VYBERTE SI REGION

Řidič způsobil tragickou nehodu u Vimperku, dostal podmínku

Prachatice – S podmínečným trestem odešel ve čtvrtek 13. března od prachatického okresního soudu dvaačtyřicetiletý Marek K. z Hliniště, který loni v červnu zavinil dopravní nehodu poblíž Vimperka. Nehoda, jež se stala odpoledne 26. června, měla tragické následky. Na místě zemřel řidič Nissanu, do kterého Marek K. narazil, další čtyři pasažéři utrpěli těžká zranění. Dva ze zraněných spolujezdců jsou dosud v pracovní neschopnosti.

14.3.2014
SDÍLEJ:

Smrtí jednoho z řidičů skončila středeční nehoda u motorestu Skalka ve Vimperku. Foto: Deník/Jana Vandlíčková

Okresní státní zástupce Josef Fraško na konci listopadu obžaloval Marka K. z usmrcení z nedbalosti a z těžkého ublížení na zdraví z nedbalosti. „Řidič osobního auta Honda nerespektoval ustanovení silničního zákona a po komunikaci se pohyboval rychlostí vyšší než povolenou. Jeho vinou došlo k nehodě a jejím následkům," přečetl Josef Fraško na úvod soudního líčení. Připomněl ovšem i fakt, že v kritický den dopoledne byl postihován za předjíždění nákladního auta v Písku v místě, kde je předjíždění zakázáno.

Řidič je vinen v plném rozsahu obžaloby

Soudce Jiří Mühlstein uznal obžalovaného Marka K. vinným v plném rozsahu obžaloby a po zhruba dvouhodinovém líčení mu uložil souhrnný trest odnětí svobody v délce trvání tři roky s odkladem na tři roky. „Zároveň se obžalovanému vyslovuje zákaz řízení všech motorových vozidel v době trvání pět let," řekl soudce a přiznal poškozeným náhradu škody, která přesáhne dva a půl milionu korun. Rozsudek zdůvodnil i tím, že muž nebyl dosud trestán a navíc trpí Bechtěrevovou nemocí v pokročilém stadiu.

Sám obžalovaný svou vinu nepopíral a nesnažil se hledat žádné výmluvy: „Omlouvám se všem poškozeným, upřímně toho lituji a budu toho litovat do konce života. Veškeré požadované finanční náhrady škod jsem připraven uhradit." Na svou obhajobu ale obžalovaný uvedl, že ještě před osudnou srážkou s protijedoucím Nissanem jeho jízdu omezil a ohrozil řidič bílé Audi. „Audi jelo od Vimperka a částečně se dostalo do mého jízdního pruhu. Proto jsem se se svým autem dostal do smyku. Po úhybném manévru jsem nebrzdil, snažil jsem se vyrovnat smyk a dostat se zpět do svého pruhu, abych zabránil střetu s Nissanem. Ale narazil jsem do něj," vysvětloval Marek K., který je od nehody v pracovní neschopnosti. Ujistil, že jel rychlostí přibližně 90 kilometrů v hodině. Úsek silnice ze Čkyně do Vimperka podle svých slov dobře zná a jezdí tudy často.

Záběr z kamer

To, že se bílé Audi v osudném místě pohybovalo, potvrdil soudu řidič nákladního auta Zbyšek F., který přijel k dopravní nehodě jako první. „Obžalovaný mě asi tři čtyři minuty před srážkou předjížděl. Jel rychle, ale rychlost odhadnout nedokážu. Já jel asi šedesát až sedmdesát. Bílá Audi v protisměru jela, to dokazuje záznam z kamery. Záběry jsem ještě na místě předal policii. Audi byla poslední auto, které jsem z protisměru viděl, pak už jsem přijel k nehodě," popsal svědek.

Rychlou jízdu potvrdil ve svém znaleckém posudku soudní znalec oboru dopravy Milan Uttl z Českých Budějovic. Ve svém posudku vycházel ze stop nalezených na místě tragické nehody, kam byl vyšetřujícími policisty přizván. Podle něj šlo ze dvou třetin o čelní náraz vozidel. Tomu zřejmě nasvědčuje i fakt, že Nissan skončil ve svahu za svodidly a Honda sice zůstala na vozovce, ale došlo k oddělení její přední části.

Milan Uttl odhaduje rychlost vozidla Honda na minimálně 115 kilometrů v hodině, rychlost protijedoucího Nissanu pak na přibližně 72 kilometrů v hodině. „Zmiňuji minimální rychlosti. Přesnou rychlost není možné určit, ale při rychlostech nižších je nemožné, aby Nissan přelétl přes svodidla," vysvětlil znalec s tím, že popis přednehodového děje ze strany obžalovaného je technicky nemožný, neboť na silnici nezůstaly žádné stopy po smyku a brzdění. Tachometr zastavený na šedesátikilometrové rychlosti se musel podle něj zastavit až po nárazu Hondy ve chvíli, kdy se rychlost snížila.

Zároveň znalec zkonstatoval, že všichni pasažéři v Nissanu použili bezpečnostní pásy: „Jejich prohlídku jsem provedl několik dnů po nehodě. Pásy prokazují charakteristické markanty, je jednoznačné, že v době střetu byly použity."

Znalci z oboru lékařství následně potvrdili, že nikdo z řidičů nebyl pod vlivem alkoholu nebo jiných omamných látek.

Odsouzený Marek K. se prostřednictvím advokáta Miroslava Kříženeckého vzdal práva na odvolání vzápětí po vynesení rozsudku. „Jsme zároveň připraveni spolupracovat s advokáty poškozených a domluvit se na výši odškodného, které zatím není vyčísleno," ujistil obhájce.
Práva na odvolání se postupně vzdali také čtyři advokáti poškozených rodinných příslušníků a okresní státní zástupce Josef Fraško.

Náhrada škod:

Odsouzený Marek K. musí uhradit poškozeným škodu ve výši:
děti,                             2x 240 tis.
manželka,                         389 tis.
otec a                               240 tis.
sestra zemřelého řidiče      175 tis.
spolujezdci z Nissanu          8,6 tis.
                                     141,6 tis.
                                     zatím nevyčísleno
Vojenská ZP                    842 tis.
ŘSD ⋌19,2 tis

Autor: Jana Vandlíčková

14.3.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Třetina mladých Japonců věří, že se upracuje k smrti

Mladické nadšení a optimismus u Japonců do třiceti let nehledejte. Z celé planety jsou nejvíce pesimističtí. Mají strach z budoucnosti a bojí se mít i děti.

Italský premiér Renzi po prohře v referendu ohlásil svou demisi

Řím - Italský premiér Matteo Renzi Renzi po těžké porážce v nedělním referendu o reformě ústavy ohlásil, že dnes podá demisi. V televizním vystoupení řekl, že výsledky referenda jsou naprosto jasné a že přebírá plnou odpovědnost za porážku.

Z izraelského nákupu ponorek prý bude profitovat i Írán

Tel Aviv - Aféra kolem nákupu dalších tří ponorek pro izraelskou armádu nabrala nové obrátky. Objevily se totiž informace, že v německé společnosti ThyssenKrupp, která je měla dodat, má podíl i úhlavní nepřítel židovského státu Írán. Informovala o tom agentura AFP.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies