VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Baťův kanál má už 75 let. Oslavy hlásí až na příští rok

Veselsko – V pondělí uplynulo přesně pětasedmdesát let od oficiálního otevření Baťova kanálu. K výročí se ale žádné velké oslavy nekonaly. Unikátní vodní cesta, která při svém vzniku sloužila především k překládání uhlí, se jich dočká až v následujících letech.

3.12.2013
SDÍLEJ:

Odemykání Baťova kanálu ve Veselí nad Moravou.Foto: DENÍK/Petr Turek

Podle ředitele Baťova kanálu Vojtěcha Bártka se pompézně neslavilo ani první den provozu. Zpřístupnění vodní cesty totiž přišlo v době před začátkem druhé světové války. „Půlkulaté výročí určitě neopomeneme. Zaměřit se ale plánujeme spíš na výročí osmdesáti let Baťova kanálu. Nyní je sice předčasné řešit, co bude za pět roků, ale každé podobné výročí chceme využít. Osmdesát let si oslavy zaslouží, například formou nějaké doprovodné výstavy," uvedl Bártek.

„Hlásíme se k Baťovu odkazu a hrdě vodní cestu nazýváme Baťovým kanálem. Rozhodně nechceme zapomínat na to, co u jeho zrodu stálo," dodal ředitel.

Dvacet let turismu

V historii Baťova kanálu bude důležitý i příští rok, kdy začne už dvacátá turistická sezona. Bártek totiž poukázal na to, že doba, po kterou slouží vodní cesta pro turismus, je už dvakrát tak delší, než její využití pro nákladní dopravu. Ta začala právě v roce 1938. „Při druhé světové válce byl vnitrostátní průplav značně poškozený a poté došlo ke znárodnění Baťových závodů," připomněl Bártek.

Myšlenky na opětovné zprovoznění vodní cesty přišly v devadesátých letech minulého století. Výstavbu kanálu inicioval a z velké části zaplatil Jan Antonín Baťa. Plavební cesta začínala v otrokovickém přístavu a končila u Rohatce překladištěm lignitu.

Přepravu zajišťovaly šestatřicet metrů dlouhé nákladní čluny tažené koňským potahem, traktorem a také vlečnými remorkéry. Plavba po celé trase, oficiálně nazývané jako Průplav Otrokovice–Rohatec, trvala za ideálních vodních podmínek přibližně deset hodin.

Součástí kanálu bylo čtrnáct různě velkých plavebních komor, které překonávaly výškový rozdíl necelých devatenáct metrů. Dále dva pomocné jezy, na Veličce a Radějovce, třiadvacet silničních a hospodářských mostů, sedm lávek, dva sklápěcí mosty, jeden zvedací most úzkokolejné dráhy a další. Z těchto stavebních prvků se ale dochovaly jen některé.

Autor: Zuzana Černá

3.12.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto

Tlačítko hlídá seniory. Šetří miliardy

Divadlo Bez zábradlí. Ilustrační fotografie.
16

Kavárna divadla, kde hraje žena Stropnického, nemá EET. Prý nemusí

Mládek nevydržel, Sobotka ho odvolal. Na tahu je Zeman

/ANALÝZA/ - Volby se nevyhrávají díky potlesku velkých firem, ale díky lidem, kteří vhazují hlasovací lístek do urny. Většinou to dělají na základě svých zkušeností – u lékaře, ve škole, při pohledu na výplatní pásku nebo na účet od mobilního operátora. A právě ten je nepřiměřeně vysoký celé tři roky, kdy vedl ministerstvo průmyslu a obchodu Jan Mládek (ČSSD).

Čeští vojáci měli konflikt s policií v Litvě

Pětice českých vojáků, kteří jsou na tříměsíčním cvičení v Litvě, měli v noci na neděli incident s policií v přístavu Klaipeda. Vojáci byli údajně opilí a dožadovali se vstupu do nočního klubu. Informoval o tom server iHned.cz s odvoláním na litevskou policii a ruská a litevská média.

VIDEO: Ve Zlíně na cyklostezce spálili korán

„Proč pálíme korán? Chceme podpořit slovenskou aktivistku, která řekla svůj názor a byla za svůj čin zatčena," komentoval David Nepimach ze Zlína akt, při kterém v pondělí ve Zlíně společně s desítkou zúčastněných spálil na cyklostezce na Vršavě svatou knihu muslimů.

Teroristé v Egyptě hrozí dalšími útoky na křesťany

Egyptská teroristická skupina napojená na takzvaný Islámský stát (IS) dnes na internetu zveřejnila video sebevražedného atentátníka, který loni v prosinci v kostele v Káhiře zabil téměř 30 lidí. Dvacetiminutové video komentuje extremista, který tvrdí, že islámští radikálové útoky na koptské křesťany znásobí. .

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies