VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Sršeň mu vletěl do kabiny a nechtěl z ní pryč

Planá nad Lužnicí – Když jsem Stanislava Adama navštívila, zrovna dosnídal. Byl plný optimismu a potěšilo ho, že bude moci vyprávět o jedné ze svých největších lásek: o autech. Velkou část svého života totiž brázdil silnice buď osobním, nebo nákladním automobilem.

8.9.2014
SDÍLEJ:

Stanislav Adam se narodil v říjnu před osmasedmdesáti lety v Černovicích. Ale velkou část svého života bydlel v Sezimově Ústí. Pracoval jako řidič z povolání až do důchodu. Brázdil silnice v nákladních automobilech.Foto: Deník/Lucie Vobořilová

„Na svoje první auto si moc dobře vzpomínám. To byla světle šedá Škoda 120. Tenkrát stála něco přes třicet tisíc. Přijde mi, že na tehdejší poměry zas tak drahá nebyla," hodnotí osmasedmdesátiletý Stanislav Adam, který si své první auto pořídil hned po návratu z vojny v padesátých letech, a to ve svých čtyřiadvaceti.

Na tu dobu to bylo prý také pěkný kousek a neměl ho jen tak leckdo. „V celé vsi byly tři auta. Měl ho obchodník, velkostatkář a farář. Takže jsem byl frajer," směje se.

Nehody nebo drobné ťukance se mu naštěstí vyhýbaly obloukem. „Dělal jsem řidičák u soukromníka po válce, a ten mě dobře vyškolil. Držel jsem se toho, co mě naučil. Takže jsem byl opatrný a nejezdil moc rychle," vzpomíná a nerozumí, za čím lidé dnes tolik chvátají.

Stanic bylo málo

Nějaké velké trable s autem nikdy neměl. Vždycky byl na všechno připravený. Benzinových stanic nebylo tehdy moc, a tak musel ručičku benzinu neustále sledovat. „Musel jsem s tím počítat, protože to není jako dnes, kde máte na každém metru čerpací stanici. Na suchu jsem ale nikdy nebyl," chválí se.

Možná to bude i tím, že moc často škodovkou nejezdil. „Chodil jsem do práce a tam jsem měl podnikové auto," vysvětluje. Na výlety jezdil služebním, byl to takový jeho soukromý taxík. „A tak jsem daroval škodovku synovi. Když ji pak dávali pryč, tak to snacha obrečela," dodává s úsměvem.

Jezdil tatrou

Ale s větší nostalgií vzpomíná na svůj první náklaďák, do kterého usedl kolem roku 1950. Byla to Tatra 111. „Měla tonáž jedenáct tun a když se naložila, tak měla přes dvacet tun. To není žádná sranda, něco takového řídit," říká Stanislav Adam a vzpomíná si také na to, jak bylo těžké s plným nákladním automobilem vytáčet různé zatáčky a úzké silnice.

Za volantem náklaďáku zažil ale i krušné chvíle. „Jednou na benzinové pumpě, když jsem z ní už odjížděl, mi okýnkem vletěl do kabiny sršeň," směje se. „Jenže v ten den bylo příšerné horko a já byl jen v trenýrkách. Nechtěl odletět pryč. Ale nic mi naštěstí neudělal," zakončil svoji historku.

Ne moc příjemné chvíle zažil také, když byl v práci v Chomutově kde i spal. „Natankoval jsem si plnou nádrž a šel jsem se prospat na ubytovnu. Ráno jsem sedl do náklaďáku a ručička mi signalizovala, že mám prázdnou nádrž."

Dále pak vysvětluje, že mu někdo v noci přeřízl hadici a dvě stě litrů nafty ukradl. Dodává, že to tak hodilo vždycky a je tomu tak i dnes.

Autor: Lucie Vobořilová

Autor: Redakce

8.9.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.

Do babyboxu v Rychnově někdo odložil chlapečka

Body, jak ho znaly naše babičky. Na snímku ho představuje správkyně skanzenu Hana Zvalová
3

Ve skanzenu nahlížejí babičkám pod sukně

DOTYK.CZ

Města duchů. Navštivte reálná místa, kde vám může jít i o život

Pokud jste viděli film o Jamesi Bondovi Skyfall, pak si jistě vybavíte scénu, kdy hlavní záporná postava Raoul Silva nutí agenta 007 sestřelit z hlavy jeho milenky panáka alkoholu. To vše mezi betonovými ruinami budov, ze kterých snad mrazí ještě více, než ze samotné scény. Nejde však o počítačem vytvořené kulisy. Hašima, opuštěný ostrov u břehů Japonska, skutečně existuje. Stejně jako další „města duchů" po celém světě. Tady jsou některá z nich.

Andrej Babiš: Havel měl u nás zavést prezidentský systém

Hnutí ANO se chystá na sněmovní volby, v sobotu a neděli si zvolí nové vedení a brzy už také představí svou vizi rozvoje České republiky v příštích dvaceti letech. Jeho předseda Andrej Babiš v rozhovoru s Deníkem tvrdí, že Česko by se mělo inspirovat v zahraničí a vzít si z něj to nejlepší – americký většinový systém, švýcarskou přímou demokracii a německý parlamentní jednací řád.

Účet za lety do Mnichova dělá 60 milionů. Letiště Brno už linku dotovat nechce

Brno – Z vlastní kapsy dotuje Letiště Brno provoz letecké linky z Brna do Mnichova. Celkem ho spojení, které využívá v průměru padesát lidí denně, stálo doposud šedesát milionů korun. Jihomoravský kraj a město Brno přitom slíbili linku podpořit celkem pětačtyřiceti miliony korun. Zatím nedali nic.

Facebook je zajatcem politiky

Baracka Obamu dostal Facebook do Bílého domu. Zdeňka Škromacha bazénková selfie z politiky vylila. Jak si politické celebrity vedou na této sociální síti?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies