VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Baťův kanál má už 75 let. Oslavy hlásí až na příští rok

Veselsko – V pondělí uplynulo přesně pětasedmdesát let od oficiálního otevření Baťova kanálu. K výročí se ale žádné velké oslavy nekonaly. Unikátní vodní cesta, která při svém vzniku sloužila především k překládání uhlí, se jich dočká až v následujících letech.

3.12.2013
SDÍLEJ:

Odemykání Baťova kanálu ve Veselí nad Moravou.Foto: DENÍK/Petr Turek

Podle ředitele Baťova kanálu Vojtěcha Bártka se pompézně neslavilo ani první den provozu. Zpřístupnění vodní cesty totiž přišlo v době před začátkem druhé světové války. „Půlkulaté výročí určitě neopomeneme. Zaměřit se ale plánujeme spíš na výročí osmdesáti let Baťova kanálu. Nyní je sice předčasné řešit, co bude za pět roků, ale každé podobné výročí chceme využít. Osmdesát let si oslavy zaslouží, například formou nějaké doprovodné výstavy," uvedl Bártek.

„Hlásíme se k Baťovu odkazu a hrdě vodní cestu nazýváme Baťovým kanálem. Rozhodně nechceme zapomínat na to, co u jeho zrodu stálo," dodal ředitel.

Dvacet let turismu

V historii Baťova kanálu bude důležitý i příští rok, kdy začne už dvacátá turistická sezona. Bártek totiž poukázal na to, že doba, po kterou slouží vodní cesta pro turismus, je už dvakrát tak delší, než její využití pro nákladní dopravu. Ta začala právě v roce 1938. „Při druhé světové válce byl vnitrostátní průplav značně poškozený a poté došlo ke znárodnění Baťových závodů," připomněl Bártek.

Myšlenky na opětovné zprovoznění vodní cesty přišly v devadesátých letech minulého století. Výstavbu kanálu inicioval a z velké části zaplatil Jan Antonín Baťa. Plavební cesta začínala v otrokovickém přístavu a končila u Rohatce překladištěm lignitu.

Přepravu zajišťovaly šestatřicet metrů dlouhé nákladní čluny tažené koňským potahem, traktorem a také vlečnými remorkéry. Plavba po celé trase, oficiálně nazývané jako Průplav Otrokovice–Rohatec, trvala za ideálních vodních podmínek přibližně deset hodin.

Součástí kanálu bylo čtrnáct různě velkých plavebních komor, které překonávaly výškový rozdíl necelých devatenáct metrů. Dále dva pomocné jezy, na Veličce a Radějovce, třiadvacet silničních a hospodářských mostů, sedm lávek, dva sklápěcí mosty, jeden zvedací most úzkokolejné dráhy a další. Z těchto stavebních prvků se ale dochovaly jen některé.

Autor: Zuzana Černá

3.12.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Fanoušci brněnské Komety slaví gól. Ilustrační foto.
AKTUALIZOVÁNO
31

Vztek fanoušků Komety. Za lístek zaplatí o 280 korun víc než příznivci Hradce

Tatra 613 ze služeb KGB.
AUTOMIX.CZ
23

Na prodej je Tatra 613 s mrazivou minulostí. Sloužila u KGB

Až polovina sudových vín je pančovaná. Prodej v trafikách či na benzínkách končí

Prodej tekuté révy od dubna výrazně zpřísní. Prodejci chtějí zdražit, podle vinařů k tomu neexistuje důvod.

Británie požádá o odchod z EU, začnou dvouletá jednání

Británie ve středu oficiálně požádá o odchod z Evropské unie. Začne tak nelehký proces vyjednávání o podmínkách opuštění evropského bloku, jehož členem se země stala v roce 1973. Britové podpořili takzvaný brexit v loňském červnovém referendu, podle průzkumů veřejného mínění byla jedním z jejich hlavních motivů touha po omezení imigrace.

Byty pro chudé v Brně: Projekt je překvapivě úspěšný, hodnotí opozice

Cestu z ubytovny hledají jen těžko kvůli počtu dětí, romskému původu nebo tomu, že nemohou našetřit na kauci. Padesátka takových rodin hledá pomoc v brněnském projektu rychlého zabydlení. Poslední z nich se mají ubytovat ještě v tomto měsíci.

Skotský parlament bude hlasovat o referendu o nezávislosti

Skotský parlament dnes bude debatovat a hlasovat o výzvě k vypsání dalšího referenda o samostatnosti Skotska. První ministryně Nicola Sturgeonová usiluje o referendum kvůli chystanému vystoupení Británie z Evropské unie. Podle agentury Reuters je téměř jisté, že skotský parlament její návrh podpoří.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies