VYBERTE SI REGION

Provoz se zvyšuje díky dronům i ve vzduchu

Jižní Čechy – Ve vzdušném prostoru se postupně zabydluje stále více bezpilotních letadel, tzv. dronů, ale 
i malých vrtulníčků pořízených v hračkářství. Často s sebou do vzduchu nosí malé kamery a fotoaparáty. Atraktivní záběry pořízené ptačím okem zpestřují profesionální filmy i amatérská videa.

11.2.2015 1
SDÍLEJ:

Možná nastává éra bezpilotních letadel, tzv. dronů. Firma IDVIDEO je využívá pro focení a natáčení ze vzduchu. Aby mohl dron řídit, musel Radomír Thaler (na snímku s kolegyní) složit pilotní zkoušku.Foto: Deník/Radka Doležalová

Tento nový fenomén s sebou ovšem nese i nové otázky. Bez jakéhokoli povolení se nad námi totiž mohou vznášet miniaturní letadla i stroje, jejichž hmotnost může ovšem dosáhnout až několika desítek kilogramů.

Každé bezpilotní letadlo, které se v ČR vznese do vzduchu, musí mít dle zákona o civilním letectví pro své lety povolení. V současnosti je ale teorie zákona velmi daleko od praxe létání. Příslušné pilotní zkoušky totiž často nemají ani ti, kteří své drony používají ke komerčním účelům. Kameramanka Iveta Dráždilová, která se svým kolegou komerčně provozuje hexakoptéru Ptačí oko, popisuje, jaké náležitosti museli splnit. „Aby člověk mohl létat, je nutné splňovat zákonné podmínky. Hexakoptéra musí být registrována na úřadu civilního letectví a pilot musí mít

pilotní zkoušky. Dále je nezbytné řádné pojištění, které hradí škody až do 990 000 eur, 
a také je zapotřebí povolení na letecké práce. Nedávno byla Ministerstvem dopravy sestavena speciální komise, která bude kontrolovat ty, kteří létají bez povolení, protože je tu velké riziko. Když piloti neví, jaké parametry mají při létání dodržovat, je to velmi nebezpečné. Pokuta, kterou je možné za nelegální létaní dostat, může vyšplhat až na částku 5 milionů korun. Zatím se to myslím ještě nestalo, ale nová komise tím směrem bude postupovat," říká Iveta Dráždilová.

Radomír Thaler, profesionální pilot hexakoptéry Ptačí oko, popisuje zkoušky, jež pro získání pilotního průkazu absolvoval: „Musel jsem prokázat znalost stroje, technických náležitostí, provést kontrolu signálu, určit souřadnice momentální polohy, lokalizaci nejbližšího letiště, nesměl jsem porušit žádný 
z leteckých předpisů. Od určité vzdálenosti je nutné let nahlásit na letišti. Letová část zkoušky obsahovala několik úkonů, které musí pilot zvládnout, bezpečný vzlet a přistání, osmičku, oblouk, oblet nějaké bodu. Pak následoval písemný test. Původně jsem byl modelář a od modelů letadel jsem se dostal k bezpilotním letadlům, ale klasické letadlo nepilotuji. Ještě bych chtěl dodat, že každý pilot má atest na konkrétní letadlo a nemůže řídit jiné."

Iveta Draždilová ukazuje, jak je dron vysoko.

Radomír Thaler, jehož jméno a telefonní číslo nosí Ptačí oko firmy IDVIEO na svém hřbetě, se o letadlo osobně stará a kontroluje ho. „Nemůžu riskovat, že do něj někdo třeba kopne a pak bude nějaký problém při letu. Musím létat tak, abych letadlo pořád viděl, nikdy ho nemůžu ztratit z kontroly," dodává Radomír Thaler.

Ne každý si bezpilotní letadlo pořizuje ke komerčním účelům. Jsou tu i tací, kteří mají malé letadélko, které 
v obchodě dostanou už za 1200 korun a znamená pro ně jen koníček či víkendovou zábavu. I na ně se ale současná legislativa vztahuje. Proletět se nad zahradami sousedů, byť jen s malou kamerkou, se tak může stát i trestným činem. 
V současnosti není ale v silách úřadů vlastníky menších bezpilotních letadel kontrolovat.

„Policie zatím žádný takový trestný čin nevyšetřovala," uvedl Milan Bajcura, tiskový mluvčí Policie ČR. „Jestliže je zavedené nějaké nařízení, policista je povinný věc prozkoumat," dodal Milan Bajcura s tím, že policie musí prověřit každé oznámení. Zároveň poukázal i na to, že je třeba brát v úvahu hlavně nebezpečí zřícení a tím pádem 
i možnost zranění kolemjdoucích.

Nedávno spatřil světlo světa nový spot o Českých Budějovicích. Jeho tvůrce, David Hellebrant, k jeho natočení právě jeden takový dron vyuužil. „Při samotném pořizování záběrů jde o naprostou souhru zúčastněných. Konkrétně pilota a kameramana," přiblížil využití dronu v praxi David Hellebrant, majitel společnosti Aerophoto CZ.

Lidé si budou stále více kupovat malá bezpilotní letadla a pořizovat si unikátní snímky.

„Každý z nich má k dispozici vlastní rádiovou stanici 
a vlastní LCD monitor, na kterém sledují potřebné údaje. Pilot ovládá stroj, kameraman gimbal-nosič a stabilizátor kamery umožňující měnit úhel a směr pohledu podle momentální potřeby. Nastane tedy moment, kdy samotný stroj míří pohybem jiným směrem než kamera, a díky tomu dochází k pořízení o to zajímavějších záběrů," poukázal na možnosti natáčení David Hellebrant.

Práce si přitom žádá od obou aktérů velký cit a důkladnou přípravu, která umožní dobře hospodařit s omezenou kapacitou elektrických akumulátorů.

Možnost využití dronů při své práci je pro Davida Hellebranta krokem vpřed. „Dříve bylo nemyslitelné nebo velmi technicky a cenově náročné pořídit určité záběry," řekl tvůrce spotu o Českých Budějovicích. Nové technologie tak umožňují natáčení efektních leteckých záběrů profesionálům i amatérským nadšencům.

I podle Ivety Dráždilové lze očekávat, že zájem o nákup menších bezpilotních letadel bude i v letošním roce stoupat, módní prý budou selfies pořízená ze vzduchu.

KLÁRA SKÁLOVÁ

Autor: Radka Doležalová

11.2.2015 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

POHLEDEM DENÍKU: Zeman a jeho lidé. Co se děje na Hradě?

Odchod vrchního protokoláře Jindřicha Forejta spustil lavinu otázek ohledně toho, jak to vlastně na Pražském hradě chodí.

Mikuláše, anděla a čerta na Slovensku zadržela policie

Bratislava - Tři sourozence převlečené za Mikuláše, anděla a čerta zadržela v západoslovenské Skalici policie. Bratr a jeho dvě sestry v kostýmech měli neobvykle rozdělené role: zatímco Mikuláš koledoval, anděl kradl, informovala slovenská média.

Šedesátiletá řidička smetla před semafory dítě, je těžce zraněné

Česká Třebová - Vážná nehoda se stala ještě za bílého dne uprostřed České Třebové. Auto zde srazilo dítě.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies