VYBRAT REGION
Zavřít mapu

U Ševětína plánují nejdelší český železniční tunel

Českobudějovicko - Za 12 miliard korun chce Správa železniční dopravní cesty vybudovat dva nové tunely mezi Hrdějovicemi a Ševětínem na Českobudějovicku. Byly by nejdelší v Česku. Smysl je jasný: narovnat trať z Českých Budějovic na Prahu a zrychlit jízdu po ní.

10.10.2013
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Ladislav Schäfer

„V současné době se upravuje dokumentace pro územní rozhodnutí," popisuje Marek Illiaš z oddělení komunikace Správy železniční dopravní cesty nynější stav příprav na velkou železniční změnu. Ta má být součástí tak zvaného IV. železničního koridoru, který už je jinak na trase mezi Prahou a Rakouskem téměř hotov. Tunely ale čekají na evropské dotace.

Současná trať z Českých Budějovic do Hluboké - Zámostí by zůstala jako regionální, zvažuje se i její zrušení. Otazník visí i nad zastávkou Chotýčany, která by se přesunula k začátku jednoho z tunelů nebo může být úplně zrušena.

„Pokud zůstane zastávka zachována, byl by to přínos. Mohla by sloužit i turistickému ruchu jako nástupiště pro cyklisty. Vedou zde lesní cesty až na Třeboňsko," říká starosta Chotýčan Luděk Vojta. Kdyby byla zastávka zrušena, ubyl by obci jeden druh dopravy, i když málo využívaný.

Původně se měly dva nové železniční tunely mezi Hrdějovicemi 
a Ševětínem začít stavět v letošním roce. Dokončeny měly být do roku 2016, do kdy bude jinak hotov IV. železniční koridor na trase Praha – České Budějovice – Rakousko. 
Ve státní kase ale na velkorysou investici za 12 miliard korun chybějí peníze a kdy se začne stavět, to se zatím neví.

„Stavba Nemanice - Ševětín je financovatelná z nového operačního programu Doprava pro období let 2014 až 2020," naznačuje Andrea Volaříková z tiskového oddělení ministerstva dopravy, že se počítá s evropskými dotacemi.

Zdráhání Evropské unie

Ani tahle cesta ale není bez komplikací. Poradenské orgány EU v současné době financování záměru nedoporučily. Dva dvoukolejné tunely 
s dodatečnými stavbami, například bezpečnostními prvky, vyžadují sumu, která není rychle návratná prostřednictvím očekávaných provozních úspor.

„Kvůli velké finanční náročnosti stavby ekonomicky nevyšla studie proveditelnosti," přiznala Andrea Volaříková a dodala, že Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) proto bude hledat technické řešení daného úseku, které bude efektivní 
v kontextu celé trati Praha - České Budějovice.

Podle Marka Illiaše z tiskového oddělení SŽDC ale kvůli současnému zdráhání Evropské unie nelze uvažovat o zahájení stavby do roku 2016. Na druhou stranu už je v lokalitě hotov předběžný geologický průzkum a ze čtyř či pěti možných tras už je i jedna vybrána jako základ příprav projektu pro územní řízení.

Cíl: zvýšení rychlosti jízdy

Pro tunely už jsou také stanoveny základní technické parametry: počítá se s rychlostí 160 kilometrů v hodině s případným navýšením pro vzdálenější budoucnost až na 
200 kilometrů v hodině. V přípravných studiích se dokonce počítalo i s rychlostmi 
do 230 kilometrů v hodině.

Oproti tomu současná trať vedená přes Hlubokou-Zámostí umožňuje místy rychlost jen 70 kilometrů v hodině a po případné rekonstrukci nanejvýš 90 kilometrů v hodině. Pro veřejnost by byla změna asi vítaná, ale rozpaky vzbuzuje předpokládaná cena.

„Cesta do hlavního města by se zrychlila, ale otázka je cena toho projektu. Těch 12 miliard by mohli využít i jinak," míní například vysokoškolák Martin Kukla z Českých Budějovic, který jako atlet často jezdí do Prahy na závody.

„Myslím si, že pohodlí při cestě vlakem se za ty peníze nezmění a pro mě by bylo pohodlnější jezdit vlastním autem po dálnici, na kterou by mohli ty peníze použít," dodává Martin Kukla.

Rekonstrukce IV. železničního koridoru z Prahy k rakouské hranici je jinak téměř hotova. Cílem je hlavně zvýšit dopravní rychlost a také kapacitu přepravy.

Autor: Edwin Otta

10.10.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
S novým rokem se opět mírně upravují pravidla pro přiznání důchodu: rozhoduje nejen dosažení zákonem stanoveného věku, ale rovněž doba pojištění.

Co je dobré stihnout, než odejdete do důchodu

K vraždě došlo na ubytovně v Jevíčku, kde oběť i  vrah bydleli ve stejném pokoji.
AKTUALIZOVÁNO

Vražda na ubytovně otřásla Malou Hanou, muži hrozí až 18 let vězení

Po stopách hrdinů českého odboje: tři králové doháněli okupanty k zuřivosti

Praha /INFOGRAFIKA, FOTOGALERIE/ - S Prahou Neznámou protentokrát vyrazíme na vycházku po stopách statečných příběhů „tří králů" českého odboje.

Čeští vojáci měli konflikt s policií v Litvě

Pětice českých vojáků, kteří jsou na tříměsíčním cvičení v Litvě, měli v noci na neděli incident s policií v přístavu Klaipeda. Vojáci byli údajně opilí a dožadovali se vstupu do nočního klubu. Informoval o tom server iHned.cz s odvoláním na litevskou policii a ruská a litevská média.

Migranti pronikli na španělské území. Překonali šestimetrový plot

Na 360 migrantů dnes časně ráno proniklo z Maroka přes vysoký hraniční plot do španělské severoafrické enklávy Ceuta. Jde o druhý masový případ za posledních několik dnů. V pátek se takto dostalo na španělské území kolem 500 lidí.

EET? Prázdné výlohy a strach

Po restauracích, barech a hotelech, které už mají za sebou skoro tři měsíce zkušeností, míří elektronická evidence tržeb (EET) do dalších provozoven. Od začátku letošního března čeká živnostníky podnikající v maloobchodě i velkoobchodě. Někteří jsou už teď dokonale připraveni, jiní podlehli strachu a s podnikáním raději končí.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies