VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Richard Brabec: Zonace šumavského parku musí být vyřešena jako první

Šumava - „Mně se otevřený přístup obcí líbí, byť logicky budou mít vždy představu, že se s nimi ještě málo mluví," říká ministr životního prostředí Richard Brabec.

26.2.2014
SDÍLEJ:

Ministr životního prostředí Richard Brabec Foto: Deník/Miroslav Fuchs

Spíše naslouchat než slibovat přijel za starosty šumavských obcí minulý týden ministr životního prostředí Richard Brabec.

Hovořilo se o zákonu o národním parku, zonaci a plánu péče. Která z těchto věcí bude směrem k Národnímu parku Šumava nyní prioritní?
Jednoznačně to zaznělo, je to sled kroků, a to zákon, plán péče a zonace, respektive posouzení stavu, v jakém to dnes je. Dnes jsme tlačeni tím, že do konce týdne bude uzavřeno připomínkování plánu péče, pak to zohledníme, podíváme se na zonaci a uvidíme, zda je to návrh průchozí. Tedy takový, který je respektován i ze strany šumavských obcí. Neumím si představit, že bychom nyní předložili návrh zákona o národním parku a neměli přitom vyjasněnu zonaci.

Pak jsou zde symboly, o kterých byla řeč, což je například střet s Naturou 2000 ohledně nejen lanovky na Hraničník. Zásadní bude scelení prvních zón rozdělených dnes na sto třicet pět částí na mnohem menší počet, její rozloha, bezzásahovost a samozřejmě i časový interval, za který by se mohla první zóna někam, a záměrně neřeknu procento, rozšiřovat. Ostatní věci jsou detaily, ale toto se týká celé Šumavy.

Ministr životního prostředí Richard BrabecMáte výhrady k práci současného vedení Správy a řediteli Jiřímu Mánkovi?
Měli jsme velmi krátký časový prostor před setkáním se starosty. Pokud jde o mé výhrady, vidím problém v tom, že se Správa chová tak, že prohráváme soudy, respektive vidím konflikty a vyostřenost, které jinde nevidím. Chápu, že problematika Národního parku Šumava je jiná, než Krkonoš. Ale určitě budu od ředitele chtít slyšet odpovědi na otázky, ke kterým jsme se zatím nedostali.

Co se týče návrhu zákona o národním parku, kterou z těch mnoha připravených variant využijete?
Troufám si říci, že v návrzích už bylo vše napsáno. Ale někde toho bylo příliš mnoho, jinde zase málo a my se určitě pokusíme o kompilát a půjdeme cestou méně podrobného návrhu zákona. Nechceme ho zaplevelit tím, že bude obsahovat příliš velké podrobnosti. Určitě to není o tom, že bych chtěl teď za každou cenu šturmovat a dávat ho ke schválení.

Kritika starostů spočívá i v možnostech zaměstnanosti na Šumavě, kde lidé v tendrech jen těžko konkurují. Jak se podle vás dá upravit zákon o veřejných zakázkách v tom smyslu, aby byli upřednostňováni místní?
Teď na to nedovedu odpovědět, nejsem právník. Minimálně ze zkušenosti z Německa nebo Francie vím, že tam jedou podle zákona o veřejných zakázkách, ale bere se za automatické, že přednost dostávají firmy místní. My jsme se dostali do situace ad absurdum, kdy je to jen diktát ceny za každou cenu, což vede k dumpingu a podívejme se, kam to dovedlo stavebnictví.

Zmínil jste, že nejste spokojen s tím, jak dopadají některé soudní spory Správy parku. Na druhou stranu chcete být otevřenější a vstřícnější k nevládním organizacím a zapojit je i do legislativního procesu. Kde jsou hranice, bude ministerstvo pružněji a jasněji reagovat na vyjádření některých nevládních organizací?
Myslím si, a mám pro to důkazy, že problém, který nastal v minulém období z hlediska postoje ministerstva oproti tomu, co bylo dejme tomu v roce 2010, byl, že se s celou řadou nevládních organizací prostě přestalo zcela komunikovat. Slíbili jsme nevládním organizacím, že je více zapojíme do odpadové legislativy, nebo do EIA, co nás čeká a v čem na nás tlačí Evropa. Dáme jim tu možnost, ale to neznamená, že budeme ustupovat vždy před tím, co ony říkají.

Ministr životního prostředí Richard BrabecMinistr životního prostředí Richard BrabecŠumavské obce mají historicky možná dojem, že je s nimi dlouhodobě zametáno. Před koncem působení Františka Krejčího byla dokonce jednání s obcemi natolik zablokována, že nástupci trvalo několik měsíců, než starosty dostal opět k jednacímu stolu. Jaká bude budoucnost, lepší, nebo horší?
Jedna věc je vztah k národnímu parku, potažmo ke Správě, druhá pak vztah k ministerstvu. Odjíždím bez monoklu. Mně se otevřený přístup obcí líbí, vyjádřily se poměrně ve velkém počtu, byť, a to se nedivím, opakovaně narážely na podobné problémy. Obce logicky budou mít vždy představu, že se s nimi ještě málo mluví, ale to není jen na Šumavě. Měl jsem pocit, že jsem obcím poměrně otevřeně odpovídal na otázky, co jsme schopni, co umíme a co neumíme. Každopádně na začátku mi připadali starostové kyselejší, než když odjížděli, tak nevím, snad je to dobrý signál.

Zmínil jste, že nejste spokojen s tím, jak dopadají některé soudní spory Správy parku. Na druhou stranu chcete být otevřenější a vstřícnější k nevládním organizacím a zapojit je i do legislativního procesu. Kde jsou hranice, bude ministerstvo pružněji a jasněji reagovat na vyjádření některých nevládních organizací?
Myslím si, že, a mám pro to důkazy, že problém, který nastal v minulém období z hlediska postoje ministerstva oproti tomu, co bylo dejme tomu v roce 2010, se kormidlo hnulo poměrně výrazně a s celou řadou nevládních organizací se prostě přestalo zcela komunikovat. Ono s některými se mluvit dá ve chvíli, kdy je berete do debaty, začnou se chovat zcela jinak, než když jsou odstaveny. Pak začínají používat nejrůznější i nátlakové formy. Byl jsem například vyzván otevřeným dopisem, abych reagoval, což jsem odmítl s tím, že takto komunikovat nehodlám, budu se s nevládními organizacemi bavit, potkávat, ale nevyzývejte mne přes noviny, co mám dělat, to není cesta. Slíbili jsme nevládním organizacím, že je více zapojíme do odpadové legislativy, nebo do EIA, co nás čeká a v čem na nás tlačí Evropa. Dáme jim tu možnost, ale to neznamená, že budeme ustupovat vždy před tím, co ony říkají. Je to náš názor, naše odpovědnost, jako státní správy a my pak s tím jdeme do parlamentu. Ale je to spíše tak, dejme prostor k vyjádření, řada odborníků má co říct, ale pak se rozhodneme, jakou cestou půjdeme.

Šumavské obce mají historicky možná dojem, že je s nimi dlouhodobě zametáno. Před koncem působení Františka Krejčího byla dokonce jednání s obcemi natolik zablokována, že nástupci trvalo několik měsíců, než starosty dostal opět k jednacímu stolu. Jaká bude budoucnost, lepší, nebo horší?
Jedna věc je vztah k národnímu parku, potažmo ke Správě, druhá pak vztah k ministerstvu. Odjíždím bez monoklu. Mně se otevřený přístup obcí líbí, vyjádřily se poměrně ve velkém počtu, byť, a to se nedivím, opakovaně narážely na podobné problémy. Obce logicky budou mít vždy představu, že se s nimi ještě málo mluví, ale to není jen na Šumavě. V každém případě budu chtít, a to ještě nevím, zjistit, jak komunikuje Správa směrem k obcím a obecně k veřejnosti. Musí být v rámci zákona, ale otevřená. Pokud tam byl problém, určitě to budu řešit. Měl jsem pocit, že jsem obcím poměrně otevřeně odpovídal na otázky, co jsme schopni, co umíme a co neumíme. Přijedeme znovu a snad budeme už vědět víc. Každopádně na začátku mi připadali starostové kyselejší, než když odjížděli, tak nevím, snad je to dobrý signál.

Ministr životního prostředí Richard Brabec

Také jste zmiňoval, že návrh zákona je příliš obšírný a některé věci by měly obsahovat nižší právní normy. Na druhou stranu ale zkušenosti Správy jsou takové, že za jednu a tutéž věc byla v minulosti sankcionována, i když jí před tím byla povolena. A to jen proto, že se stejné věci dají různými úředníky vykládat různě. Není to podpora pro to, aby zákon byl přece jen detailnější?
Možná i vím, na jakou záležitost narážíte, ale zákon se skutečně nemůže chovat tak, že bude vycházet vstříc všemu. Do podobně absurdní situace jsme se dostali u zákona o veřejných zakázkách, není možné vše do detailu popisovat, až to natolik zkomplikujeme, že nebude možné se zákonem řídit. Podle mne to musí být obráceně. Státní správa se musí chovat předvídatelně a konzistentně. Například ČIŽP vystaví pokutu a ten, kdo ji dostal, se odvolá k části regionální státní správy. A ta v jednom případě rozhodne tak, ve druhém jinak. To je naprosto nepřijatelné, lidé musejí vědět, jak bude státní správa reagovat. Dokonce si myslím, že pokud se úředníci budou chovat podle jasných standardů, což se nastavit podle určitých precedentů, bude to šťastnější, než když budeme zákon natolik detailizovat, že pak jakákoliv změna byť drobnosti, bude vyžadovat projednání v parlamentu.

To ale platilo v minulosti i o ministerstvu životního prostředí, jste schopen zaručit, že bude ve svých názorech a postojích konzistentní?
Já udělám všechno, aby to tak bylo, ale to není jen o našem resortu, státní správa musí být celkově konzistentní, stejně jako finanční úřady z hlediska rozhodování, jinak je to špatně a nic nezachrání ani zákon, který bude míst stovky stránek textu a bude popisovat všechny situace, které mohou nastat.

Autor: Miroslav Fuchs

Místo události:
26.2.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Věra Jourová.
21 5

Ošizené jídlo za vyšší cenu? Chci s tím skoncovat, říká Věra Jourová

Mercedes míří do světa elektrických automobilů, ale policie ho nyní vyšetřuje kvůli možným falšováním dat emisí u klasických dieselových motorů.
6

Policejní razie u Mercedesu. Vyšetřovatelé pátrali po falšování emisí

Biozemědělství je stále oblíbenější, má ale i odpůrce. Co jim vadí?

/INFOGRAFIKA/ Biopotraviny jsou mezi spotřebiteli stále na vzestupu a najdou se i tací, kteří by nic bez označení „bio" nesnědli. Přesto se mezi zemědělci najdou jak zastánci, tak odpůrci takzvaného biozemědělství.

Expert o pražské kampani proti SUV vozům: Je to jen prázdné gesto

Vedení Prahy agituje za omezení počtu tzv. SUV aut v ulicích metropole. Názory odborníků na racionalitu kampaně „Čistou stopou Prahou" se liší. Nakolik jdou pražští radní v kampani za ekologičtější dopravu sami příkladem? Na to se pokouší odpovědět srovnání, které pro Pražský deník připravil automobilový expert.

Rehabilitující Štěpánek věří v comeback: Po operaci jsem spal s raketou

/ROZHOVOR/ Na sobě měl tričko s nápisem „Nikdy se nevzdávej", na tváři úsměv a v hlavě optimistické plány do budoucna. Ne, tenisový veterán Radek Štěpánek ještě nekončí. I když musel v březnu na operaci zad, ani v 38 letech nepřemýšlí o tom, že by raketu pověsil na hřebík. Jeho kariéra je protkána zraněními a následnými comebacky.

Hrad bude mít k dispozici o 38 milionů víc než letos, rozpočet schválil výbor

Kancelář prezidenta republiky by měla mít v rozpočtu na příští rok na své výdaje 475,4 milionu korun. To je zhruba o 38 milionů korun víc, než jí přidělil letošní schválený rozpočet. Návrh rozpočtu na příští rok dnes schválil sněmovní rozpočtový výbor. 

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies