VYBRAT REGION
Zavřít mapu

U Ševětína plánují nejdelší český železniční tunel

Českobudějovicko - Za 12 miliard korun chce Správa železniční dopravní cesty vybudovat dva nové tunely mezi Hrdějovicemi a Ševětínem na Českobudějovicku. Byly by nejdelší v Česku. Smysl je jasný: narovnat trať z Českých Budějovic na Prahu a zrychlit jízdu po ní.

10.10.2013
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Ladislav Schäfer

„V současné době se upravuje dokumentace pro územní rozhodnutí," popisuje Marek Illiaš z oddělení komunikace Správy železniční dopravní cesty nynější stav příprav na velkou železniční změnu. Ta má být součástí tak zvaného IV. železničního koridoru, který už je jinak na trase mezi Prahou a Rakouskem téměř hotov. Tunely ale čekají na evropské dotace.

Současná trať z Českých Budějovic do Hluboké - Zámostí by zůstala jako regionální, zvažuje se i její zrušení. Otazník visí i nad zastávkou Chotýčany, která by se přesunula k začátku jednoho z tunelů nebo může být úplně zrušena.

„Pokud zůstane zastávka zachována, byl by to přínos. Mohla by sloužit i turistickému ruchu jako nástupiště pro cyklisty. Vedou zde lesní cesty až na Třeboňsko," říká starosta Chotýčan Luděk Vojta. Kdyby byla zastávka zrušena, ubyl by obci jeden druh dopravy, i když málo využívaný.

Původně se měly dva nové železniční tunely mezi Hrdějovicemi 
a Ševětínem začít stavět v letošním roce. Dokončeny měly být do roku 2016, do kdy bude jinak hotov IV. železniční koridor na trase Praha – České Budějovice – Rakousko. 
Ve státní kase ale na velkorysou investici za 12 miliard korun chybějí peníze a kdy se začne stavět, to se zatím neví.

„Stavba Nemanice - Ševětín je financovatelná z nového operačního programu Doprava pro období let 2014 až 2020," naznačuje Andrea Volaříková z tiskového oddělení ministerstva dopravy, že se počítá s evropskými dotacemi.

Zdráhání Evropské unie

Ani tahle cesta ale není bez komplikací. Poradenské orgány EU v současné době financování záměru nedoporučily. Dva dvoukolejné tunely 
s dodatečnými stavbami, například bezpečnostními prvky, vyžadují sumu, která není rychle návratná prostřednictvím očekávaných provozních úspor.

„Kvůli velké finanční náročnosti stavby ekonomicky nevyšla studie proveditelnosti," přiznala Andrea Volaříková a dodala, že Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) proto bude hledat technické řešení daného úseku, které bude efektivní 
v kontextu celé trati Praha - České Budějovice.

Podle Marka Illiaše z tiskového oddělení SŽDC ale kvůli současnému zdráhání Evropské unie nelze uvažovat o zahájení stavby do roku 2016. Na druhou stranu už je v lokalitě hotov předběžný geologický průzkum a ze čtyř či pěti možných tras už je i jedna vybrána jako základ příprav projektu pro územní řízení.

Cíl: zvýšení rychlosti jízdy

Pro tunely už jsou také stanoveny základní technické parametry: počítá se s rychlostí 160 kilometrů v hodině s případným navýšením pro vzdálenější budoucnost až na 
200 kilometrů v hodině. V přípravných studiích se dokonce počítalo i s rychlostmi 
do 230 kilometrů v hodině.

Oproti tomu současná trať vedená přes Hlubokou-Zámostí umožňuje místy rychlost jen 70 kilometrů v hodině a po případné rekonstrukci nanejvýš 90 kilometrů v hodině. Pro veřejnost by byla změna asi vítaná, ale rozpaky vzbuzuje předpokládaná cena.

„Cesta do hlavního města by se zrychlila, ale otázka je cena toho projektu. Těch 12 miliard by mohli využít i jinak," míní například vysokoškolák Martin Kukla z Českých Budějovic, který jako atlet často jezdí do Prahy na závody.

„Myslím si, že pohodlí při cestě vlakem se za ty peníze nezmění a pro mě by bylo pohodlnější jezdit vlastním autem po dálnici, na kterou by mohli ty peníze použít," dodává Martin Kukla.

Rekonstrukce IV. železničního koridoru z Prahy k rakouské hranici je jinak téměř hotova. Cílem je hlavně zvýšit dopravní rychlost a také kapacitu přepravy.

Autor: Edwin Otta

10.10.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Ilustrační foto
4

Oslavy, nebo poslední bitva? Čeští poslanci věří, že EU chytí druhý dech

Stanislav Šulc.
13

Komentář Stanislava Šulce: Babiš nás zklamal. Je čas jít dál

Experti: připlácení na péči vylepší zdraví i rozpočet státu

Čeští pacienti jsou rekordmany ve zdravotní turistice. Ke svému lékaři zajdou i dvanáctkrát za rok. Přitom Skandinávcům to stačí jen třikrát a rakouským sousedům sedmkrát. Česko to stojí zbytečných dvacet miliard korun navíc.

OBRAZEM: Nejlepší fotografie týdne

Prohlédněte si nejpovedenější snímky našich fotografů, pořízené během uplynulého týdne.

Le Penová se sešla s Putinem. Kritizovala sankce EU vůči Rusku

Předsedkyně krajně pravicové francouzské Národní fronty (NF) a kandidátka v nadcházejících francouzských prezidentských volbách Marine Le Penová dnes na zasedání zahraničního výboru Státní dumy (dolní komory ruského parlamentu) prohlásila, že nevidí žádný důvod pro to, aby se Francie k Rusku chovala nepřátelsky. Podle agentury TASS se Le Penová zároveň vyjádřila nesouhlasně o sankcích, které na Rusko uvalila EU.

Drama na magistrátě: muž napadl strážného, poslal ho ke špatné přepážce

Neobvyklé pěstní drama se tento týden odehrálo v budově Magistrátu města Ostravy. Čtyřicetiletý muž, který si chtěl vyřídit pas, chtěl zlynčovat strážného.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies