VYBERTE SI REGION

Areál zkrachovalých Adamovských strojíren mění postupně tvář

Adamov – V bývalém areálu zkrachovalých Adamovských strojíren zůstala už jen hrstka budov, které vypadají zpustle. Ve většině z nich dnes sídlí noví vlastníci a nájemníci, kteří se pustili do rekonstrukce. Jednou z takových firem je Eden Europe, která se zabývá výrobou komponentů regálových systémů. Před časem koupila část areálu naproti bývalému ředitelství.

9.12.2014
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Jan Charvát

A jednu z budov, která sídlila na tamním Náměstí práce a byla hodně zchátralá, nechala zbourat. Na jejím místě nedávno začala růst nová hala. Ta bude sloužit ke skladování výrobků. „Investovali jsme do ní dvacet milionů korun. Nyní děláme přípravné práce, jakou jsou přeložky vodovodů a vrtání pilotů. Hala bude hotová v dubnu příštího roku," řekl ředitel společnosti Zbyněk Husák.

S novými prostory se možná lidem otevřou i další pracovní příležitosti. „V roce 2007, kdy jsme se v areálu usadili, jsme zaměstnávali čtyři zaměstnance, dnes sedmdesát. Rádi bychom přijali další, to se však bude odvíjet od vývoje situace na trhu," přiblížil Husák.

Společnost zároveň provozuje práškovou lakovnu s jednou linkou. Chce však rozjet ještě druhou. „Potřebujeme ale ještě získat stavební povolení, což se může stát v příštím roce. A v roce 2016 by již linka mohla být v provozu," sdělil ředitel Edenu.

Zádrhel je ale v tom, že obyvatelé ulice Plotní, kteří poblíž stávající lakovny Edenu bydlí, si stěžují na dým a zápach, který se z ní šíří. „Se zápachem z lakovny Edenu tady máme problémy několik let. To samé s hlukem jejich lisů. Stěžovali jsme si už mockrát. Firma investovala do odhlučnění haly, filtrace výparů a údajně i do speciálních barev dost peněz. Situace se zlepšila, ale ne úplně. Smrad je tady pořád," uvedla jedna z obyvatelek adamovské ulice Plotní Edita Kuběnová.

Dalšího obyvatele ulici Plotní, Jaroslava Matulu, naopak provoz linky neobtěžuje. „Bydlím zde již čtyřicet let v bytě v suterénu, zřejmě proto žádný zápach necítím. Vím ale, že si spousta lidí stěžuje," řekl Matula.

Úředníci ministerstva životního prostředí nyní záměr firmy posuzují z hlediska nežádoucích vlivů na životní prostředí. Podle vedoucího adamovského odboru správy majetku Radka Malého si lidé na provoz linky stěžují neustále. A mnozí z nich v lokalitě novou nechtějí vidět.

Podle Malého bude záležet na tom, jak se k věci postaví ministerstvo. „Myslím, že vydá souhlasné stanovisko, ale za určitých podmínek. My jsme již vydali rozhodnutí, že nemáme nic proti lince. Ovšem za předpokladu, že přestanou problémy se stávající linkou a v té nové budou dodrženy jisté hygienické limity. Nyní totiž při výrobním procesu dochází za určitých klimatických podmínek k výparům, protože provozovna není ve větratelném údolí," sdělil Malý.

Své podnikatelské aktivity v průmyslové zóně u řeky Svitavy rozšířila také společnost Expono Steelforce. Ta má v Adamově sklad hutního materiálu, zejména plechů a stavební oceli, a také servisní centrum. Do oprav budov investovala desítky milionů korun a zprovoznila také bývalou železniční vlečku z vlakového nádraží. „Nyní zaměstnáváme asi patnáct lidí. Postupně ale rozšiřujeme technologie a služby zákazníkům. Možná budeme později přijímat nové zaměstnance," uvedl vedoucí skladu Libor Filásek.

Přemýšlejí o koupi

Do opravy budov v bývalém areálu Adastu investuje i společnost Tenza, která vyrábí zinkové odlitky metodou tlakového lití. Má sídlo na Mírové ulici. „Od adamovských strojíren jsme odkoupili starou výrobní halu, kterou jsme za patnáct milionů korun zrekonstruovali. V rámci rozšiřovaní výroby jsme přistavěli další výrobní a skladové plochy, do kterých putovalo šestnáct milionů korun. V souvislosti s tím se počet našich pracovníků zvýšil o dvacet procent a nyní zaměstnáváme osmdesát lidí," poodhalil ředitel Tenzy Michal Sázavský.

Společnost zvažuje, že bude výrobu ještě dále rozšiřovat. „Chceme odkoupit další budovy v areálu, které zrekonstruujeme. Podrobnosti ale sdělovat nechci, protože si ještě vybíráme," nastínil Sázavský.

Majitelem některých budov Adastu je společnost Salvis Real Estate. „Vlastnili jsme asi deset budov, do kterých jsme investovali asi dva miliony korun, abychom je mohli prodat. Na některých jsme opravili střechu a zajistili přivedení plynu. Šest budov jsme prodali před časem, ve dvou dalších sídlí nájemníci. A na další dvě budovy směrem k Blansku jsou již podepsané smlouvy k prodeji. Jedním z kupujících je bývalý nájemník, který se věnuje kovoobrábění," řekl člen představenstva společnosti Salvis Real Estate Josef Šaroun.

Autor: Petra Srstková

9.12.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Aston Martin postaví 25 nových exemplářů modelu DB4 GT. Cena je astronomická

Britská automobilka Aston Martin se vrátí k výrobě vozu, jehož život byl původně vymezen lety 1959 až 1963. Příští rok totiž obnoví produkci slavného modelu DB4 GT, v plánu je stavba 25 kusů.

Loučení s tratí do Koutů: končí barevné motoráky i soukromník

Údolí Desné – Největší změna za devatenáctiletou historii nastala v noci ze soboty 10. na neděli 11. prosince na Železnici Desná. Osobní vlaky zde přestala provozovat soukromá firma, nahradily ji České dráhy.

Žloutenka stále řádí. Chybí vakcíny, hlásí nejen lékárny

Vyškov – Jde o agresivní infekci, člověka může zabít za pár hodin od prvních příznaků. Mnoho nakažených se i po vyléčení po celý život potýká s následky, jako jsou třeba amputace končetin nebo hluchota. K nejohroženějším patří děti. Přestože je možné se proti meningokokovi typu B očkovat, vakcíny chybí. Na Vyškovsku podle dětské lékařky Anežky Bahníkové z Vyškova už zhruba čtyři až pět měsíců.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies