VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Řidiče autobusů trápí především dlouhá pracovní doba

Táborsko – Dopravci na Táborsku hlásí nedostatek řidičů. Problémem je kromě nedostatečného finančního ohodnocení, dlouhá pracovní doba a stres

6.9.2016
SDÍLEJ:

Za volantem autobusu prosedí řidiči osm až devět hodin denně. Foto: Lucie Šebánková

Po celé republice se mluví o stávce řidičů, nejsilněji zní v současné době hlas těch znojemských. V řidičských kuloárech jižních Čech se o stávce mluví také, ale jasné stanovisko nepadlo. „Zatím se ještě neví, jak se k tomu postavíme. Tento týden jedu na schůzi do Českých Budějovic, a pak se uvidí," říká jeden z řidičů a člen odboru pracující na Táborsku.

Na papíře práce řidiče vypadá solidně. Stabilní a na Táborsko slušné platové podmínky, zaměstnanecké jízdné pro rodinné příslušníky, příspěvek na penzijní připojištění, sociální fond, příspěvky na profesní a řidičský průkaz. Přesto většina dopravců v zemi jen těžko shání profesionály za volant.

I společnost COMETT PLUS na Táborsku řidiče neustále hledá, zájemcům nabízí 18 až 26 tisíc korun. „Aktuální situace už není kritická, ale nedostatek řidičů je pořád. Hledáme jak řidiče pro linkovou, pro městskou hromadnou, tak i pro nákladní dopravu," říká jednatel společnosti Zdeněk Tuček.

Řidič Jiří Tůma si nedostatek zaměstnanců vysvětluje dlouhou pracovní dobou, která kromě samotné jízdy a obstarávání autobusu zahrnuje i několik hodin čekání na další spoje.

„Vstávám kolem čtvrté ráno a domů se vracím třeba až v sedm hodin večer. Za volantem sedím osm až devět hodin, ale musím se ke svému autobusu dostat, připravit ho, pak dopoledne, když lidé nikam nejezdí, čekám na další spoje," vysvětluje Jiří Tůma z Turovce, proč v práci na pozici řidiče tráví v podstatě celý den. „Někteří řidiči mají i víkendy, já například jezdím každý druhý," doplňuje.

Dříve se řidiči více střídávali, dnes jsou i přes dlouhou pracovní dobu v zaměstnání všichni každý den. Z toho důvodu je podle řidičů těžké zkombinovat jejich zaměstnání i s rodinou, zpravidla se vrací domů až k večeru a velmi unavení.

Na druhou stranu ačkoliv má Jiří Tůma své výhrady oproti předchozímu zaměstnání si polepšil. „Pracoval jsem jako řidič masny, takže jsem měl podobnou pracovní dobu, ale navíc fyzicky náročnou práci. Tady je o něco více peněz a práce není fyzicky tolik úmorná," říká Jiří Tůma.

STRES ZA VOLANTEM
Naopak psychicky je práce za volantem velmi vyčerpávající. Bezohlední řidiči aut a chodci, stěžující si klienti, nenadálé situace na silnici, to jsou podle Milana Švece hlavní stresující faktory profesionálního řidiče.

„V posledních letech je to čím dál tím horší. Doprava je hustší a řidiči jsou agresivní a bezohlední. Nezajímá je, že před nimi jede autobus plný lidí. Předjíždějí i ve chvílích, kdy je to vyloženě nebezpečné. Stejně tak by si chodci měli uvědomit, že jsou účastníky silničního provozu. A i když mají přednost na přechodech, tak autobus nemůže začít dva metry před zebrou brzdit, lidé by měli být trochu soudnější," míní Milan Švec. Dále řidiči upozorňují na problém sluchátek v uších, kvůli kterým chodci přijíždějící autobusy ani neslyší.

Podle dalšího zaměstnance firmy COMETT PLUS Zdeňka Zieglera řidiče občas potrápí i samotní cestující „Je to práce s lidmi, takže to má svá úskalí. Každou chvíli si někdo stěžuje – nejezdíme dost často, jízdné je drahé, všem se prostě nezavděčíte. Jako řidiči s tím nic neuděláme, ale lidé nám to stejně říkají," popisuje Zdeněk Ziegler.

Hlavním důvodem ke stížnostem a případné stávce je dle řidičů to, že i přes časovou a psychickou náročnost, není jejich práce adekvátně ohodnocena. „Každý, kdo je u nás zaměstnán musí mít tuto práci rád, protože pro peníze se to opravdu dělat nedá. V práci strávíme 250 až 300 hodin, a tak plat přepočítaný na hodinu vychází zhruba na 60 až 65 korun, to opravdu není dost," myslí si Zdeněk Ziegler.
Zároveň upozorňuje, že za tyto peníze mladá generace tolik času v práci nechce být. V současné době tak musí zaměstnavatel brát na výpomoc seniory. „Senioři to zachraňují. Když si potřebujeme vzít volno, musí za nás zaskočit lidé v důchodu, nikdo jiný na střídání není," říká Milan Švec.

Proto ho ani nepřekvapuje nový trend, řidiči - brigádníci jezdící autobusem jen několik hodin denně. Lze je najít například v Českých Budějovicích, kde na takové pozici pracuje i jednadvacetiletá studentka. „Dělají to ti, kteří potřebují stres a v jejich normální práci jim chybí," komentuje napůl žertem Milan Švec.

VÝHODY PRO ŘIDIČE
Ne vše je ale negativní. Řidiči svého zaměstnavatele i chválí. Když je nějaký problém, tak se vedení snaží vyjít vstříc a hledá náhradního řidiče. „Také se dopravce snaží, abychom jezdili v blízkosti místa bydliště a nemuseli za prací ještě dojíždět. Ne vždy to vyjde, ale snaha tu je," přidává Milan Švec. Jako další výhodu uvádí řidiči platovou jistotu. „Musím říct, že s placením nikdy nebyl problém, za 35 let co tu jezdím, jsem měl vždycky peníze včas na svém účtu," připouští Martin Švec.

Dalším plusem pro začínající řidiče může být příspěvek na získání řidičského a profesního průkazu, které jinak mohou vyjít třeba až na 50 nebo 60 tisíc korun. „V minulosti řidiči byli i díky základní vojenské službě, všichni si totiž udělali levně řidičáky tam," vysvětluje Zdeněk Ziegler, proč je těžké najít řidiče, který má potřebné dokumenty, a tak firmy nabízejí zájemcům takovouto možnost.

I přes výhrady si tito řidiči nedokáží představit, že by šli za prací jinam. Připouští sice, že za volantem kamiónu by si díky dietám přišli na lepší peníze, ale nebyli by pak vůbec doma. Jako odreagování od života za volantem slouží řidičům fyzická práce, především na zahradě. „Zajímavé je, že hodně našich řidičů dělá myslivost. Asi je to kvůli kombinaci přírody a toho, že je člověk sám, bez ostatních lidí," myslí si Milan Švec.

Autor: Lucie Šebánková

6.9.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Komerční banka

Přechod k jiné bance bude od března snazší

7

V obchodě už jen s účtenkou. Startuje EET

Nemocnice se propadají do dluhů. Bez injekcí z krajů by neměly na provoz

/INFOGRAFIKA/ Nemocnice jsou na tom stále hůř, přestože účty pojišťoven bobtnají – jen za poslední dva roky se jejich přebytky navýšily o 11,5 miliardy korun. Kde je problém? Experti tvrdí, že je české zdravotnictví špatně nastaveno.

Obejít EET? Každá sedmá provozovna na Královéhradecku porušila zákon

Neodeslání údajů či nevystavení účtenky. To byly nejčastější prohřešky podnikatelů u elektronické evidence tržeb (EET), na které přišli kontroloři z Finančního úřadu. Ti od prosince do poloviny února udělali 220 kontrol a zjistili 30 pochybení.

Filipínští islamisté sťali uneseného Němce, nedostali výkupné

Filipínská teroristická skupina Abu Sayyafa zavraždila sedmdesátiletého německého rukojmího, což ukazuje dnes zveřejněný videozáznam činu. Smrt svého občana potvrdila a odsoudila vláda v Berlíně. Filipíny označily zločin za barbarský. Muže radikální islamistická organizace unesla loni v listopadu, když se plavil kolem jednoho z ostrovů na jihozápadě Filipín. Jeho devětapadesátiletá partnerka přišla o život už při únosu.

Dva měsíce nemoci už vás nezničí. Nemocenská by se měla zvýšit

Dlouhodobě nemocným by v příštím roce mohla stoupnout nemocenská. Zatímco nyní dostávají od 15. dne nemoci dávky ve výši 60 procent vyměřovacího základu bez ohledu na délku choroby, vláda včera navrhla, aby dávky od druhého a poté i od třetího měsíce dlouhodobé nemoci vzrostly. Po měsíci stonání by tak zaměstnanci měli nově dostávat 66 procent vyměřovacího základu, od dvou měsíců dokonce 72 procent.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies