VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Z Prahy do Českých Budějovic dorazí cestující za 90 minut

Jižní Čechy - Do tří let bude železnice mířící z Prahy na jih Čech, respektive do Českých Budějovic, úspěšně konkurovat silnici. Čtvrtý železniční koridor od rakouských hranic přes Horní Dvořiště až na Děčín má zelenou.

8.11.2013
SDÍLEJ:

Rychlík od Prahy míjí starý čekanický vjezdFoto: 4.koridor.cz

Zatímco práce 
na dálnici D3 přes Tábor nebo na rychlostní komunikaci R4 přes Písek se zadrhly kvůli nedostatku financí a problémům s nevykoupenými pozemky či sporům s občanskými iniciativami, na železnici 
se staví plným tempem.

Takzvaný IV. železniční koridor vedoucí od rakouských hranic přes Horní Dvořiště 
a České Budějovice do Prahy 
a dál na Děčín má zelenou. 
V současné době je Praha z Českých Budějovic dosažitelná autem v průměru tak do dvou hodin. Vlaky na tom budou do tří let lépe.

„V roce 2016 bude cesta vlakem z Prahy do Českých Budějovic trvat 90 minut," uvedl exkluzivně pro Deníky generální ředitel Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Jiří Kolář. Podle jeho informací nemůže tento termín s největší pravděpodobností už nic ohrozit.

Pro poslední z celkem dvanácti staveb na sto padesát kilometrů dlouhé trati z Prahy do Českých Budějovic 
se v současné době zpracovává projektová dokumentace. Jde o úsek Nemanice - Ševětín, který podle Koláře nebude určitě hotový před rokem 2018.

Dokončení v roce 2017

Dokončení stavby Sudoměřice - Votice předpokládá v roce 2017. Ovšem ostatní lokality jsou buď dokončeny, nebo se na nich pracuje či začne pracovat v nejbližší době. Ještě koncem letošního roku či začátkem příštího začne například modernizace tratí v úseku Ševětín - Horusice, Veselí - Doubí a Soběslav.

„Vlaky budou po trati z Prahy směrem na jih jezdit v dostatečně dlouhých úsecích rychlostí 160 kilometrů v hodině," sdělil generální ředitel Jiří Kolář. K technicky nejnáročnějším úsekům bude patřit lokalita Chotoviny - Sudoměřice, kde vzniknou mosty, mimoúrovňové křížení s dálnicí D3 a dokonce na území Jihočeského kraje první tunel 
v délce 430 metrů.

Kolej je položená, zaštěrkovaná a téměř v celé délce podbitá

Všechny čtyři koridory vedoucí Českem ve směrech sever jih a východ západ plánuje SŽDC dokončit do roku 2019. „Čtvrtý železniční koridor má obrovský význam pro evropské spojení sever jih. Trochu to tu v současné době brzdíme. Ale věřím, že zrychlením 
na trati dosáhneme i ekonomicky zajímavějšího tranzitu přes nás," uvedl Jiří Kolář.

Celková investice do modernizace železnice jen mezi Prahou a Horním Dvořištěm přijde mimo úseku Nemanice - Ševětín na 35 miliard korun. Kromě trati Strančice - Praha Hostivař, která byla financována z národních prostředků Státního fondu dopravní infrastruktury, jsou všechny ostatní stavby spolufinancovány z Operačního programu doprava (OPD), který z 80 procent dotuje Evropská unie.

O 40 procent nižší ceny

Investice ve výši 35 miliard korun pro modernizaci železnice z Prahy do Horního Dvořiště, bez započítání nemanického úseku, může být podle šéfa SŽDC ještě nižší. Na čtyřech úsecích za více než deset miliard totiž ještě není znám dodavatel a cena, za kterou je ochoten stavět.

„Jen loni firmy ve všech vyhlášených tendrech SŽDC na území České republiky nabídly ceny o 40 procent nižší, než předpokládal investor, letos snížily tak o 30 až 35 procent. Bude-li tento trend trvat i dál, můžeme zahájit i realizovat víc staveb," dodal generální ředitel Jiří Kolář.

S největší pravděpodobností se ovšem za ušetřené prostředky nebude realizovat projekt Šumavských elektrických drah (ŠED), o který usiluje Jihočeský kraj. 
V územním rozvoji počítá 
s modernizací a výstavbou nových tratí v oblasti Lipenska a Pošumaví za 10 miliard korun. K nejdiskutovanějším patří výstavba nové železniční trati mezi Lipnem nad Vltavou a Černou v Pošumaví.

Tento úsek by byl napojen 
v Lipně nad Vltavou na stávající trať do Rybníka a v Černé v Pošumaví by navazoval 
na trať České Budějovice - Volary. Sloužil by jak místním obyvatelům, tak hlavně turistům. Podle vedení Jihočeského kraje by jedním z nejvhodnějších investorů mohla být právě Správa železniční dopravní cesty.

Jiří Kolář, generální ředitel této státní instituce, přiznal, že i on už tento návrh slyšel. „Ale v současné době, kdy máme v ne právě v ideálním stavu vlastní železniční tratě 
a přemíru regionálních tratí, si myslím, že je to snění na obláčku. Ale bude-li existovat společenská objednávka a my dostaneme-li příkaz i peníze, tak budeme stavět i železnici podél Lipna," uzavřel.

Autor: Redakce

8.11.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Stíhací letoun F-35
5

Izrael nakupuje americké stíhačky F-35. Jako jediný vyvolený

Bohuslav Sobotka a Andrej Babiš.
EXKLUZIVNĚ / AKTUALIZOVÁNO
25 12

Sobotka jde Babišovi po krku. Chce vědět, jak získal Agrofert

Hákový kříž na ruce stál pokladní v Kauflandu místo

Obchodní řetězec Kaufland má problém. Způsobilo jej tetování prodavačky Miriam z obchodu v pražské Michli, které zachytil jeden ze všímavých zákazníků. Žena totiž měla na ruce vytetovaný hákový kříž. Obchod se s ní rozloučil a kvůli nacistickému symbolu dokonce zvažuje právní postih.

AUTOMIX.CZ

Nástupce Škody Yeti se ukázal na zatím nejlepších fotkách. Hraje si na Kodiaqa

Už minulý týden jsme si mohli prohlédnout video, které ukazovalo testovací prototyp nástupce Škody Yeti. Nyní se ale posuneme ještě dál, na internetu se totiž objevily kvalitní fotografie, které novinku ukazují mnohem lépe.

Více technologií, méně papírů. Farmy přebírá nová krev

Jejich předkové po roce 1989 dostali zpět pole, o něž je na 40 let připravili komunisté. Obnovili hospodářství a rozšiřovali je. Dnes otěže přebírá nová generace farmářů. Jak výměnu prožívá?

Hon na Medveděva. Premiér je na odstřel

Spolu s Putinem vždy Medveděv patřil k nejoblíbenějším ruským politikům. Teď jeho hvězda hasne. Možná proto, aby Putin za rok bezpečně vyhrál prezidentské volby.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies