VYBERTE SI REGION

Adamovským vadí hlučné vlaky. Předpisům hygieny ne

Adamov – Vzít si prášek na spaní nebo špunty do uší. Jak jinak usnout, když hluk z nedaleké železnice je čím dál větší. Řadě lidí v Adamově dlouhodobě vadí stále vyšší provoz na železničním koridoru Brno – Česká Třebová. Stěžovali si proto na radnici. Vedení města na základě těchto stížností před časem požádalo Krajskou hygienickou stanici Jihomoravského kraje v Brně o kontrolní měření hluku v okolí trati.

21.12.2012
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Jan Charvát

Protokol o výsledku měření mají již adamovští radní na stole. Podle něj však provoz na železnici hygienické limity nepřekračuje. „Z výsledků měření samozřejmě radost nemáme. Z protokolu vyplývá, že naměřené okamžité hodnoty hlukové limity překračují. Kdyby to bylo o decibel dva, tak se nemáme o čem bavit. Jenže je to víc. Po přepočtech a korekcích pro železniční dopravu jsou ovšem naměřené hodny v normě," poznamenal adamovský starosta Roman Pilát.

Hluk je v normě

To, že naměřené hodnoty hluku nepřekračují povolené limity, potvrdil Miroslav Staněk z Krajské hygienické stanice v Brně. „Na základě provedeného měření nebylo zjištěno, že by hluk hygienické limity překročil," řekl Staněk.

Podle Piláta nemá město v současnosti v rukou páku, jak by se mohlo bránit a domluvit se se Správou železniční a dopravní cesty na nějakém protihlukovém opatření. „Výsledky měření jsou jasně dané. Vše je podle nich v pořádku. Nyní nemáme v ruce nic, čím bychom mohli argumentovat a žádat o protihluková opatření," dodal Pilát s tím, že v budoucnu bude radnice žádat hygieniky o další měření hluku.

Měření provedla akreditovaná laboratoř Zdravotního ústavu se sídlem v Ostravě, pracoviště Brno. Měřilo se tři dny v různých denních i nočních časových úsecích z venkovního prostoru před rodinným domem na ulici Bezručova. Hygienické limity hluku z dopravy na železničních drahách v chráněném venkovním prostoru staveb pro denní dobu jsou sedmdesát decibelů. Pro noční dobu je to pětašedesát decibelů. „I když se neprokázalo překročení hygienických limitů, ukázalo nám měření, jaké jsou okamžité hodnoty hladiny hluku při průjezdu vlaků. Ty jsou nejčastěji v pásmu sedmdesát až pětasedmdesát decibelů. Bohužel, po všech korekcích a přepočtech se nakonec dostanou pod limitní hodnoty," uvedl na městském webu adamovský radní Jaroslav Budiš.

Dalším problémem podle Budiše je fakt, že limit hluku pro chráněný venkovní prostor v denní době je padesát decibelů. Pro železniční dopravu po korekcích však sedmdesát decibelů. „Takovou hodnotu zde žádné měření neprokáže. A Správa železniční a dopravní cesty má opět důvod k výmluvě, že nemusí žádná opatření ke snížení hluku dělat, že vše je v pořádku," uzavřel Budiš.

Hluk od projíždějících vlaků vadí například Jiřímu Lefnerovi, který bydlí v ulici Družstevní. Zejména v době, kdy má v bytě otevřená okna. „Když jsou přes noc otevřená okna a projede vlak, je to hrůza. Mám pocit, že je to stále horší a není slyšet vlastního slova. Vlaky jezdí velmi často a je to opravdu nepříjemné," postěžoval si v diskuzi na adamovském webu Lefner.

Protihlukové stěny

To v Rájci-Jestřebí tlumí provoz železnice už delší dobu protihlukové stěny. „Myslím, že stěny brání hluku dobře. Tam kde nejsou, vyměnili železničáři po stavbě koridoru okna za protihluková. O žádných stížnostech kvůli hlučným vlakům v Rájci nevím," řekl rájecký starosta Pavel Perout s tím, že lidé mají nyní spíše problém s novými jízdními řády.

Kvůli většímu počtu projíždějících vlaků je tamní železniční přejezd dost často na dlouhé minuty neprůjezdný. „Příjezdy vlaků se v obou směrech kříži a stažené závory blokují provoz na hodně dlouho. Jízdní řády měly být promyšlené lépe," dodal Perout.

Autor: Jan Charvát

21.12.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Americký velvyslanec Andrew Schapiro
19 6

Schapiro v pátek skončí ve funkci, jeho rodina zůstane v Praze

TK k projektu registru smluv probíhala 16. ledna v Praze. Na snímku Michal Bláha, Hlídač smluv.
EXKLUZIVNĚ
29 26

Autor Hlídače smluv pomůže Horáčkovi s prezidentskou kampaní

Orkán Kyrill před deseti lety ničil i zabíjel

Vichr, který se v lednu 2007 prohnal celou Evropou, po sobě zanechal spoušť.

Sobotka je nakloněn pomoci krajům při zvyšování mezd řidičů

Praha - Premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) je nakloněn tomu, aby vláda pomohla krajům při financování růstu mezd řidičů linkových autobusů. Sobotka to dnes řekl po jednání s hejtmany. Místopředseda Asociace krajů a liberecký hejtman Martin Půta (STAN) premiérovu garanci vítá a věří, že se výsledky dnešního jednání projeví již v únorových mzdách řidičů. Příští týden Sobotka předloží problém koaliční radě. Nařízení o zvýšení mezd řidičů od letošního ledna schválila vláda.

Češi mají stále nejnižší nezaměstnanost v celé EU. Firmy ale krvácejí

Nejaktuálnější čísla z Eurostatu potvrzují, že Česko zůstává s 3,7 procent zemí s nejnižší mírou nezaměstnanosti v Evropské unii. A to před Německem a Maďarskem. Z evropských států mimo EU je na tom lépe jen Island, naopak nejhůře Řecko a Španělsko. To, co lze na jednu stranu vnímat jako výrazný český úspěch, je na druhou možno považovat i za hrozbu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies