VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Boskovická spojka? Podle mnoha lidí zbytečnost

Boskovice - Nasednout v Boskovicích na vlak a jet rovnou do Brna bez přestupu ve Skalici nad Svitavou. Takový komfort má podle železničářů přinést cestujícím Boskovická spojka. Řada lidí z Blanenska to ale vidí jinak.

16.1.2015
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Tomáš Škoda

Vyjadřují se například v diskuzi na internetových stránkách Blanenského deníku Rovnost. Podle mnoha z diskutujících nákladná stavba, která podle posledních informací má začít vznikat již za tři roky a stát asi miliardu korun, žádný užitek cestujícím nepřinese. „Bude to jen škoda peněz. Boskovice mají velmi dobrou návaznost na Brno. Tím, že se zřídí tento nesmyslný vlak, tak ubude spojů do Letovic. Vážně inteligentní tah za miliardu, to se musí uznat," podělil se o svůj názor diskutující podepsaný jako Vladimír. Podobně smýšlí i diskutující Pedro. „Budou to vyhozené prachy. Někdo by měl raději začít řešit silnici BoskoviceBlansko," míní.

Silnici, která by zrychlila dopravu mezi dvěma největšími městy regionu, by uvítali i další lidé. Jiní se obávají, že železničáři zruší vlakové spojení mezi Boskovicemi a Skalicí nad Svitavou. „Když zruší spojení mezi Boskovicemi a Skalicí, pak budeme odkázáni jen na autobus?" ptá se žena podepsaná jako Jana.

Proti výstavbě spojky je i zastupitel Boskovic Vladimír Farský, který pracuje jako strojvedoucí. „Přínos v tom nevidím žádný, budou to jen vyhozené peníze. Z Boskovic do Brna jezdí do zaměstnání většina cestujících spěšnými vlaky a rychlíky. Osobákem se nikdo nekodrcá. Pak je čeká cesta do Skalice autobusem, takže se přestupu nezbaví," popsal Farský.

Z generelu dopravy Jihomoravského kraje podle něj vyplývá, že po vybudování spojky zruší osobní vlakovou dopravu z Boskovic do Velkých Opatovic. „Oblast Malé Hané se tak odřízne od vlakového spojení," vysvětlil Farský. Přímé vlakové spojení mezi Boskovicemi a Brnem lze podle něj zajistit i jednodušeji.

Stávající úsek tratě z Boskovic do Skalice nad Svitavou by šel zelektrifikovat. „Díky tomu by souprava RegioPanter mohla zajíždět do Boskovic. Ve Skalici by se rozpojila. Přední část by zajížděla do Boskovic a zadní do Letovic," popsal Farský.

Železniční inženýři uvažují i o zastávce ve Lhotě Rapotině, kde vlakové spojení chybí. Vesnice by tak zároveň byla lépe chráněna před povodněmi. Starosta obce Michal Sedlák je ale proti spojce. „Ať se na mě nikdo nezlobí, ale je to totální ekonomický nesmysl. Na stránkách Blanenského deníku Rovnost jsem si přečetl diskuzi a se spoustou názorů souhlasím. Autobusů integrované dopravy k nám jezdí dost. Místní lidé mohou nasednout na autobus do Blanska a jet vlakem do Brna. Jenže lidí, kteří by z Rapotiny dojížděli za zaměstnáním do Brna, je minimum. A když už jezdí, tak autem," popsal Sedlák.

Výkupy pozemků

Kolem plánované trasy železnice navíc leží spousta soukromých pozemků. „Je tam hodně malinkatých nudliček, téměř každá má jiného vlastníka. Budou je muset vykoupit. A spojka jako protipovodňové opatření? V tomto směru by mnohem více pomohla silnice BoskoviceBlansko," uvedl Sedlák.

Železničáři v současnosti zpracovávají na Boskovickou spojku takzvanou studii proveditelnosti. „Stavět bychom mohli v roce 2018," uvedl mluvčí Správy železniční dopravní cesty Marek Illiaš. Studie však měla být hotová již loni v květnu. „Důvodem zdržení byla složitá projektová příprava," upřesnil Illiaš. Pozemky ještě nevykoupili. „A to proto, že zatím není známá trasa, kudy budoucí trať povede. Vzhledem k tomu, že výsledky studie budou známé koncem letošního ledna, nemá teď cenu blíže rozebírat trasy, které přicházejí v úvahu," uvedl mluvčí. Podle něj je také možné, že žádnou spojku dělat nebudou. „Může se nakonec ukázat, že náklady na ni budou příliš vysoké a nebude zajištěna ekonomická návratnost. Ale to jsou zatím jen spekulace," upřesnil Illiaš.

Na pokračování stavby silnice mezi Boskovicemi a Blanskem je hotový projekt. „Jenže na silnici potřebujeme desítky tisíc metrů čtverečních a vše vázne na výkupu pozemků. Ty bude vykupovat majetkový odbor Jihomoravského kraje. Teď proto nedokážu odhadnout, kdy budeme ve stavbě pokračovat," sdělil vedoucí blanenské Správy a údržby silnic Jihomoravského kraje Miloš Bažant.

Autor: Petra Srstková

16.1.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Zdravotní sestra. Ilustrační snímek

Nemocnice jako farmy na bakterie. Nakazí se v nich desetitisíce Čechů

A skuteční vítězové - film Moonlight.
AKTUALIZOVÁNO
2 15

Předávání Oscarů: Nejlepším filmem je La La Land. Ne! Je to Moonlight

AUTOMIX.CZ

Řadit při parkování jedničku, nebo zpátečku? A je dobré vždy zatahovat „ručku"?

Kdo jezdí s manuální převodovkou, má většinou svůj zažitý proces, kterým zabezpečuje auto po zaparkování proti rozjetí. Mnoho z nás to dělá už zcela podvědomě. Ale když budeme nad tímto zdánlivě jednoduchým úkonem více přemýšlet, můžeme se vyvarovat nechtěných nákladů.

Šéfové stran: ANO směřuje k vůdcovskému řízení

Hnutí ANO dnešní změnou stanov, která posiluje pravomoci předsedy, míří k vůdcovskému či autoritářskému řízení hnutí. Shodují se šéfové sněmovních stran. Podobné změny ve svých stranách vylučují, demokratické strany podle nich mají být postaveny na rozhodování kolektivních orgánů.

Věra Jourová: Na prezidenta by měl kandidovat Martin Stropnický

Na sněmu ANO sklidili velký potlesk zástupci hnutí v evropských strukturách, eurokomisařka Věra Jourová, místopředseda Evropského parlamentu Pavel Telička a europoslankyně Dita Charanzová. Vystupovali jako kompetentní zastánci českých zájmů v EU, kterou vnímají coby jediné možné řešení pro Česko. Deník hovořil se zakládající členkou ANO Věrou Jourovou, jež má v hnutí stále silnou pozici.

HMD Global po 17 letech vzkřísila legendární Nokii 3310

Finská společnost HMD Global, která vyrábí telefony značky Nokia, uvede ve druhém čtvrtletí na trh pokračovatele legendárního tlačítkového modelu 3310. Telefon bez operačního systému přichází na trh téměř 17 let po svém předchůdci a má stát 49 eur, tedy asi 1350 korun. HMD to dnes oznámila před zahájením veletrhu MWC v Barceloně.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies