VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Tříkrálové kolednice od sousedů u papeže

Linec - V Horních Rakousích je toho času na cestách k vybírání příspěvků na pomoc humanitárním projektům ve třetím světě více než 16 000 tříkrálových koledníků, v celém Rakousku na 85 000.

5.1.2016
SDÍLEJ:

Kolednice od sousedů byly v Římě.Foto: Deník/repro

Jsou mezi nimi i Nikola Ederová, Valentina Vilseckerová, Melanie Kreßlová a Magdalena Vilseckerová z Bad Ischlu. Letos mají za sebou i zcela mimořádné nasazení – byly pozvány na novoroční bohoslužbu papeže v dómu Sv. Petra, píší OÖN. „Byl to fakt jedinečný zážitek, seděly jsme v první řadě a měly supervýhled na oltář," říká 15letá Nikola, která s tříkrálovými koledami chodí už sedm let. „Papež šel těsně kolem nás a pokýval nám."
Linecký deník připomíná, že tato akce katolické mládeže loni v této spolkové zemi vynesla více než 3,23 milionu eur (v Rakousku 16,2 mil.), které byly využity na více než 500 projektů v Latinské Americe, Africe a Asii. Letos je centrem sbírky indický stát Assam, chudý a těžce sužovaný záplavami.
Na snímku jsou vzadu Magdalena, zleva Valentina, Nikola a vpředu Melanie.

Linec zdražil městskou

Jednotlivé jízdenky na busy a tramvaje hromadné dopravy v Linci letos podražily proti loňsku o deset procent – tzv. minikarta na 1,10 eura, 24hodinová ze čtyř na 4,40 atd. Průměrně o 2,39 procenta jsou dražší i týdenky a měsíční jízdenky.
„Odpovědná za to není provozovatelská společnost Linz AG, ale Hornorakouský dopravní svaz," říká v OÖN generální ředitel AG Erich Haider. V uplynulých dvou letech „měšťáci" dvakrát získali výjimku, protože jinak by museli vybírat drobné – zhruba 2,07 eura, což by mj. znamenalo přezbrojit automaty na jízdenky. Ve Welsu a Steyru stojí od nového roku jednotlivá jízdenka místo 1,90 dvě eura, denní síťovka čtyři eura, měsíční je dražší o euro a stojí 44,70.
Pokuty za jízdu na černo se nezměnily – pro toho, kdo zaplatí ihned nebo do tří dnů, jsou 60 eur, při potřebě písemného upozornění 75 eur. Všechny tarify jsou na www.ooevv.at.

Záchranáři se nalítali

Dlouhotrvající pěkné počasí výrazně zvýšilo i počty zásahů hornorakouské letecké záchranné služby. Startovala ke 2956 letům. V celém Rakousku jich bylo rekordních 18 270, o 1747 víc než předloni, píší OÖN. Nejvíc stouply počty letů k infarktům, mrtvicím apod. V celém Rakousku byli piloti alarmováni denně zhruba padesátkrát. Doba od vyrozumění ke startu byla zpravidla kolem tří minut. Ubylo nasazení při dopravních nehodách – podle Roberta Gallmayera, pilota vrtulníku Christophorus 10, proto, že vozidla jsou stále bezpečnější. Do dvou let mají být vrtulníky Christophorus vybaveny přístroji pro noční létání.

Azylanti „na dohled"

V St. Martinu a v Altenfeldenu v Mühlviertlu bude od jara nastálo ubytováno na 100 azylantů. Červený kříž pro ně zbuduje dva domy. Projekt je předběžně přijat na šest let, píší OÖN. V St. Martinu si Červený kříž podle starosty Wolfganga Schirze pronajal pozemek v optimální poloze, ne přímo v centru, ale v místě, odkud jsou chůzí dosažitelné všechny potřebné adresy.

S bezbariérovostí otálejí

Od 1. ledna musí býtt v Rakousku všechny budovy, v nichž je nabízeno zboží nebo služby, bezbariérově přístupné, uvádějí OÖN. Nařídil to zákon k dosažení rovnoprávnosti zdravotně postižených, přijatý v roce 2005. „Deset let měli podnikatelé a organizace čas plochy ve starých objektech adaptovat, odstranit schody nebo zřídit zdviže k toaletám pro postižené. Přes dlouhou lhůtu ale tisíce provozů pro bezbariérový přístup neudělaly nic," uvádějí OÖN.
Christian Kutsam, předseda sekce obchodu v zemské Hospodářské komoře, vysvětluje, že podnikatelé byli velice zaměstnáni jinými požadavky, například registračními pokladnami. Mnozí prý určitá opatření k usnadnění přístupu udělali, ale ne všechno nutné. Navíc argumentuje špatným příkladem státních firem a organizací, které si vymohly výjimku a musejí být komplet bezbariérové až v roce 2019, ve Vídni dokonce až v roce 2040.
Podle Thomase Mayr-Stockingera, předsedy sekce turistiky a gastronomie, je stále nejasné, „jak daleko tato opatření musejí jít" – jestli například stačí mít v hotelu jeden bezbariérový pokoj, jestli je třeba mít jídelníček ve slepeckém písmu či zda v obchodě musí vozíčkář dosáhnout bez problémů až do horních regálů… Mayr-Stockinger navíc připomíná, že přestavba k bezbariérovosti není povinná, pokud by byla nepřiměřená, například v relaci k obratům.
„Nepřezbrojily" ani všechny ordinace pokladničních lékařů, kterých je v zemi na tisíc. Bezbariérové jsou ty, u kterých se přestavba podle prezidenta lékařské komory Petera Niedermosera jevila možnou. Nové smlouvy jsou od roku 2010 zásadně uzavírány jen s podmínkou takového přístupu. Pacienti si tyto praxe mohou najít na internetu.
Z budov ve správě spolkové země nebo obcí jsou údajně jen tři čtvrtiny bezbariérové.

Kastrace selat nemá alternativu

Podle prezidenta svazu bavorských zemědělců Waltera Heidla je kastrace selat pro produkci kvalitního masa nenahraditelná, píše PNP. Zásah má zbavit maso prasat mužského pohlaví nepříjemného pachu a jinou možnost než kastraci chovatelé nevidí. „Spotřebitel trvá na svém právu na nezávadné maso. Kompromisy v kvalitě nelze dělat," říká Heidl.
Pasovský list vysvětluje, že svaz zemědělců dohodl se svazy masného hospodářství a obchodu už v roce 2008 dobrovolnou kastraci za užití bolest tlumících přípravků. Od roku 2019 bude kastrace bez nich zákonem zakázána. V Německu je kleštěno ročně kolem 20 milionů selat.

Autor: Vladimír Majer

5.1.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Premiér Bohuslav Sobotka během rozhovoru Deníku.
25 10

Vláda projedná sloučení tarifů, někteří lidé by se dočkali zvýšení platu

Výbuch v petrohradském metru
1 27

Za útokem na petrohradské metro stojí džihádisté. Plnili příkaz Al-Káidy

Chtěl být prezidentem, teď má na krku mezinárodní zatykač

Co je moc, to je moc. Krajskému soudu v Ostravě došla trpělivost s někdejším kandidátem na prezidenta republiky a kanadským podnikatelem českého původu Jiřím Včelařem Kotasem (64 let). Ten jako obžalovaný figuruje v kauze padělaných obrazů světoznámých malířů.

AKTUALIZOVÁNO

Hromadná nehoda na D1: zemřel řidič dodávky, za tragédii může stojící kolona

Brno /FOTOGALERIE/ – Zraněním podlehl padesátiletý muž, kterého vyprostili hasiči z havarované dodávky v hromadné havárii na dálnici D1. V úterý kolem půl dvanácté se na 202. dálničním kilometru srazily čtyři nákladní auta a dodávka. Kvůli nehodě u Brna museli z dálnice sjet řidiči mířící na Vyškov a Ostravu. Dopravu se podařilo uvolnit až krátce před půl sedmou večer. „Kolony se začínají pomalu rozjíždět," informovala mluvčí jihomoravských policistů Štěpánka Komárová.

Kejval podepsal přihlášku na OH do Pchjongčchangu. Úspěch popřál i Zeman

Povinná formalita je splněna. Přesně 289 dnů před zahájením zimních olympijských her v Pchjongčchangu podepsali prezident Miloš Zeman a předseda Českého olympijského výboru Jiří Kejval oficiální přihlášku českého týmu. Ta i podpis k průvodnímu dopisu, který obdrží šéf Mezinárodního olympijského výboru Thomas Bach, jsou podmínkou k účasti sportovců v Jižní Koreji.

Na Facebooku vysílal vraždu své dcerky. Pak spáchal sebevraždu

Podle thajské policie se mladý muž natáčel při vraždě své dcery a celou událost přenášel živě na sociální síť Facebook. Nakonec si vzal život.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies