VYBERTE SI REGION

Sjezdovka Monínce už je pod sněhem

Monínec - Tři nová sněžná děla za 51 milionů prodlouží sezonu lyžování na Javorové skále. Na Monínci letos začnou sezonu už v říjnu.

13.10.2016
SDÍLEJ:

MonínecFoto: Jaroslav Krejčí

Dosud měli ve zdejším lyžařském areálu 18 běžných sněžných děl, přesto museli jako na smilování čekat na příhodné teploty nebo na přírodní sníh. Mnohdy se nedočkali ani do Vánoc. Zásadní investicí si na Monínci už sezonu mohou regulovat sami. Nová sněžná děla jsou schopna vyrábět sníh doslova za jakýchkoli teplot.

Mezi ortodoxními lyžaři se už o novince mluví, například Zlata Břendová z Bělče plánuje, že si v říjnu zalyžuje. „Sice mám raději menší sjezdovky a atmosféru zimního lyžování, ale myslím si, že za návštěvu to rozhodně stojí. Určitě novinku přivítají obzvlášť aktivní lyžaři, kteří si zalyžují mnohem delší část roku než dosud," říká Zlata Břendová. Ani duben by nyní pro lyžaře nemusel být závěrem sezony. Sníh má vydržet i první jarní sluníčko. „Doufáme, že nám nová technologie prodlouží sezonu hodně přes jaro," věří lyžařský instruktor Marek Jirsa.

S velkým očekáváním panuje na Monínci i nervozita. Připouští ji i ředitel areálu Jaroslav Krejčí. „Nervózní jsme my i dodavatel technologie. Zatím se tímto způsobem totiž nikde jinde na světě takto dlouhá sjezdovka nezasněžovala. Budeme průkopníci," vysvětluje. I v německém Winterbergu, kde stejnou technologii používají, zasněžují jen 300 metrů, zatímco na Monínci pokryjí uměle vyrobeným sněhem 600 metrů.

Podstatně menší sjezdovka na Radvanově u Mladé Vožice si takové investice nemůže dovolit, přesto nezoufá. Provozovatelé věří, že jejich věrní lyžaři je kvůli Monínci neopustí.

Miroslav Grunt, jeden z provozovatelů sjezdovky v Horních Koutech u Radvanova, se konkurence neobává. „Myslím si, že menší vleky to neohrozí. Například u nás je areál sice podstatně menší, až rodinný, ale to mu zase dává úplně jinou atmosféru. Velké ski areály jsou zaměřeny mnohem víc komerčněji," vysvětluje Miroslav Grunt.

BEZ OMEZENÍ

K provozování dosavadních děl na Monínci potřebovali, aby venkovní teploty padaly k nule. Dosud nejčastěji používané technologie výroby umělého sněhu jsou totiž závislé na vlhkosti vzduchu okolo 60 procent a teplotách pod nulou. Tyto parametry vlekařům ohraničují období, kdy mohou pustit lyžaře na svah. S novou investicí už toto omezení na Monínci nebude platit.

Nově pořízená sněžná děla s technologií Snowfactory mohou sníh vyrábět doslova kdykoli, i ve slunných dnech. K výrobě sněhu potřebuje ale poměrně velký výrobník ledu, v podstatě jakýsi obří mrazák. V něm voda zamrzá bez použití jakýchkoli dalších chemických příměsí. Chladicí látky zůstávají v uzavřeném oběhu, a nedostávají se tak na sjezdovku. Běžná sněžná děla oproti tomu fungují tak, že z nich kompresor rozstřikuje vodní mlhu do proudu podchlazeného vzduchu.

Jak říká spolumajitel areálu Jaroslav Krejčí, zasněžovat by nyní mohli dokonce i během letních měsíců s tropickými teplotami.„Samozřejmě by ale nebylo ekonomicky únosné zasněžovat při 35 stupních. Děla by to ovšem zvládla," dodává s tím, že optimální teplotu našli mezi 10 až 15 stupni nad nulou.

Nákup zařízení vyšel provozovatele na 51 milionů korun, tentokrát si tu poradili bez dotace. Náklady na výrobu jednoho kubíku sněhu zatím Jaroslav Krejčí odhaduje na 45 korun, jaká však bude skutečná cena, ukáže až běžný provoz. Ten testovací k přesnému výpočtu nestačí. „K výpočtu potřebujeme asi měsíc běžného provozu," upřesňuje Jaroslav Krejčí.

Zařízení s jednou menší mobilní jednotkou a dvěma velkými pevnými vyrobí denně 540 kubíků sněhu.„Tento systém je sice pomalejší než klasické zasněžovací systémy, zato ale může být v provozu i při teplotách nad nulou. Vytvoří tak lyžařské podmínky pro první nadšence, tak i kvalitní podklad pro zasněžování staršími děly," dodává ředitel areálu. Sezonu chtějí spustit 26. října.

Jiří Dintar

Autor: Redakce

13.10.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Aston Martin postaví 25 nových exemplářů modelu DB4 GT. Cena je astronomická

Britská automobilka Aston Martin se vrátí k výrobě vozu, jehož život byl původně vymezen lety 1959 až 1963. Příští rok totiž obnoví produkci slavného modelu DB4 GT, v plánu je stavba 25 kusů.

Loučení s tratí do Koutů: končí barevné motoráky i soukromník

Údolí Desné – Největší změna za devatenáctiletou historii nastala v noci ze soboty 10. na neděli 11. prosince na Železnici Desná. Osobní vlaky zde přestala provozovat soukromá firma, nahradily ji České dráhy.

Žloutenka stále řádí. Chybí vakcíny, hlásí nejen lékárny

Vyškov – Jde o agresivní infekci, člověka může zabít za pár hodin od prvních příznaků. Mnoho nakažených se i po vyléčení po celý život potýká s následky, jako jsou třeba amputace končetin nebo hluchota. K nejohroženějším patří děti. Přestože je možné se proti meningokokovi typu B očkovat, vakcíny chybí. Na Vyškovsku podle dětské lékařky Anežky Bahníkové z Vyškova už zhruba čtyři až pět měsíců.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies