VYBERTE SI REGION

„Z opilých řidičů se často stávají bezdomovci“

České Budějovice - S šéfem jihočeské dopravní policie Lubomírem Veselým o tragických nehodách, kampani Zastav jízdu smrti, nejčastějších chybách šoférů i způsobech jejich postihování.

7.5.2014 7
SDÍLEJ:

Šéf jihočeské dopravní policie Lubomír Veselý.Foto: Deník/ Pavel Kroupa

Desítky nehod každý týden, trojnásobně víc mrtvých než za stejné období loňského roku. Situace na jihočeských silnicích je tragická. „Pokud se řidiči nepoučí, pak nám asi nezbude nic jiného, než vyrazit do ulic s bloky a zapnutými radary a postupně přejít z preventivní činnosti do silné represe," říká v rozhovoru pro náš Deník šéf jihočeské dopravní policie Lubomír Veselý.

Minulý týden zahynul na Budějovicku mladý motorkář, celkem už letos při dopravních nehodách na jihu Čech zemřelo 24 lidí. To je skoro polovina počtu obětí za celý loňský rok. V čem spatřujete východisko z této neradostné situace?

Na to je těžké odpovědět. V tuto chvíli rozjíždíme novou kampaň, ve které se chceme věnovat jednotlivým skupinám, chodcům, cyklistům, motorkářům i klasickým řidičům. Máme ji naplánovanou na tři až čtyři měsíce, po skončení hlavní náplně chceme situaci znovu vyhodnotit a pakliže zjistíme, že to bylo jen házení hrachu na zeď a řidiči smysl této akce nepochopili, pak nám asi nezbude nic jiného, než vyrazit do ulic s bloky a zapnutými radary a postupně přejít z preventivní činnosti do silné represe. Potom začne platit klasické rčení „na malém dvorku dlouhý bič". V jižních Čechách je v současné době asi 200 dopravních policistů pro přímý výkon, to na druhý největší kraj v republice není moc. Tím pádem nemůžeme být všude a u každého problému, protože zajišťujeme ještě spoustu jiných věcí než je dohled na silnicích.

Právě ke kampani Zastav jízdu smrti směřuje můj další dotaz. Co si od tohoto opatření slibujete?

My celou tuto preventivní kampaň hodláme zaměřit více emotivně a chceme jí emocionálně zasáhnout jak řidiče, tak ostatní účastníky provozu. Když budete řidičům jen opakovat, aby se před jízdou připoutali, je to házení hrachu na zeď. Každý to ví, je to dané zákonem, ale kdo to dělat nechce, ten to zkrátka dělat nebude. Ale pokud si vzpomenete na videoklipy Filipa Renče, které byly silně emocionální, tak ty zasáhly neskutečný počet lidí. A mnozí si po jejich zhlédnutí konečně uvědomili, jakému nebezpečí se na silnicích vystavují. Podle mého názoru má každá preventivní kampaň smysl, a je jedno, jestli začínáte v mateřské škole nebo oslovujete největší penzum účastníků provozu, což jsou řidiči.

Veřejností nyní otřásá smrt policistky, kterou v pátek při silniční kontrole ve středních Čechách zabil zfetovaný řidič s 11 zákazy řízení. Má policie nějakou možnost, jak své lidi při podobných kontrolách více ochránit?

Před tím bohužel nikoho neochráníte. Můžete vydat spoustu směrnic a interních nařízení, ale nezabráníte tomu, že nějaký zfetovaný idiot se rozhodne nereagovat a provede něco takového. Je smutné, že to dospělo tak daleko a že se společnost dostala do stádia, kdy spousta řidičů nerespektuje to, že je policista zastavuje. Když udělám něco nezákonného, musím holt počítat s tím, že zřejmě bude následovat nějaký trest. Činnost policie je bohužel znevážená a dovolím si říct, že se často stáváme jakousi rohožkou, do které si kdekdo otírá špinavé boty.

Právě alkohol a drogy bývají častou příčinou nejzávažnějších nehod. Přitvrdí policie v kontrolách požívání návykových látek?

Řidiči, kteří jezdí pod vlivem alkoholu a drog si neuvědomují, že si kvůli malichernostem snadno zadělají na fatální celoživotní problémy. Jsou třeba na oslavě v Horní Dolní a chtějí ušetřit pár stovek za taxi. V případě, že opilí způsobí nehodu nebo nedejbože někoho dalšího zraní a pošlou ho do „nejdražšího hotelu na světě" na ARO, od nich dá pojišťovna ruce pryč. Respektive za ně uhradí škodu, ale pak ji po nich tvrdě vymáhá. Nemáš? Okamžitě exekutor a z těchto lidí se pak snadno stávají bezdomovci. Ač chtěli původně ušetřit, často přijdou o všechno a navíc musejí žít po zbytek života s vědomím, že někomu ublížili a zničili mu život. Někdo se s tím smíří, jiného ale pronásledují těžké výčitky svědomí. A to nemusejí být v době nehody namol, stačí pár piv.

Jaký je podle vás nejúčinnější způsob potrestání řidičů, kteří závažným způsobem a opakovaně porušují dopravní předpisy?

Nejúčinnější způsob je ten, který nejvíce zasáhne do práv člověka. Dnes máte 90 až 95 procent lidí, kteří potřebují řidičský průkaz ke svému povolání či zaměstnání. V zákoně o provozu na pozemních komunikacích jsou ale vyjmenované pouze některé případy, za které je možné řidičák odebrat. Je to alkohol, drogy a pár dalších věcí. A to je problém. Kdysi existovala vyhláška, že pokud řidič nezaplatí pokutu, bude mu odebrán řidičský průkaz a jakmile ji uhradí, bude mu vrácen. Toto samé by mělo platit v případě, že za přestupek hrozí odebrání řidičského oprávnění ve správním řízení. V takových případech by měl být řidičák rovněž odebrán, protože to je okamžitý zásah do práv řidiče. A je to znát. Dnes vás bez řidičáku téměř nikdo nezaměstná a je to velký problém. Pokud by tato vyhláška stále platila, státu by odpadly i problémy s vymáháním pokut, protože by každý raději zaplatil, aby mohl jezdit. Je to jedna věta v zákoně a jak by pomohla. Další možností je zvýšení sankcí a jejich větší rozlišení v blokovém řízení na místě a ve správním řízení. Dnes jsou rozdíly minimální a každý se raději s policisty všemožně dohaduje a snaží se přehrát věc do správního řízení, kde se může snáze takříkajíc zamést pod koberec.

Jednou z možností postihu je i zabavení auta. Jak jihočeská policie tento způsob využívá a byl byste případně pro jeho častější praktikování?

Tuto možnost máme, ale je to vázané podmínkami v zákoně. Zajistit auto můžeme pouze v případě, že je řidiči uložena kauce a on ji nezaplatí. Pak vozidlo slouží jako jakási záruka. Ve chvíli, kdy řidič kauci zaplatí (což bývá zárukou toho, že se dostaví ke správnímu řízení a projednání), vozidlo mu navrátíme. Podmínkou zajištění auta je také to, že řidiči musí hrozit ve správním řízení pokuta od 5000 do 50 000 korun. Za banálnější přestupky, ale i první porušení rychlosti v daném roce, auto odebrat nemůžeme. Dalším problémem je, že zabavené auto musí mít větší hodnotu než případná sankce, často to však bývá naopak. A tato vozidla pak zůstanou někde stát, protože majitelé o ně ztratí zájem. V takových případech je toto řešení trochu kontraproduktivní.

Autor: Pavel Kroupa

7.5.2014 VSTUP DO DISKUSE 7
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Bugatti už prodalo 220 nových Chironů. Kupci na auto mohou čekat i tři roky

Od představení modelu Chiron v březnu letošního roku už automobilka Bugatti našla kupce pro 220 exemplářů tohoto nástupce legendárního Veyronu. Z auta se však zatím raduje jediný zákazník, všichni ostatní ještě musejí čekat.

Zmlátil dvě ženy. Zdržely jej ve prý ve frontě u pokladny

Pardubice - Z výtržnictví obvinila pardubická policie 47letého muže, který měl zmlátit dvě ženy. Jednu vážně zranil.

EET padá na zákazníky, restaurace zdražují

Berounsko - V jaké míře zasahuje nová povinnost elektronické evidence tržeb hospodským do provozu restaurací? Je jim na obtíž, nebo se s ní po sedmi dnech už sžili? Na Berounsku převažují zastánci prvního názoru.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies