Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Úzkokolejku čeká malá revoluce

Jindřichův Hradec -  Oddělíme komerci a službu veřejnosti, tvrdí vedení.

13.8.2015 1
SDÍLEJ:

Parní vlak na jindřichohradecké úzkokolejce.Foto: DENÍK/Stanislava Koblihová

Jindřichohradecké místní dráhy (JHMD), které provozují známou úzkokolejku, čeká největší změna organizační struktury od dob jejich vzniku v devadesátých letech. Jak informoval statutární ředitel a spolumajitel společnosti Boris Čajánek, mohly by se JHMD na přelomu roku změnit v holdingovou společnost.

Nově tak vznikne dceřiná firma, do jejíž kompetence bude spadat výhradně zajištění veřejné dopravní obslužnosti. „Není to ale zatím nic definitivního, neboť tento krok musí ještě schválit správní rada, která jej předloží valné hromadě," poznamenal Boris Čajánek. Vedení úzkokolejky si od této změny slibuje zejména zlepšení vyjednávací pozice s Jihočeským krajem a krajem Vysočina, od nichž dlouhodobě požaduje vyšší kilometrovou sazbu právě za poskytování služeb veřejné dopravy.

Podle výkonného ředitele dráhy Jiřího Pavla má faktické rozdělení společnosti zvýšit transparentnost a zamezit spekulacím o využívání krajských prostředků. „Našim politikům, bohužel, nestačí jen oddělené účetnictví, proto jsme se rozhodli jít touto cestou. Je to ostatně model, který je hodně preferovaný v některých západních zemích. Cíl je ten, aby od sebe byla striktně odloučená firma zabývající se veřejnou dopravou a ta poskytující komerční služby. Každá bude fungovat pod svým vlastním ičem," vysvětlil Jiří Pavel.

JHMD jsou v současné době s kraji vázány desetiletou smlouvou z roku 2009, která však, jak uvedl výkonný ředitel, zůstane stále v platnosti.

„Veškerá práva a závazky převezme nově vzniklý subjekt," upřesnil.

Poradce hejtmana Jihočeského kraje pro dopravu Ivan Študlar je názoru, že ve vzájemném vztahu kraje a JHMD se nic nezmění.

„Je to jejich interní záležitost. Jestli vznikne nějaká dceřiná společnost, tak pro nás je důležité pouze to, aby respektovala platnou smlouvu. My požadujeme jen, aby služby byly poskytovány v dohodnutém rozsahu a odpovídající kvalitě," říká Ivan Študlar, který vznik holdingu nicméně považuje za logický a správný.

„Na druhou stranu je třeba říct, že stav, kdy jsou zároveň dopravci i správci trati, není zcela standardní. Jsou dokonce země, kde je něco takového nařízené ze zákona. Takže z tohoto pohledu není proti plánovanému kroku JHMD možné nic namítat," tvrdí dopravní expert a poradce jihočeského hejtmana.

Autor: Milan Soldán

13.8.2015 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Kim Čong-un a Donald Trump
8

Trump je vyšinutý, prohlásil Kim Čong-un a pohrozil vodíkovou bombou

Saddám Husajn.
DOTYK.CZ

Saddám Husajn před 37 lety: měl jít na psychiatrii, místo léčby zaútočil na Írán

Příliš levné dálnice. Ať to není na úkor kvality, varují odborníci

Třetinovou slevu nabízí u zakázek většina firem. Sílí tak hlasy, aby hlavní roli nehrála jen cena.

Ceny energií zatím stagnují. Zdražit by mohla elektřina

Když v Německu zafouká, cena klesá. Když je bezvětří, cena roste. Tak dnes vypadá realita každodenního obchodování na burzách, především s elektřinou. S nástupem větrných a solárních elektráren se cena mění ve dnech, či lépe řečeno po hodinách. A někdy i podle počasí.

FOTOGALERIE: Vydržel. Vojáci u Labe testovali pontonový most

Mezinárodního cvičení s českou a slovenskou armádou se v Litoměřicích zúčastnila i texaská národní garda. Cílem ukázky byla stavba pontonového mostu a transport těžké techniky. 

Jablek je málo, jejich cena poroste

Ovocnáři zahájili hlavní sklizeň jablek. Někde stromy spíš pročesávají než češou, jablek je podle prognóz o třicet procent méně než vloni. Na Jičínsku se na jablkové kalamitě podepsaly mrazy a kroupy.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení