VYBERTE SI REGION

Auta na přejezdech: v republice nehod přibývá, na jihu Moravy jich je méně

Jižní Morava - K železničnímu přejezdu se současně blíží vlak a nákladní auto. Přestože svítí červená výstražná světla, řidič vjíždí na koleje a zůstává uvězněný mezi sklopenými závorami. Takový scénář se nedávno na jižní Moravě opakoval hned dvakrát.

13.5.2016
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Jiří Sejkora

Koncem dubna na Hodonínsku i v prvním květnovém týdnu na Břeclavsku se nehoda nakonec nestala. Strojvedoucí vlaků včas zareagovali použitím rychlobrzdy a řidičům se podařilo závory prorazit. K tragédii však v obou případech chybělo jen pár vteřin. Pokaždé chybovali řidiči nákladních aut, shodou okolností cizinci.

Podobné situace však většinou šťastný konec nemívají. „Nehoda s nejhoršími následky se stala před dvěma lety ve Strážnici na Hodonínsku. V ulici Za Drahou se na přejezdu bez závor střetl osobní vlak s dodávkou. Na místě zemřeli dva lidé, další člověk se zranil," uvedl mluvčí Správy železniční dopravní cesty Jakub Ptačinský.

Podle něho srážek aut s vlaky na přejezdech celostátně přibývá. Výjimkou je jižní Morava, kde se loni stalo nejméně takových případů za posledních osm let. Zatímco před šesti lety tam vyšetřovala Drážní inspekce čtrnáct nehod, loni jen šest. „Podíl na tom mají preventivní kampaně i lepší zabezpečení přejezdů," poznamenal mluvčí inspekce Martin Drápal.

Přejezdy s největším počtem nehod∙ Strážnice na Hodonínsku zabezpečený světelnou signalizací bez závor
∙ Brno-Černovice světelná signalizace bez závor
∙ Nedvědice na Brněnsku výstražné kříže
∙ Rájec-Jestřebí na Blanensku světelná signalizace s celými závorami

Nehody se nejčastěji stávají na přejezdech zabezpečených takzvaným křížem a světelnou signalizací. Hlavně na těch, které se kříží se silnicemi druhé třídy. Nehodovost tam podle odborníků není zaviněná způsobem zabezpečení, ale intenzitou silničního a železničního provozu. „Nebezpečný přejezd neexistuje. Za převážnou většinu těchto nehod může nevhodné chování řidičů," upozornil Ptačinský.

Podle policistů jsou nejbezpečnější přejezdy se závorami. Jak ale ukázaly nedávné případy, vždy záleží na řidičích. „Za nedodržení dopravních předpisů při přejíždění kolejí hrozí řidiči pokuta až pět tisíc korun. Může také přijít o řidičský průkaz až na půl roku," sdělil policejní mluvčí Pavel Šváb. Pokud řidič prorazí závoru a odjede, hodnotí se jeho přestupek jako ujetí od dopravní nehody.

Přestože by se mezi závorami auto nikdy ocitnout nemělo, počítá se i s touto situací. „Závory mají na konci jen jedno prkno, které lze bez větších problémů prorazit. Při uvěznění mezi závorami to doporučujeme udělat a nečekat na příjezd vlaku," řekl Drápal.

TOMÁŠ HAVLÍK

Autor: Redakce

13.5.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Hlavní třídy se zcela promění, Praha dá na jejich obnovu miliardu

Praha /INFOGRAFIKA/ - Během dvou let se velké třídy v metropoli zcela promění. Začnou rekonstrukce čtyř ulic, které dostanou úplně novou podobu. Vše vyjde na více než miliardu korun.

AKTUALIZOVÁNO

V kauze Key Investments soud uložil tři až pět let vězení

Praha - Bývalí členové představenstva společnosti Key Investments (KI) mají jít na tři až pět let do vězení za pochybné spravování peněz klientů firmy, při němž vznikla škoda nejméně 873,7 milionu korun. Rozhodl o tom dnes pražský městský soud. Rozsudek není pravomocný, lze se proti němu odvolat.

Žalobci předali poznatky z prověřování šéfů policie do Prahy

Olomouc, Praha - Olomoučtí žalobci ukončili prověřování policejního prezidenta Tomáše Tuhého a jeho bývalého náměstka Zdeňka Laubeho, které se týkalo sloučení protimafiánského a protikorupčního útvaru. Novinářům to po výslechu před sněmovní vyšetřovací komisí k reorganizaci policie řekl šéf vrchního státního zastupitelství Ivo Ištvan. Podle informací ČTK poznatky předali kolegům do Prahy, což Ištvan nechtěl potvrdit. Uvedl, že nechce kolegy vystavovat mediálnímu tlaku.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies