VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Z Prahy do Českých Budějovic dorazí cestující za 90 minut

Jižní Čechy - Do tří let bude železnice mířící z Prahy na jih Čech, respektive do Českých Budějovic, úspěšně konkurovat silnici. Čtvrtý železniční koridor od rakouských hranic přes Horní Dvořiště až na Děčín má zelenou.

8.11.2013
SDÍLEJ:

Rychlík od Prahy míjí starý čekanický vjezdFoto: 4.koridor.cz

Zatímco práce 
na dálnici D3 přes Tábor nebo na rychlostní komunikaci R4 přes Písek se zadrhly kvůli nedostatku financí a problémům s nevykoupenými pozemky či sporům s občanskými iniciativami, na železnici 
se staví plným tempem.

Takzvaný IV. železniční koridor vedoucí od rakouských hranic přes Horní Dvořiště 
a České Budějovice do Prahy 
a dál na Děčín má zelenou. 
V současné době je Praha z Českých Budějovic dosažitelná autem v průměru tak do dvou hodin. Vlaky na tom budou do tří let lépe.

„V roce 2016 bude cesta vlakem z Prahy do Českých Budějovic trvat 90 minut," uvedl exkluzivně pro Deníky generální ředitel Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Jiří Kolář. Podle jeho informací nemůže tento termín s největší pravděpodobností už nic ohrozit.

Pro poslední z celkem dvanácti staveb na sto padesát kilometrů dlouhé trati z Prahy do Českých Budějovic 
se v současné době zpracovává projektová dokumentace. Jde o úsek Nemanice - Ševětín, který podle Koláře nebude určitě hotový před rokem 2018.

Dokončení v roce 2017

Dokončení stavby Sudoměřice - Votice předpokládá v roce 2017. Ovšem ostatní lokality jsou buď dokončeny, nebo se na nich pracuje či začne pracovat v nejbližší době. Ještě koncem letošního roku či začátkem příštího začne například modernizace tratí v úseku Ševětín - Horusice, Veselí - Doubí a Soběslav.

„Vlaky budou po trati z Prahy směrem na jih jezdit v dostatečně dlouhých úsecích rychlostí 160 kilometrů v hodině," sdělil generální ředitel Jiří Kolář. K technicky nejnáročnějším úsekům bude patřit lokalita Chotoviny - Sudoměřice, kde vzniknou mosty, mimoúrovňové křížení s dálnicí D3 a dokonce na území Jihočeského kraje první tunel 
v délce 430 metrů.

Kolej je položená, zaštěrkovaná a téměř v celé délce podbitá

Všechny čtyři koridory vedoucí Českem ve směrech sever jih a východ západ plánuje SŽDC dokončit do roku 2019. „Čtvrtý železniční koridor má obrovský význam pro evropské spojení sever jih. Trochu to tu v současné době brzdíme. Ale věřím, že zrychlením 
na trati dosáhneme i ekonomicky zajímavějšího tranzitu přes nás," uvedl Jiří Kolář.

Celková investice do modernizace železnice jen mezi Prahou a Horním Dvořištěm přijde mimo úseku Nemanice - Ševětín na 35 miliard korun. Kromě trati Strančice - Praha Hostivař, která byla financována z národních prostředků Státního fondu dopravní infrastruktury, jsou všechny ostatní stavby spolufinancovány z Operačního programu doprava (OPD), který z 80 procent dotuje Evropská unie.

O 40 procent nižší ceny

Investice ve výši 35 miliard korun pro modernizaci železnice z Prahy do Horního Dvořiště, bez započítání nemanického úseku, může být podle šéfa SŽDC ještě nižší. Na čtyřech úsecích za více než deset miliard totiž ještě není znám dodavatel a cena, za kterou je ochoten stavět.

„Jen loni firmy ve všech vyhlášených tendrech SŽDC na území České republiky nabídly ceny o 40 procent nižší, než předpokládal investor, letos snížily tak o 30 až 35 procent. Bude-li tento trend trvat i dál, můžeme zahájit i realizovat víc staveb," dodal generální ředitel Jiří Kolář.

S největší pravděpodobností se ovšem za ušetřené prostředky nebude realizovat projekt Šumavských elektrických drah (ŠED), o který usiluje Jihočeský kraj. 
V územním rozvoji počítá 
s modernizací a výstavbou nových tratí v oblasti Lipenska a Pošumaví za 10 miliard korun. K nejdiskutovanějším patří výstavba nové železniční trati mezi Lipnem nad Vltavou a Černou v Pošumaví.

Tento úsek by byl napojen 
v Lipně nad Vltavou na stávající trať do Rybníka a v Černé v Pošumaví by navazoval 
na trať České Budějovice - Volary. Sloužil by jak místním obyvatelům, tak hlavně turistům. Podle vedení Jihočeského kraje by jedním z nejvhodnějších investorů mohla být právě Správa železniční dopravní cesty.

Jiří Kolář, generální ředitel této státní instituce, přiznal, že i on už tento návrh slyšel. „Ale v současné době, kdy máme v ne právě v ideálním stavu vlastní železniční tratě 
a přemíru regionálních tratí, si myslím, že je to snění na obláčku. Ale bude-li existovat společenská objednávka a my dostaneme-li příkaz i peníze, tak budeme stavět i železnici podél Lipna," uzavřel.

Autor: Redakce

8.11.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Ve filmu Jiřího Krejčíka ztvárnil postavu "Vyššího principu" František Smolík (na snímku s Janou Brejchovou)
DOTYK.CZ

Z hlediska vyššího principu mravního vražda na tyranu není zločinem

Po střelbě na chomutovském sídlišti zemřel člověk
AKTUALIZOVÁNO
2 24

Po střelbě na chomutovském sídlišti zemřel člověk

AKTUALIZOVÁNO

Hollan jako Hitler. Aktivisté vyvěsili na maketu Německého domu fotku náměstka

/FOTOGALERIE/ – Velká fotografie brněnského náměstka primátora Matěje Hollana (Žít Brno) se v sobotu dopoledne objevila na instalaci na Moravském náměstí, která je centrem festivalu Meeting Brno. Plakát vyvěsili aktivisté z hnutí Slušní lidé. Na videu, které publikovali na sociální síti, označili Hollana za neonacistu.

AUTOMIX.CZ

Kupé 130 RS A5 je asi nejagresivnější škodovka, co kdy vznikla. Znáte ji?

Jednu z nejunikátnějších a nejostřejších škodovek, pocházející z roku 1978, bychom našli pod kódovým označením 738. Škoda ji ale prezentovala jako 130 RS A5, to proto, že to byl právě slavný závodní speciál 130 RS, takzvané "Porsche Východu", ze kterého tento prototyp vycházel. Už na první pohled je nicméně patrné, že oproti původnímu závodnímu vozu zde nezůstal kámen na kameni.

AKTUALIZOVÁNO

Lidovci jdou do voleb se STANem. Bělobrádek hovořil o politickém systému

Českou republiku čeká souboj o charakter společnosti a o to, zda zůstane standardní parlamentní demokracií, nebo se posune k autoritářskému systému. V projevu na sjezdu KDU-ČSL to řekl předseda strany Pavel Bělobrádek. Lidovci jsou podle něj síla pro budoucnost a strana, která je zodpovědná a solidární. Sněm schválil také uzavření volební koalice s hnutím STAN. Část lidovců měla výhrady, přesto spojenectví podpořilo 81,72 procenta delegátů.

Čunek bude kandidovat proti Bělobrádkovi na předsedu KDU-ČSL

/ANKETA/- Zlínský hejtman Jiří Čunek bude kandidovat na předsedu KDU-ČSL. Do funkce byl navržen na dnešním sjezdu strany v Praze. Jeho soupeřem je dosavadní lidovecký předseda a vicepremiér pro vědu, výzkum a inovace Pavel Bělobrádek, který získal nominaci už před sjezdem. Hlasování se uskuteční dnes odpoledne.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies