Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Úzkokolejku čeká malá revoluce

Jindřichův Hradec -  Oddělíme komerci a službu veřejnosti, tvrdí vedení.

13.8.2015 1
SDÍLEJ:

Parní vlak na jindřichohradecké úzkokolejce.Foto: DENÍK/Stanislava Koblihová

Jindřichohradecké místní dráhy (JHMD), které provozují známou úzkokolejku, čeká největší změna organizační struktury od dob jejich vzniku v devadesátých letech. Jak informoval statutární ředitel a spolumajitel společnosti Boris Čajánek, mohly by se JHMD na přelomu roku změnit v holdingovou společnost.

Nově tak vznikne dceřiná firma, do jejíž kompetence bude spadat výhradně zajištění veřejné dopravní obslužnosti. „Není to ale zatím nic definitivního, neboť tento krok musí ještě schválit správní rada, která jej předloží valné hromadě," poznamenal Boris Čajánek. Vedení úzkokolejky si od této změny slibuje zejména zlepšení vyjednávací pozice s Jihočeským krajem a krajem Vysočina, od nichž dlouhodobě požaduje vyšší kilometrovou sazbu právě za poskytování služeb veřejné dopravy.

Podle výkonného ředitele dráhy Jiřího Pavla má faktické rozdělení společnosti zvýšit transparentnost a zamezit spekulacím o využívání krajských prostředků. „Našim politikům, bohužel, nestačí jen oddělené účetnictví, proto jsme se rozhodli jít touto cestou. Je to ostatně model, který je hodně preferovaný v některých západních zemích. Cíl je ten, aby od sebe byla striktně odloučená firma zabývající se veřejnou dopravou a ta poskytující komerční služby. Každá bude fungovat pod svým vlastním ičem," vysvětlil Jiří Pavel.

JHMD jsou v současné době s kraji vázány desetiletou smlouvou z roku 2009, která však, jak uvedl výkonný ředitel, zůstane stále v platnosti.

„Veškerá práva a závazky převezme nově vzniklý subjekt," upřesnil.

Poradce hejtmana Jihočeského kraje pro dopravu Ivan Študlar je názoru, že ve vzájemném vztahu kraje a JHMD se nic nezmění.

„Je to jejich interní záležitost. Jestli vznikne nějaká dceřiná společnost, tak pro nás je důležité pouze to, aby respektovala platnou smlouvu. My požadujeme jen, aby služby byly poskytovány v dohodnutém rozsahu a odpovídající kvalitě," říká Ivan Študlar, který vznik holdingu nicméně považuje za logický a správný.

„Na druhou stranu je třeba říct, že stav, kdy jsou zároveň dopravci i správci trati, není zcela standardní. Jsou dokonce země, kde je něco takového nařízené ze zákona. Takže z tohoto pohledu není proti plánovanému kroku JHMD možné nic namítat," tvrdí dopravní expert a poradce jihočeského hejtmana.

Autor: Milan Soldán

13.8.2015 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Andrej Babiš a Bohuslav Sobotka
3 13

Dovolená. Babiš v Itálii, levice míří do Řecka

Ve velkém rodinném domě Na Kozině chová Václav Hrbáček několik desítek psů. Ti tu žijí v naprosto otřesných podmínkách a za necelých čtrnáct dní mu budou odebráni. Hrbáček ale říká, že si pořídí další.
25

Smečka psů z domu hrůzy skončí v útulku. Pomoc potřebuje i sám majitel

Hyperloop porazil rychlovlak. V ekonomické výhodnosti

/INFOGRAFIKA/ Rychlovlak si na sebe nevydělá, hyperloop to ale zvládne. Takový je závěr bakalářské práce Petra Šlapala, kterou úspěšně obhájil na Mendelově univerzitě v Brně.

Dopravní podnik ročně chytne téměř 300 tisíc černých pasažérů

/INFOGRAFIKA/ Počet cestujících nedodržujících přepravní podmínky poslední roky mírně stoupá. Typická je pro ně kamenná tvář.

Duel Deníku: Má stát podporovat klasický televizní signál?

/ANKETA/ Česko přejde do roku 2021 nové televizní vysílání. Deník oslovil několik odborníků s otázkou, zda má cenu v době internetu podporovat pozemní vysílání?

I přes zákaz lidé dál v pražské zoo kouří. Policejní kontroly se nechystají

Areál zoologické zahrady v Praze je jedním z míst, kde nově platí přísný zákaz kouření. Lidé si ale stěžují, že se uvnitř kouří dál a nikdo s tím nic nedělá.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení