VYBERTE SI REGION

Blokování dveří? Jen v modernějších vlacích

Brno – Výluky kolem Brna, typ vlaku a jeho vybavení. To všechno sehrálo roli při sobotní tragédii, kdy přišla na kolejích v brněnských Chrlicích o život osmiletá dívka.

3.11.2015
SDÍLEJ:

Tragické neštěstí se stalo v sobotu hodinu před polednem na chrlickém vlakovém nádraží. Osmiletou dívku srazil vlak, na místě zemřela.Foto: DENÍK/Drahomír Stulír

Jak už Deník Rovnost informoval, otec s dcerou cestovali v rychlíku ve směru z Bohumína do Brna. Vystoupili z něj a dítě smetl jiný vlak. Rychlík v Chrlicích zastavil výjimečně. „Na nádraží čekal na protijedoucí vlak. Normálně by tudy neprojížděl ani nezastavoval, ale kolem Brna je nyní hodně výluk na tratích," vysvětlil mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal.

V některých modernějších soupravách osobních vlaků a rychlíků se cestující o následující zastávce dozvědí z hlášení ve vagonech. „Informační systém by v těchto soupravách měl být a cestující by se z něj měli dozvědět o všech aktuálních skutečnostech," vysvětlil Drápal.

Informovat musí

Jestli byli cestující o situaci informovaní, však podle Drápala vyplyne až z dalšího vyšetřování. Dodal, že pokud možnost hlášení ve vlaku chybí, je povinnost informovat na zaměstnancích dopravce, kteří s cestujícími ve vlaku jedou. „Vybavení vozů informačním systémem je ale velký přínos. Vlakvedoucí může centrálně informovat všechny cestující o dopravní situaci, a to i v případech, kdy dojde k mimořádné události na trati," poznamenal Drápal.

Přestože vlak nezastavil v oficiální stanici, cestující z něj mohli bez problémů vystoupit. Nebránil jim v tom totiž žádný bezpečnostní zámek. Aby se dveře soupravy zablokovaly, musel by vlak jet rychlostí minimálně pět kilometrů v hodině. Při pomalejší jízdě se automaticky odemknou. „Pokud vlak zastaví, dveře nejsou blokovány, jak je tomu například u vlaků RailJet. V nich není možné dveře otevřít ani po zastavení," řekl mluvčí inspekce.

Podle ředitele Drážního úřadu Jiřího Koláře rekonstruovat blokaci dveří u starších souprav jde. „Je věcí dopravce, jestli to udělá," poznamenal ředitel Kolář.

V tomto případě se tedy zajištění dveří týkalo Českých drah jako provozovatele rychlíků do Bohumína. „Obnovu vozového parku plánujeme a průběžně zajišťujeme. Nedá se to ale všechno udělat ze dne na den. Pokud vlak zmodernizujeme, centrálně ovládané dveře už v něm jsou. U starších souprav však nemůžeme vyměnit samostatně pouze zařízení k blokování dveří, bylo by to příliš nesystematické," informovala o úpravách mluvčí Českých drah Kateřina Šubová.

Vlaky v pohybu

Šubová upozornila, že nové soupravy putují na mezinárodní linky. „Ty původní se pak často přesunou na jinou trasu. Postupně tedy vyřazujeme nejstarší vlaky," dodala Šubová. Instalace nových zámků vagonových dveří proto závisí nejen na životnosti vlaků, ale i rychlosti jejich modernizace.

Tragická nehoda zastavila vlakovou dopravu v brněnských Chrlicích v sobotu hodinu před polednem. Otec a jeho dcera jeli v rychlíku, který směřoval z Bohumína do Brna. Po zastavení vlaku z něj vystoupili. V místě ale nebyla zastávka. „Na nádraží vystupovala z vlaku, srazil ji kolemjedoucí rychlík, který jel v opačném směru," přiblížil příčinu neštěstí bezprostředně po nehodě mluvčí brněnských policistů Bohumil Malášek.

Tragédii nyní vyšetřují policisté. V Chrlicích něco podobného místní obyvatelé nepamatují. „Naposledy se před osmi lety v sousedních Holáskách srazilo auto s vlakem na nekrytém přejezdu," vzpomněl o víkendu starosta Chrlic Lukáš Fiala.

Autor: Karolína Peřestá

3.11.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Záchranné práce u hotelu Rigopiano, který zavalila lavina.
25

Klienti mají strach. Šéf hotelu žádal hodiny před lavinou o pomoc

Vladimír Putin
5

Moskva čeká brzký telefonát Trump-Putin

Fašistický převrat měl začít v Brně. Cíl? Totalitní stát podobný Itálii

Brno - Čtyřiaosmdesát let uplynulo v neděli od neúspěšného pokusu o fašistický převrat v brněnských Židenicích. Událost si na místě připomenou lidé v prvorepublikových uniformách.

Desátek už nestačí. Církvi mají pomoci vyšší příspěvky od farníků

Církvím v Česku sice začal stát v posledních letech vracet majetek, který jim od padesátých let minulého století zestátňoval komunistický režim, ale na druhou stranu nyní církvím postupně klesají státní příspěvky určené na jejich chod a dále budou klesat až k nule.

Motorový surf z Moravy dobyl svět, výroba se blíží továrnám formule 1

Holdujete surfování? Pak máte na českých rybnících problém. Ale jde to i bez mořského příboje. Brněnský inženýr Martin Šula vsadil na vývoj motorizovaného surfu, který si poradí bez vln. Dnes dominuje světovému trhu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies