VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Baťův kanál má už 75 let. Oslavy hlásí až na příští rok

Veselsko – V pondělí uplynulo přesně pětasedmdesát let od oficiálního otevření Baťova kanálu. K výročí se ale žádné velké oslavy nekonaly. Unikátní vodní cesta, která při svém vzniku sloužila především k překládání uhlí, se jich dočká až v následujících letech.

3.12.2013
SDÍLEJ:

Odemykání Baťova kanálu ve Veselí nad Moravou.Foto: DENÍK/Petr Turek

Podle ředitele Baťova kanálu Vojtěcha Bártka se pompézně neslavilo ani první den provozu. Zpřístupnění vodní cesty totiž přišlo v době před začátkem druhé světové války. „Půlkulaté výročí určitě neopomeneme. Zaměřit se ale plánujeme spíš na výročí osmdesáti let Baťova kanálu. Nyní je sice předčasné řešit, co bude za pět roků, ale každé podobné výročí chceme využít. Osmdesát let si oslavy zaslouží, například formou nějaké doprovodné výstavy," uvedl Bártek.

„Hlásíme se k Baťovu odkazu a hrdě vodní cestu nazýváme Baťovým kanálem. Rozhodně nechceme zapomínat na to, co u jeho zrodu stálo," dodal ředitel.

Dvacet let turismu

V historii Baťova kanálu bude důležitý i příští rok, kdy začne už dvacátá turistická sezona. Bártek totiž poukázal na to, že doba, po kterou slouží vodní cesta pro turismus, je už dvakrát tak delší, než její využití pro nákladní dopravu. Ta začala právě v roce 1938. „Při druhé světové válce byl vnitrostátní průplav značně poškozený a poté došlo ke znárodnění Baťových závodů," připomněl Bártek.

Myšlenky na opětovné zprovoznění vodní cesty přišly v devadesátých letech minulého století. Výstavbu kanálu inicioval a z velké části zaplatil Jan Antonín Baťa. Plavební cesta začínala v otrokovickém přístavu a končila u Rohatce překladištěm lignitu.

Přepravu zajišťovaly šestatřicet metrů dlouhé nákladní čluny tažené koňským potahem, traktorem a také vlečnými remorkéry. Plavba po celé trase, oficiálně nazývané jako Průplav Otrokovice–Rohatec, trvala za ideálních vodních podmínek přibližně deset hodin.

Součástí kanálu bylo čtrnáct různě velkých plavebních komor, které překonávaly výškový rozdíl necelých devatenáct metrů. Dále dva pomocné jezy, na Veličce a Radějovce, třiadvacet silničních a hospodářských mostů, sedm lávek, dva sklápěcí mosty, jeden zvedací most úzkokolejné dráhy a další. Z těchto stavebních prvků se ale dochovaly jen některé.

Autor: Zuzana Černá

3.12.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Problémy britských aerolinek se protáhly až do neděle.
4

Líbánky ze všechny peníze. Problémy British Airways ještě nekončí

Mezi mrtvými v Mississippi byl i zasahující policista.

V Mississippi postřílel muž osm lidí. Zřejmě tahanice o děti

Zeman při setkání vyjádřil Valachové podporu, ta trvá na demisi

Prezident Miloš Zeman na dnešní schůzce v Brně seznámil odcházející ministryni školství Kateřinu Valachovou (ČSSD) s podporou, které se jí dostává od učitelů a sportovců. Jak však uvedla následně ministryně novinářům, očekává, že prezident bude postupovat dle ústavy.

Vandal poškodil hrob generála a prezidenta Francie de Gaulla

Asi třicetiletý muž, jehož totožnost zatím policie nezná, se včera pokusil dostat do hrobu hrdiny francouzského odboje a slavného prezidenta Charlese de Gaulla v malé obci Colombey-les-Deux-Eglises v severním francouzském departamentu Haute-Marne.

Zlatou palmu v Cannes si odnesl Östlundův film The Square

Koprodukční drama švédského režiséra a scenáristy Rubena Östlunda The Square si odneslo nejvyšší cenu mezinárodního filmového festivalu v Cannes - Zlatou palmu. 

AUTOMIX.CZ

Čím jezdí legendy akčních filmů? Možná se budete divit

Filmový průmysl 80. a 90. let byl doslova továrnou na akční hrdiny, jejichž představitelé jsou dodnes legendami svého oboru. A často ve filmech jezdili zajímavými auty. Nás ale zajímal, jakými vozy tito herci jezdí ve skutečném světě. Vlastní stejně legendární vozy, jako jsou oni samotní a jejich role?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies