VYBERTE SI REGION

Strakonice z Českých drah nic nevymáčkly

Strakonice - Velkolepé plány na jedinou obslužnou budovu pro vlaky i autobusy ve Strakonicích krachují. Radnice stále nemůže najít s majitelem nádraží, Českými drahami (ČD), společnou řeč. Jednání se táhnou už pět let. Nádražní budova se mezitím dál rozpadá.

27.2.2013
SDÍLEJ:

Vlakové nádraží ve Strakonicích.Foto: Deník/Petr Škotko

Přitom Strakonice byly na začátku jen koordinátorem jednání. Nakonec radnice navrhla, že budovu odkoupí a bude sama iniciovat případné změny. Jednání o konečné kupní ceně však stále nikam nevedou. Závěry z poslední schůzky přiblížil starosta Pavel Vondrys. „Chceme, aby České dráhy zohlednily, že se některé stavby v okolí hlavní budovy budou muset zbourat. To ale České dráhy zatím neudělaly," dodal Pavel Vondrys.

Tento stav jednání potvrdila i mluvčí Českých drah Radka Pistoriusová. „Dále trvá jak náš zájem prodat, tak zájem Strakonic koupit," doplnila. ČD přislíbily, že se návrhem strakonické radnice budou dále zabývat.

Strakonice chtějí od Českých drah odkoupit hlavní budovu nádraží i navazující objekty a plochy. Případnou částku, nebo alespoň její odhad, ale tají. V současné době není ani znám termín dalšího jednání.

Strakonice měly být původně zařazeny do projektu Českých drah Živá nádraží, který umožňoval oživení nádražních budov s dalšími investory. Ten ale skončil dřív, než se do něj Strakonice mohly zařadit.

Myšlenka jednoho terminálu pro vlaky i autobusy pořád platí

Přesun autobusového nádraží blíž k vlakovému a vybudování společného obslužného terminálu pro železniční i autobusovou dopravu dál zůstává aktuální i přes přetrvávající průtahy v jednáních o odkoupení nádražní budovy.

Radnici přitom jde především o vylepšení vstupní brány do města. To potvrdil starosta Pavel Vondrys. „Strakonické vlakové nádraží patří mezi ta nejhorší. Když se projedete na trase z Českých Budějovic do Plzně nebo třeba jen do Volyně, a srovnáte ho s jinými, je to hrůza," řekl.

Ředitel ČSAD STTRANS Vladimír Warisch vidí v úpravě dva efekty, jeden pro firmu, druhý pro cestující, „Pro nás by to znamenalo, že bychom se zbavili vysokých nákladů spojených s dnešní plochou nádraží i tamní budovou. Pro lidi by to znamenalo výrazné zlepšení kvality cestování včetně lepšího využití prostor pro parkování a podobně. A to je hlavní," dodal.

V místě současného autobusového nádraží by byl podle starosty prostor pro nějaké obchodní aktivity a parkoviště. Uvedená plocha je však v majetku ČSAD STTRANS. Vladimír Warisch připustil, že možností je mnoho. „Už dnes máme řadu návrhů. Mohly by tu například být obchodní zóna," konstatoval.

Obchodní zóna by tam nevadila ani obyvateli Strakonic Petru Kašíkovi. „Když to navenek nebude vypadat jako skladiště, ať je tam třeba i nějaký market," poznamenal.

Historicky bylo strakonické autobusové nádraží tam, kde se nyní nachází supermarket Billa.

Rekonstrukce se dočká v dohledné době jen kolejiště

Jedna dobrá zpráva ohledně strakonického vlakového nádraží přece existuje. Rozsáhlá rekonstrukce kolejiště se neodkládá a v letošním roce skutečně začne. Jak uvedl mluvčí Železniční dopravní cesty Jakub Ptačinský, akce má začít v srpnu. „Fyzický začátek prací by měl být na podzim. Termín dokončení je pak polovina roku 2015," doplnil.

Předpokládané náklady jsou 735 milionů korun. Kromě rozsáhlé technologické části investice zahrne dva nástupní ostrůvky a podchod k nim vedoucí. Ten bude protažený až ke hřbitovu na druhé straně nádraží. Na něm se Strakonice budou podílet 11,3 milionu korun. Nebudou chybět ani výtahy pro imobilní.

ANKETA: Věříte, že ke vzniku společného terminálu ještě dojde?

Romana Lexová, Strakonice: Moc ne. Usilujeme léta o divadlo a také nic. Jsem ale zastáncem toho, aby se stará nádraží opravovala. A společný terminál by mohl být pro lidi výhodou.

Karel Hubený, Strakonice: Po těch pěti letech tomu už ani moc nevěřím. Strakonické nádraží přitom bude asi nejhorší na jihu Čech. Hezké je třeba v Českých Budějovicích.

Autor: Jana Štroblová

27.2.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Ilustrační foto
3

Zvěř kromě hladu trápí i psi. Myslivci se snaží pomoct i zakládáním políček

Likvidační a dezinfekční práce v ohnisku nákazy ptačí chřipkou.
17

Poláci utratili drůbež. Ptačí chřipka je v sousedství

Eiffelovu věž čeká „plastika". Za osm miliard

Nepřehlédnutelný symbol Paříže čeká dlouhá a nákladná rekonstrukce. Trvat by měla až do roku 2025 a stát 300 milionů eur, v přepočtu tedy přes osm miliard korun.

Šamanka z dob lovců mamutů dostane tvář. Vědci vytvoří bustu s lidskými vlasy

Brno – Brněnští vědci pracují na jedinečném projektu. Vytváří bustu tisíce let staré šamanky na základě kostry z Dolních Věstonic.

Šéf lékáren Dr.Max: Reklama spojená s léky u nás existuje historicky

Největší tuzemská lékárenská síť Dr.Max atakuje hranici 400 poboček. Tento měsíc otevíráme lékárny v Jaroměři a Stříbře, přírůstky představují v drtivé části úplně nově zřizované provozovny, podotýká generální ředitel Daniel Horák, který se vyjádřil k dotazům čtenářů Deníku.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies