VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Stěhování padlo, Dům umění zůstává na náměstí

České Budějovice /FOTOGALERIE/ - Budějovičtí radní zamítli návrh přesunout známou výstavní síň. Jaromír Schel přišel s vizí, jak využít novou Galerii Mariánská: vytvořit tam centrum budějovického umění.

14.1.2016
SDÍLEJ:

Návrh, aby se galerie Dům umění přestěhovala do Galerie Mariánská, kurátor Michal Škoda odmítl. Nelíbí se mu přestavba budovy, vadí mu také, že je projektována jako hotel. Na snímku Daniel Vlček, jenž nyní v Domě umění vystavuje.Foto: Deník/ Jaroslav Sýbek

Připomíná to ohraný refrén: zrušit či „pořešit“ Galerii současného umění a architektury v Českých Budějovicích (dále jen Dům umění a DU - pozn. red.). Naposledy se její osud probíral 14. prosince, když zastupitelé projednávali rozpočet. Tam náměstek pro kulturu Jaromír Talíř zmínil možnost, zda ji nepřesunout do nové Galerie Mariánská v bývalých kasárnách. Kurátor DU to odmítl, sám politik teď nápad zavrhnul. Ve hře je ovšem myšlenka vytvořit 
v Galerii Mariánská centrum umění, s čímž přišel – stejně jako s přesunem DU – člen kulturní komise Jaromír Schel.

Když si náměstek pro kulturu prohlédl Galerii Mariánská (GM) a promluvil s kurátorem DU, došel k názoru, že nejlepším místem je její dosavadní sídlo na náměstí. „V Galerii Mariánská jsou prostory pěkně zrekonstruované, ale hodně rozsáhlé a obtížně spravovatelné, moc nejasných věcí. Ten nápad jsem zavrhnul, nepočítám s tím, že by se tam galerie moderního umění měla stěhovat,“ řekl Talíř.

Schelův návrh odmítl i kurátor DU Michal Škoda. Považuje ho za absolutně vyloučený. „Vůbec nevím, jak může takový nesmysl někoho napadnout. Nikde není záruka, co s Galerií Mariánská bude, až uplyne její udržitelnost, navíc rekonstrukce mi přijde hodně problematická, nikoho z umělců bych tam nedostal. A každý vnímavý člověk pochopí, že je to vyprojektované jako hotel: všude dveře na čipové karty jako v hotelích,“ řekl Škoda. Vzhledem k rozměrům GM by to znamenalo i rozsáhlejší výstavy a město by muselo dát na provoz DU víc peněz; letošní dotace činí 1,35 milionu korun.

Kurátor Domu umění Michal Škoda prožívá další nejistou sezonu. Předloni mu chtěli budějovičtí radní galerii zavřít, tentokrát zase provází výběrové řízení na jeho pozici zmatky.Na záměr přesunu DU upozornil historik umění a zastupitel Hynek Látal. Napsal, že Michal Škoda již několik let láká autory, kteří jsou zváni do velkých světových galerií, že na výstavy jezdí lidé z celého Česka i zahraničí. A klade otázky typu, proč by se měla městská galerie z prestižních prostor na náměstí stěhovat mimo historické centrum.

„Je známo, že Galerie Mariánská má problém naplnit program, a tak zjevně oslovuje téměř kohokoliv, aby alespoň na onu nejnutnější dobu udržitelnosti formálně vykázala odpovídající činnost. Zástupci vedení města by však neměli být tak naivní a pomyslně skákat takové nabídce na lep,“ kritizuje Hynek Látal.

Nápad přestěhovat DU zahrnul do svých představ Jaromír Schel, bývalý dlouholetý ředitel DK Metropol. Navrhuje, aby v GM vzniklo centrum budějovického umění. Již jednal s majitelem budovy, kde GM sídlí, ten přislíbil pronájem jednoho patra na deset let 
a hrazení provozních nákladů.

„To jsou poměrně výborné podmínky, za deset let se už dá prokázat životachopnost a jsou to nádherné prostory. Nejde mi o pana Škodu, ale o to, jestli by Budějovice neměly mít centrum, které by bylo zajímavé, obsahovalo by kupříkladu obrazy z expozic Alšovy jihočeské galerie (AJG) týkající se města, jeho okolí, malířů, po kterých se dnes jmenují ulice, ale nikdo netuší, kdo to byl. To se mi zdá jako velký dluh,“ řekl Jaromír Schel.

Počítá s tím, že místo by zde našly výstavy toho nejlepšího 
z bechyňských sbírek keramiky AJG, prostor by dal i Asociaci jihočeských výtvarníků, 
a to i díky jejich kontaktům 
v Německu a Rakousku.

V Domě umění vystavuje do 14. února Daniel Vlček, rodáka ze Strakonic. Z jeho prací vystupují dva pojmy, jež řeší většina lidí: čas a práce. Na snímku umělec u blikající plošiny, která vábí k tanci i meditaci.

„Připustil jsem, že kdyby město a pan Škoda měli zájem, bylo by dobré do této sady doplnit i jeho expozice, které jsou čímsi výlučné, velice často diskutované, ale takový je kumšt. Můj zájem číslo jedna ale nebyl přesunout pana Škodu do Galerie Mariánská,“ řekl Schel.

GM vznikla v budově bývalých kasáren z roku 1844, kde si vojnu odsloužili Jaroslav Hašek či Václav Havel. Soukromý investor loni v srpnu dokončil přestavbu, kasárna se za 82 milionů korun proměnila v centrum s galerií, kavárnou, obchodní zónou a apartmány.

„Mohlo by pro nás být zajímavé stát se centrem umění Budějovic. Majitel kasáren říkal panu Schelovi, že by se dala udělat smlouva na deset let, aby se někdo neobával, že mu ji za pět let vypovíme. Myslíme si, že budova je opravená krásně, na výborném místě. A je naprosto scestné říkat, že nemáme co vystavovat: naopak, máme z čeho vybírat. Dům umění je pro velké fajnšmekry, my chceme nabídnout umění 
i lidem, kteří se o něj zas tak nezajímají, ale stravitelnější formou, než ho podává Dům umění,“ řekla provozní manažerka GM Radka Novotná.

Aleš Seifert, ředitel Alšovy jihočeské galerie.Rozjednaná je například výstava keramiky ze sbírek AJG. Ty má Alšovka v zámeckém pivovaru, který patří panství Bechyně. Do konce roku 2017 je ale AJG přestěhuje do bývalého domu služeb v Bechyni. 
„V Budějovicích se keramika dlouhodobě nevystavovala, rádi bychom ji ukázali,“ řekl ředitel AJG Aleš Seifert.

Dům umění zažil největší útok v zimě 2010, kdy chtěli radní galerii zrušit, postavila se proti nim ale řada osobností. Michal Škoda zde jako kurátor působí od roku 1997. Uspořádal dosud 168 výstav, představili se dva držitelé ceny Turner Prize – Martin Creed a Wolfgang Tillmans – desítky světových umělců i mnoho českých jako Josef Bolf, Eva Koťátková, Ján Mančuška, Petr Nikl, František Skála, Miroslav Šik nebo Adriena Šimotová.

Blikající plošina vábí k tanci i meditaciCo krok, to blik. Pódium propojené se zářivkami v galerii, jež zabírá celou místnost, vtahuje do výstavy Daniela Vlčka v budějovickém Domě umění. Plošina při každém kroku blikne, někoho vede k meditaci, děti při vernisáži ji proměnily v trampolínu. Z prací rodáka ze Strakonic, vystupují dva pojmy, jež řeší většina lidí: čas a práce. „Jde o rychlost společnosti, která naši civilizaci ovlivňuje od začátku industriality, proto jsou tam stopy elektrifikace a začátku průmyslového věku,“ říká 37letý Daniel Vlček.

V galerii vystavuje do 14. února například díla ze zrecyklovaných materiálů: blikající plošinu stvořil z částí elektrických skříní, pro asambláže zvolil materiál na výrobu rychlostních pneumatik, díla ještě maličko čpí sírou a gumou. 
U textilií sáhl po technologii aradekor, tou se od 70. let zateplovaly pracovní oděvy. Tím odkazuje k pracovnímu procesu.

Další motiv, který rozvíjí, je zastavení a klid. Pojem času zaznamenal i na obrazech inspirovaných ikonou rotujícího plážového míče, která v zařízeních firmy Apple oznamuje plné vytížení paměti.

Blikající plošinou chce diváka znejistit a překvapit. „Někdo má pocit, že by měl začít tančit, někdo zase, že stojí na nejistotě, zároveň je to pocit, že stojíme na něčem minulém. Další rovina je skrytá: pódium jde mírně do kopce, a aniž by si to člověk uvědomil, mírně stoupá,“ řekl Vlček. Žije v Praze, v Jihočesku se ale objevuje pravidelně: vystavoval 
v budějovické bytové galerii Zutý Mánes či volyňské galerii Na shledanou, na jih jezdí i jako muzikant.

„Výstavou by se mělo procházet intuitivně. Jsou to čtyři metafory produkce, růstu, něčeho, co se v našich představách váže s ekonomikou, i naše životy si pojmenováváme pojmy jako progres,“ řekl kurátor Jiří Ptáček.

Autor: Václav Koblenc

14.1.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Andrej Babiš
DOTYK.CZ

Jste zloděj formátu, jaký tu nikdy nebyl, uslyšel Babiš na svém mítinku

Kybernetický útok, ilustrační foto
AKTUALIZOVÁNO
9 8

Ukrajina hlásí kyberútok. Nebezpečný email se šíří světem, zasáhl i Česko

Stříbrný tým z Eura pohledem vedoucího: Pohodář, srdcař i dva mimozemšťané

Je to takový renesanční muž českého reprezentačního áčka v malém fotbale. Stará se o chod týmu jako jeho vedoucí, trénuje gólmany, do toho na mistrovství Evropy v Brně zajištoval komunikaci se zahraničními účastníky.

Ostatky Horákové jsou 67 let po její popravě stále neznámo kde

Ani 67 let po justiční vraždě právničky Milady Horákové není zřejmé, jak komunistický režim naložil s jejími ostatky.

Záhadná smrt bezdomovce Indiána: viděl jsem, jak ho surově mlátí, tvrdí svědek

Smrt ústeckého bezdomovce Jaroslava Dvořáka začala šetřit krajská kriminálka. Přihlásil se jí mladík, který viděl, jakým způsobem bývalý hokejista zemřel. Redaktor Deníku mluvil se svědkem, ještě než se přihlásil na policii.

AUTOMIX.CZ

Teď umřu... Richard Hammond se konečně vyjádřil k nehodě, co přesně se stalo?

Jsou to už více než dva týdny, co moderátor Richard Hammond ošklivě boural ve Švýcarsku s elektromobilem Rimac Concept One. Na konci vrchařské trati vyletěl ze silnice, a urazil 300 metrů dolů z kopce, než se auto zastavilo a shořelo.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies