Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Adamovským vadí hlučné vlaky. Předpisům hygieny ne

Adamov – Vzít si prášek na spaní nebo špunty do uší. Jak jinak usnout, když hluk z nedaleké železnice je čím dál větší. Řadě lidí v Adamově dlouhodobě vadí stále vyšší provoz na železničním koridoru Brno – Česká Třebová. Stěžovali si proto na radnici. Vedení města na základě těchto stížností před časem požádalo Krajskou hygienickou stanici Jihomoravského kraje v Brně o kontrolní měření hluku v okolí trati.

21.12.2012
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Jan Charvát

Protokol o výsledku měření mají již adamovští radní na stole. Podle něj však provoz na železnici hygienické limity nepřekračuje. „Z výsledků měření samozřejmě radost nemáme. Z protokolu vyplývá, že naměřené okamžité hodnoty hlukové limity překračují. Kdyby to bylo o decibel dva, tak se nemáme o čem bavit. Jenže je to víc. Po přepočtech a korekcích pro železniční dopravu jsou ovšem naměřené hodny v normě," poznamenal adamovský starosta Roman Pilát.

Hluk je v normě

To, že naměřené hodnoty hluku nepřekračují povolené limity, potvrdil Miroslav Staněk z Krajské hygienické stanice v Brně. „Na základě provedeného měření nebylo zjištěno, že by hluk hygienické limity překročil," řekl Staněk.

Podle Piláta nemá město v současnosti v rukou páku, jak by se mohlo bránit a domluvit se se Správou železniční a dopravní cesty na nějakém protihlukovém opatření. „Výsledky měření jsou jasně dané. Vše je podle nich v pořádku. Nyní nemáme v ruce nic, čím bychom mohli argumentovat a žádat o protihluková opatření," dodal Pilát s tím, že v budoucnu bude radnice žádat hygieniky o další měření hluku.

Měření provedla akreditovaná laboratoř Zdravotního ústavu se sídlem v Ostravě, pracoviště Brno. Měřilo se tři dny v různých denních i nočních časových úsecích z venkovního prostoru před rodinným domem na ulici Bezručova. Hygienické limity hluku z dopravy na železničních drahách v chráněném venkovním prostoru staveb pro denní dobu jsou sedmdesát decibelů. Pro noční dobu je to pětašedesát decibelů. „I když se neprokázalo překročení hygienických limitů, ukázalo nám měření, jaké jsou okamžité hodnoty hladiny hluku při průjezdu vlaků. Ty jsou nejčastěji v pásmu sedmdesát až pětasedmdesát decibelů. Bohužel, po všech korekcích a přepočtech se nakonec dostanou pod limitní hodnoty," uvedl na městském webu adamovský radní Jaroslav Budiš.

Dalším problémem podle Budiše je fakt, že limit hluku pro chráněný venkovní prostor v denní době je padesát decibelů. Pro železniční dopravu po korekcích však sedmdesát decibelů. „Takovou hodnotu zde žádné měření neprokáže. A Správa železniční a dopravní cesty má opět důvod k výmluvě, že nemusí žádná opatření ke snížení hluku dělat, že vše je v pořádku," uzavřel Budiš.

Hluk od projíždějících vlaků vadí například Jiřímu Lefnerovi, který bydlí v ulici Družstevní. Zejména v době, kdy má v bytě otevřená okna. „Když jsou přes noc otevřená okna a projede vlak, je to hrůza. Mám pocit, že je to stále horší a není slyšet vlastního slova. Vlaky jezdí velmi často a je to opravdu nepříjemné," postěžoval si v diskuzi na adamovském webu Lefner.

Protihlukové stěny

To v Rájci-Jestřebí tlumí provoz železnice už delší dobu protihlukové stěny. „Myslím, že stěny brání hluku dobře. Tam kde nejsou, vyměnili železničáři po stavbě koridoru okna za protihluková. O žádných stížnostech kvůli hlučným vlakům v Rájci nevím," řekl rájecký starosta Pavel Perout s tím, že lidé mají nyní spíše problém s novými jízdními řády.

Kvůli většímu počtu projíždějících vlaků je tamní železniční přejezd dost často na dlouhé minuty neprůjezdný. „Příjezdy vlaků se v obou směrech kříži a stažené závory blokují provoz na hodně dlouho. Jízdní řády měly být promyšlené lépe," dodal Perout.

Autor: Jan Charvát

21.12.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Matka Dalibora z dokumentu Svět podle Daliborka.
6

Daliborova matka Věra: film je jeden velký nesmysl

Ilustrační foto
5 8

V autoškole neuspěje každý druhý. Na vině je i stres

AUTOMIX.CZ

GALERIE: Co by bylo, kdyby Škodu nepřevzal Volkswagen? Felicia mohla být sedan

Favorit, přelomový model české automobilky Škoda, letos slaví třicetiny. A tohle je poslední ze série našich příběhů, které se věnují jeho vývoji. Tentokrát se dostaneme až k jeho nástupci, Felicii. Ta se rodila do jisté chvíle ve stejných porodních bolestech jako Favorit. Pak ale na scénu vstupuje Volkswagen.

Hrajete si s ohněm, varuje Arabská liga. Detektory neodstraníme, kontruje Izrael

"Izrael si hraje s ohněm. Jeruzalém představuje červenou linii, která nesmí být narušena," varovali ministři zahraničí zemí Arabské ligy v souvislosti s rozhodnutím Izraele instalovat u vstupu na Chrámovou horu detektory kovu. "Detektory zůstanou, kde jsou," oponuje Izrael.

Množí se falešné sbírky na ulicích. Zkušenost s nimi má už čtvrtina lidí

Předstírají, že jsou neslyšící, kteří pořádají sbírku na dobrou věc. Ale jen do chvíle, než narazí na člověka, který ovládá znakovou řeč. Pak utečou.

AKTUALIZOVÁNO

Pilný s Babišem jednali v Lánech s prezidentem o rozpočtu

Ministr financí Ivan Pilný (ANO) mluvil dnes v Lánech s prezidentem Milošem Zemanem o přípravě rozpočtu na příští rok, ale i dlouhodobých aspektech české ekonomiky, třeba o chybějících lidech na trhu práce a evropských dotacích. Pravidelného jednání expertů se účastnil také Pilného předchůdce v křesle ministra financí Andrej Babiš (ANO), který návrh rozpočtu s deficitem 50 miliard připravoval. Prezident podle Hradu radil autorům rozpočtu soustředit se na investice víc než na spotřebu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení