Podobně reagují i mnozí další jeho ředitelští kolegové v regionu. Právě oni mají teď situaci velice těžkou. Teoreticky totiž kantorům přidávají, fakticky jim ale zatím velmi často berou.

Podle toho, co avizovalo vloni na podzim Ministerstvo školství, protestovali proti chystaným změnám učitelské odbory zbytečně, neboť rokem 2012 měli dostat učitelé měsíčně 700 korun navíc. Rok 2012 je tady a jaká je realita?

„Ředitel školy, který je opatrný, od prvního ledna zastavil všechny osobní příplatky s tím, že později se uvidí,“ dodal Milan Holek. Problém je totiž v tom, že platy dostávají učitelé sice podle nové platové tabulky, která by jim měla přilepšit, ale protože školy zatím neznají své rozpočty, část ředitelů raději svým podřízeným peníze ubrala osobní ohodnocení. Přinejmenším do té doby, než bude jasné, zdali jim peníze od státu na navýšení mezd skutečně přijdou. A to bude tak na přelomu března a dubna.

Tento postup zvolil například ředitel školy Linecká v Českém Krumlově Karel Dvořák. Proč? „Pak by se mi totiž mohlo stát, že mi peníze na zbytek roku nevyjdou,“ konstatoval Karel Dvořák.

Ve výsledku tedy dostává mnoho z učitelů v tuto chvíli na výplatě peněz méně.

„Veškeré proklamace Ministerstva školství o tom, že ředitel školy může až polovinu tarifního platu dát jako osobní ohodnocení, jsou na draka ve chvíli, kdy nám ty peníze fakticky nedají,“ pokračuje ředitel Dvořák.

Jak mnozí ředitelé dodávají, spoléhat se na to, že někde bylo někým řečeno, že peníze budou, to je zkušenost naučila, že nelze. S rozpočtem pak během jarních měsíců přijde i hodina pravdy. „Čtvrt roku jedeme vlastně naslepo v rozpočtovém provizoriu. Nevíme, jak vysoký rozpočet bude. Všechny výdaje tedy zmrazujeme. Ovšem myslet si, že s rozpočtem přijdou i nějaké velké peníze, to je v oblasti sci-fi,“ shrnul očekávání Karel Dvořák.

Přesto, čistě teoreticky zatím mzdy vzrůstají. Jak?

„Podle nových platových výměrů je to různé,“ sdělil Libor Lukš, ředitel Základní školy Fantova v Kaplici. „Nejvíce vyskočily platy vychovatelkám, někde až o patnáct set, ale jinak u učitelů žádné zásadní změny nejsou. U někoho jsou to dvě nebo tři stovky,“ doplnil Libor Lukš po přípravách nových platových výměrů.

Takové peníze jsou nejčastější. A podle učitelů to spíše místo přidání na výplatě připomíná valorizaci inflace.

Možná, že se opakuje situace, která už ve školství nastala před rokem, kdy nepedagogičtí pracovníci, tedy kuchařky, uklízečky či školníci, začali dostávat také výplaty podle jiných tabulek a přišli také o osobní ohodnocení. Ve výsledku tedy dostali méně peněz ti, kteří už tak berou jedny z nejmenších výplat ve státě. V některých obcích či městech situaci nakonec během loňského roku zachránily peníze, které školám doplatil zřizovatel, tedy například město Český Krumlov na Linecké. Jinde pak pomohly třeba peníze z krajské pokladny.

Obavy, které při reformování platů učitelů avizovaly odbory, tedy stále platí. Výmluvně je shrnula například už v prosinci při hodinové protestní stávce ředitelka velešínské školy Božena Dvořáková: „Já za svými pracovníky opravdu stojím, protože to, co na nás na ministerstvu chytají, to udělali už nepedagogickým zaměstnancům. Těm jsem musela stáhnout deset procent z mezd, protože peníze na ně jsem prostě nakonec nedostala.“
Podobný scénář se dá nyní očekávat i v případě pedagogů.