Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Baťův kanál má už 75 let. Oslavy hlásí až na příští rok

Veselsko – V pondělí uplynulo přesně pětasedmdesát let od oficiálního otevření Baťova kanálu. K výročí se ale žádné velké oslavy nekonaly. Unikátní vodní cesta, která při svém vzniku sloužila především k překládání uhlí, se jich dočká až v následujících letech.

3.12.2013
SDÍLEJ:

Odemykání Baťova kanálu ve Veselí nad Moravou.Foto: DENÍK/Petr Turek

Podle ředitele Baťova kanálu Vojtěcha Bártka se pompézně neslavilo ani první den provozu. Zpřístupnění vodní cesty totiž přišlo v době před začátkem druhé světové války. „Půlkulaté výročí určitě neopomeneme. Zaměřit se ale plánujeme spíš na výročí osmdesáti let Baťova kanálu. Nyní je sice předčasné řešit, co bude za pět roků, ale každé podobné výročí chceme využít. Osmdesát let si oslavy zaslouží, například formou nějaké doprovodné výstavy," uvedl Bártek.

„Hlásíme se k Baťovu odkazu a hrdě vodní cestu nazýváme Baťovým kanálem. Rozhodně nechceme zapomínat na to, co u jeho zrodu stálo," dodal ředitel.

Dvacet let turismu

V historii Baťova kanálu bude důležitý i příští rok, kdy začne už dvacátá turistická sezona. Bártek totiž poukázal na to, že doba, po kterou slouží vodní cesta pro turismus, je už dvakrát tak delší, než její využití pro nákladní dopravu. Ta začala právě v roce 1938. „Při druhé světové válce byl vnitrostátní průplav značně poškozený a poté došlo ke znárodnění Baťových závodů," připomněl Bártek.

Myšlenky na opětovné zprovoznění vodní cesty přišly v devadesátých letech minulého století. Výstavbu kanálu inicioval a z velké části zaplatil Jan Antonín Baťa. Plavební cesta začínala v otrokovickém přístavu a končila u Rohatce překladištěm lignitu.

Přepravu zajišťovaly šestatřicet metrů dlouhé nákladní čluny tažené koňským potahem, traktorem a také vlečnými remorkéry. Plavba po celé trase, oficiálně nazývané jako Průplav Otrokovice–Rohatec, trvala za ideálních vodních podmínek přibližně deset hodin.

Součástí kanálu bylo čtrnáct různě velkých plavebních komor, které překonávaly výškový rozdíl necelých devatenáct metrů. Dále dva pomocné jezy, na Veličce a Radějovce, třiadvacet silničních a hospodářských mostů, sedm lávek, dva sklápěcí mosty, jeden zvedací most úzkokolejné dráhy a další. Z těchto stavebních prvků se ale dochovaly jen některé.

Autor: Zuzana Černá

3.12.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.
4 28

Většina stran podpoří nadstandardy, některé poplatky v nemocnici

Ilustrační foto
DOTYK.CZ
10

Lékárenský řetězec se omluvil za výrok, že levnější antikoncepci lidé zneužijí

Zeman bude do krajů nadále jezdit, podle Ovčáčka to není kampaň

/ANKETA/ Prezident Miloš Zeman bude v návštěvách krajů od září pokračovat, nejsou součástí předvolební kampaně, míní prezidentův mluvčí Jiří Ovčáček. Zvážit cesty, případně zahrnout náklady na ně jako bezúplatné plnění do volebního limitu, by měl Zeman podle člena Úřadu pro dohled nad hospodařením politických stran a politických hnutí Jana Outlého. Zeman bude v přímé volbě usilovat o znovuzvolení, limit nákladů pro každého kandidáta je 50 milionů korun.

AUTOMIX.CZ

Tohle nám nedělejte. 10 věcí, které spolehlivě naštvou každého nadšence do aut

Jste automobilový nadšenec? Potom jistě nemůžete vystát některé návyky, zlozvyky a názory, se kterými se občas setkáváte ze strany „neautařů“. V mnoha případech se sice jedná o malicherné drobnosti, ale sami víme, že pokud jde o naše plechové miláčky, není žádná drobnost dostatečně malá.

Parašutistka spadla na rodinný dům

Žena se zranila, ale byla při vědomí. K nehodě došlo v Nové Vsi na Plzeňsku.

Kláštery nabízejí poznání, odpočinek, ubytování i nové zážitky

Kláštery jako cíl výletů, seznámení s historií i nalezení chvíle klidu v uspěchaném světě prezentuje web Klášterní stezky. Vytvořili ho učitelé a studenti pražské pedagogické fakulty a zahrnuje podrobné informace o více než dvacítce klášterů v Čechách a na Moravě. Seznamuje s řeholním životem i s tím, jak církev postupně staleté objekty renovuje. Kláštery jsou stále více objevovanou skupinou památek, která láká zájemce o kulturu i milovníky technických či přírodních památek.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení