Sám však reklamu před svým obchodem nemá. Říká, že mu jde pouze o princip. „Dříve jsem měl vedle prodejny áčkovou reklamu, ale zrušil jsem ji, protože město za ni chtělo hodně peněz," upřesnil Bubeník.

Na tvorbě nových pravidel pro reklamu se podíleli také odborníci z brněnského Národního památkového ústavu. Vycházeli mimo jiné ze zkušeností jiných měst, kde se nachází památková zóna nebo rezervace.

Nová omezení pro reklamu již schválila rada města. Z centra Boskovic tak budou muset zmizet například pestrobarevné reklamy. „Na objektech nebudou moci být velkoplošné reklamy, nežádoucí budou i světelné a podsvícené. Podnikatelé budou muset dbát také na použité materiály. Propagační poutače nemohou být z plastů, ale jen z přírodních materiálů, například dřeva nebo kovu," popsal garant památkové péče pro okres Blansko Marek Fajman.

Za reklamu bude podle něj považováno i označení provozovny jejím názvem. „Velikost bude ale muset mít přizpůsobenou velikosti fasády. Vždy bude záležet na tom, jestli půjde o velkou budovu, nebo malý domeček. Například v židovské čtvrti je na jednom oplocení šipka do restaurace. To tam také nebude moci být. Označení bude muset mít vždy jen konkrétní provozovna," vysvětlil Fajman.

Cílem přísnějších pravidel je podle něj zachovat charakter historického centra. A pokud je podnikatelé nebudou dodržovat, musí počítat se sankcemi. Doposud se reklama na budovách v památkové zóně řídila zákonem a regulačním plánem města. „Ten byl ale velmi obecný," řekla místostarostka Boskovic Jaromíra Vítková.

Nová regulace podle ní nebude represivní. Právě naopak. Podnikatelům usnadní rozhodování, jakou reklamu mohou či nemohou v památkové zóně mít. „Je to přínosné v tom, že živnostníci mohou volit jakoukoliv reklamu v mezích určených pravidel a po dohodě s referentem památkové péče. Nebudou již muset každou projednávat individuálně. Dříve jim třeba nějaká společnost udělala návrh reklamy, za který zaplatili. Pak ale přišli na památkovou péči a dozvěděli se, že musejí ten původní přepracovat," vysvětlila Vítková.

S navrženými pravidly nesouhlasí jeden z místních podnikatelů, který také provozuje obchod v památkové zóně. Nepřál si však zveřejnit své jméno. „Myslím, že město by mělo všem měřit stejným metrem a třeba výsuvné poutače viditelné z ulice by pak neměli mít ani policisté či lékárna. Já mám na své prodejně světelnou reklamu a zatím mě nikdo neupozornil, že bych ji měl odstranit. Je ale pravda, že některé reklamy jsou zde hodně nápadné, doslova křičí a do historického centra se nehodí. Připomínají spíše maňáskové divadlo," uvedl.

Řada podnikatelů ale nařízení vítá. „Je to dobře, že město chce zachovat ráz starobylého náměstí, do kterého kýčovitá reklama nepatří. Podobně to funguje v Německu. Reklamní přeplácanost nemá v historických centrech co dělat. Myslím, že podnikatele v centru regulace reklamy nijak nezlikviduje, spíše nás ničí supermarkety," sdělila Miluše Liznová, která na náměstí vlastní obuv.

Těžkou hlavu nemá z regulace ani majitel zlatnictví Jaroslav Bárta. „Já mám na chodníku zaplacené přenosné plechové áčko. Téměř na každém rohu to tady hýří výraznou modrou, žlutou a dalšími křiklavými barvami. Nepůsobí to esteticky. Jednotnost bude lepší," uvedl Bárta.