého a lobbistky Mrencové se vrací do Chebu

Plzeň - Krajský soud v Plzni zrušil původní verdikt a vrátil případ k novému projednání do Chebu.

Děti na Hájích ve Slaném našly cestou do školy mrtvolu

Slaný - Děti ve Slaném na Kladensku zažily v pondělí ráno šok. Cestou do základní školy totiž narazily na mrtvolu. Mladý muž, který nejevil známky života, ležel nedaleko nemocnice v lesoparku Háje. Podle informací kladenské policejní mluvčí Michaely Novákové přivolaný lékař konstatoval smrt a zároveň ale předem vyloučil cizí zavinění.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies