VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Úzkokolejku čeká malá revoluce

Jindřichův Hradec -  Oddělíme komerci a službu veřejnosti, tvrdí vedení.

13.8.2015 1
SDÍLEJ:

Parní vlak na jindřichohradecké úzkokolejce.Foto: DENÍK/Stanislava Koblihová

Jindřichohradecké místní dráhy (JHMD), které provozují známou úzkokolejku, čeká největší změna organizační struktury od dob jejich vzniku v devadesátých letech. Jak informoval statutární ředitel a spolumajitel společnosti Boris Čajánek, mohly by se JHMD na přelomu roku změnit v holdingovou společnost.

Nově tak vznikne dceřiná firma, do jejíž kompetence bude spadat výhradně zajištění veřejné dopravní obslužnosti. „Není to ale zatím nic definitivního, neboť tento krok musí ještě schválit správní rada, která jej předloží valné hromadě," poznamenal Boris Čajánek. Vedení úzkokolejky si od této změny slibuje zejména zlepšení vyjednávací pozice s Jihočeským krajem a krajem Vysočina, od nichž dlouhodobě požaduje vyšší kilometrovou sazbu právě za poskytování služeb veřejné dopravy.

Podle výkonného ředitele dráhy Jiřího Pavla má faktické rozdělení společnosti zvýšit transparentnost a zamezit spekulacím o využívání krajských prostředků. „Našim politikům, bohužel, nestačí jen oddělené účetnictví, proto jsme se rozhodli jít touto cestou. Je to ostatně model, který je hodně preferovaný v některých západních zemích. Cíl je ten, aby od sebe byla striktně odloučená firma zabývající se veřejnou dopravou a ta poskytující komerční služby. Každá bude fungovat pod svým vlastním ičem," vysvětlil Jiří Pavel.

JHMD jsou v současné době s kraji vázány desetiletou smlouvou z roku 2009, která však, jak uvedl výkonný ředitel, zůstane stále v platnosti.

„Veškerá práva a závazky převezme nově vzniklý subjekt," upřesnil.

Poradce hejtmana Jihočeského kraje pro dopravu Ivan Študlar je názoru, že ve vzájemném vztahu kraje a JHMD se nic nezmění.

„Je to jejich interní záležitost. Jestli vznikne nějaká dceřiná společnost, tak pro nás je důležité pouze to, aby respektovala platnou smlouvu. My požadujeme jen, aby služby byly poskytovány v dohodnutém rozsahu a odpovídající kvalitě," říká Ivan Študlar, který vznik holdingu nicméně považuje za logický a správný.

„Na druhou stranu je třeba říct, že stav, kdy jsou zároveň dopravci i správci trati, není zcela standardní. Jsou dokonce země, kde je něco takového nařízené ze zákona. Takže z tohoto pohledu není proti plánovanému kroku JHMD možné nic namítat," tvrdí dopravní expert a poradce jihočeského hejtmana.

Autor: Milan Soldán

13.8.2015 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ministr financí a předseda hnutí ANO Andrej Babiš.
8 10

Andrej Babiš: Havel měl u nás zavést prezidentský systém

ilustrační fotografie
14

Pro a proti: Facka jako násilí. Zrušíme fyzické tresty dětí?

DOTYK.CZ

Města duchů. Navštivte reálná místa, kde vám může jít i o život

Pokud jste viděli film o Jamesi Bondovi Skyfall, pak si jistě vybavíte scénu, kdy hlavní záporná postava Raoul Silva nutí agenta 007 sestřelit z hlavy jeho milenky panáka alkoholu. To vše mezi betonovými ruinami budov, ze kterých snad mrazí ještě více, než ze samotné scény. Nejde však o počítačem vytvořené kulisy. Hašima, opuštěný ostrov u břehů Japonska, skutečně existuje. Stejně jako další „města duchů" po celém světě. Tady jsou některá z nich.

Ve skanzenu nahlížejí babičkám pod sukně

/FOTO/ – Jaké spodní prádlo se nosilo před sto lety? V chalupě ve Staré Vsi budete koukat!

Účet za lety do Mnichova dělá 60 milionů. Letiště Brno už linku dotovat nechce

Brno – Z vlastní kapsy dotuje Letiště Brno provoz letecké linky z Brna do Mnichova. Celkem ho spojení, které využívá v průměru padesát lidí denně, stálo doposud šedesát milionů korun. Jihomoravský kraj a město Brno přitom slíbili linku podpořit celkem pětačtyřiceti miliony korun. Zatím nedali nic.

Facebook je zajatcem politiky

Baracka Obamu dostal Facebook do Bílého domu. Zdeňka Škromacha bazénková selfie z politiky vylila. Jak si politické celebrity vedou na této sociální síti?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies