Navrhovatelé mimo jiné tvrdí, že kvůli takzvaným Zásadám územního rozvoje Jihočeského kraje, které se současnou podobou koridoru počítají, jsou kráceni na svých právech a že část koridoru je v rozporu se zákonem.

V žalobě, jejíž text má 38 stran, se například uvádí, že zásady územního rozvoje vydané krajem v září loňského roku, do kterých je koridor zakotven, nebyly vydány zákonem stanoveným způsobem. 
V rozporu s požadavky platného stavebního zákona údajně nebylo zpracováno a schváleno ani jejich zadání.

Sama obec pak se zavedením koridoru nikdy nesouhlasila, ale je jeho existencí zkrácena ve svém právu na samosprávu.  Podle starostky Ireny Pekárkové podala obec správní žalobu ke krajskému soudu a ten by měl mít nyní tři měsíce na její vyhodnocení.

Krajský úřad se podle  mluvčí Kateřiny Koželuhové odmítl k žalobě vyjádřit.

„Obec Černá v Pošumaví má samozřejmě právo podat žalobu. Jihočeskému kraji ani Krajskému úřadu Jihočeského kraje nepřísluší žalobu komentovat. Rozhodnout musí soud," sdělila Kateřina Koželuhová.

K aktuálnímu vývoji kolem Šumavské elektrické dráhy (ŠED) mluvčí dodala, že situace zůstává po nedávném veřejném projednávání s občany v Černé stejná.

„Koridor je závazně vymezen v Zásadách územního rozvoje Jihočeského kraje. Jeho vymezení je možné změnit nebo zpřesnit v rámci aktualizace Zásad, která se připravuje," shrnula Kateřina Koželuhová.

Mezi ty, kterých se koridor železnice týká, je i městys Frymburk. Jak doplnil starosta Oto Řezáč, svoji část koridoru si Frymburští zatím nezúžili.

„Od ledna příštího roku začneme zpracovávat nový územní plán, takže nějaké rychlé rozhodnutí ohledně zúžení nevidím jako potřebné. Zúžíme část koridoru ve vnitřním Frymburku a pak počkáme na to, jak to dopadne v Černé a přizpůsobíme se," konstatoval starosta Frymburka Oto Řezáč. Ten přišel také s novým pohledem na celou věc.

„Pojďme se bavit spíše o dopravním koridoru. Nikdo dnes nemůže říci, jestli tu v budoucnu bude ŠED a nebo budeme potřebovat rozšířit i silnici." Celou vizi je podle něj nutné do budoucna vnímat spíše komplexně, tedy jak záležitost železnice, tak silniční dopravy.

Projekt Šumavské elektrické dráhy je v podstatě modernizací a rozšířením železničních tratí v Pošumaví na takzvané vlakotramvaje. Celková suma peněz, která by se tak měla na trase mezi Lipnem nad Vltavou a Černou v Pošumaví utratit, je odhadována na osm miliard korun. Pravdou je, že zatím není vůbec oficiálně jisté, že takové peníze na Lipensko vůbec někdy přitečou. Projekt ale nyní blokuje některé pozemky v ochranném pásmu trati, a to až do  doby, než si obce koridor zúží nebo až nebude definitivně jasná změna vedení trati. A to může trvat i dlouho.