„Málokteré dítě dokáže dát v první třídě dohromady souvislou větu v češtině. Většinou se dorozumívají holými větami nebo jednoslovně. Jsem učitel a vím, že angličtina v první třídě škodí," jednoduše shrnul své stanovisko k tématu výuky cizích jazyků na začátku povinné školní docházky v diskuzi na webových stránkách Blanenského deníku Rovnost diskutující pod přezdívkou Olé.

Ředitelé řady základních škol na Blanensku však s takovým názorem nesouhlasí. „Dokud budu ředitelem, tak budeme vyučovat anglický jazyk od první třídy. Vedle matematiky a češtiny považuji angličtinu v dnešní době za naprosto klíčový předmět. Proto není nikdy příliš brzy s ním začít," prohlásil ředitel lysické základní školy Zdeněk Burýšek.

Na školní rok, ve kterém mohl svůj názor uplatnit v praxi, si musel několik let počkat. „Dokud neexistovaly rámcové vzdělávací programy, tak jsme tuto možnost neměli. Zhruba od roku 2003 však o složení naší výuky rozhodujeme více méně sami," ocenil Burýšek.

Přirozená cesta?

Svou teorii opírá i o další tvrzení. „Vědci dokázali, že kolem pátého nebo šestého roku se dítě naučí nejvíce. Je to pro ně podobně přirozená cesta jako zvládnutí mateřského jazyku. Děti to proto zvládají naprosto bez problémů. Samozřejmě je nenutíme do klasického šprtání, ale volíme spíše hravou formu výuky, kde odposlouchávají základní slovíčka třeba pomocí poslechu specializovaných nahrávek," vysvětluje ředitel lysické základní školy.

Přiznává, že neví, jakou podobu výuky preferují na ostatních blanenských školách, ale je přesvědčený o tom, že v porovnání s těmi, kde začínají s angličtinou ve třetí třídě, jsou na tom lysičtí žáci lépe.

Ideální by podle něj bylo začít a angličtinou už ve školce. To praktikují třeba v blanenské základní škole v ulici Dvorské, kde v jedné budově funguje zároveň i mateřská škola. „My se skutečně snažíme předat dětem základy cizího jazyku už ve školce, proto v tom pokračujeme i v první třídě. To kvůli tomu, aby všechno nezapomněly, klasická výuka jim začíná až o rok později," podotkla zástupkyně ředitele této školy Helena Daňková.

Jinde začínají s angličtinou až ve druhé třídě. „Hned po nástupu do školy je to podle nás brzy. Děti si zvykají na nové prostředí a výuka cizího jazyka by jim to ztěžovala. Ve druhé třídě praktikujeme spíše seznamovací formu pomocí her. Výuka angličtiny začíná od třetího ročníku," řekl ředitel základní školy ve Sloupu Pavel Dočekal.

Jeho názor sdílí i ředitel Základní školy Tomáše Garrigua Masaryka Blansko Pavel Nezval. „Hlavní je, aby se žáci nejprve naučili číst a psát," poznamenal.

To si myslí i někteří účastníci diskuze. „Musí umět pořádně česky. Jenže to teď není pro některé školy důležité. Proto se stává, že žáci neumí pořádně ani jedno, což je v případě mateřského jazyka zoufalé," vyjádřil se diskutující pod přezdívkou Jiří.

V Boskovicích volí střední cestu. „Stejně jako ve většině ostatních základních škol začínáme děti učit angličtinu až ve třetí třídě. Rodičům však nabízíme možnost přihlásit své dítě do cizojazyčného kroužku, a to klidně už v první třídě," popsal další možnou variantu ředitel boskovické základní školy Vladimír Ochmanský.