Bytový komplex Zelené nábřeží má stát mezi ulicemi Kusákova a Parková. „Většina pozemku je v záplavovém území. Kvůli tomu musíme postavit ze tří stran protipovodňový val," uvedl ředitel stavební firmy Tomáš Kaláb.
Proti vzniku komplexu protestují místní. Ve středu předají maloměřickému zastupitelstvu petici s téměř pěti sty podpisů proti výstavbě komplexu. „Doprava je tady velký problém. Už teď jsou Maloměřice ve špičce neprůjezdné, ve směru k velkému městskému okruhu se tvoří dlouhé zácpy," upozornil místní Ondřej Valenta.
I proto dostal Kaláb nesouhlasné stanovisko také z radnice. „Navíc je pozemek z osmdesáti procent v záplavovém území. I kdyby nebyla doprava problém, souhlas komplexu neudělíme, dokud nebude mít vyřešená opatření proti povodním," informovala vedoucí stavebního odboru úřadu městské části Bohumila Hortová.
Aby mohla firma protipovodňový val postavit, musí získat posudek na jeho vliv na životní prostředí. „Potrvá to půl roku. Pak si zažádáme o stavební povolení na něj. Myslím, že stavět začneme až v roce 2020," odhadl Kaláb. Teprve poté lze zažádat o územní rozhodnutí pro stavbu rodinných a bytových domů.
zelené nábřeží- bytový komplex má stát mezi ulicemi Kusákova a Parková na levém břehu Svitavy
- bude obsahovat 193 bytů a devět řadových rodinných domů
- auta lidé zaparkují na více než čtyřech stovkách parkovacích míst
- v místě komplexu může vzniknout i škola nebo školka
- firma ale nejdřív musí postavit protipovodňový val
Povodí Moravy, které má stavbu protipovodňových opatření na starosti, s výstavbou valu souhlasilo.
Kaláb si je vědom nesouhlasu místních se stavbou komplexu. „Je tam dost aktivistů, kterým se náš záměr nelíbí. Na jejich popud nám nedala kladné stanoviska ani radnice. Teď nás čeká debata s místními, kde jim projekt chceme vysvětlit," uvedl Kaláb. Dodal, že po debatách lidé většinou obrátí. „Přestanou nás brát jako zločince," podotkl stavitel.
Podle starosty Vlastimila Břicháčka je největší problém v dopravě. „S tak velkým projektem v naší městské části přibude dvanáct set lidí. Nedokážu si představit, jak by to zvládala Obřanská ulice, která je jako jediná spádová do centra," prohlásil starosta.
Vedení radnice trvá na tom, aby výstavba byla podle stávajícího územního plánu. „Pokud to bude v dimenzích plánu přibližně z roku 1994, pak budeme pro. To ale v tuto chvíli není. Momentálně taky čekáme na posudek vlivu na životní prostředí, takže je předčasné předbíhat," podotkl Břicháček.
Místní se bojí také velkého dopadu plánované výstavby na služby v místě. Podle Kalába nic takového nehrozí. „Oslovili jsme magistrát a městskou část. Zeptali jsme se, zda bude s novou výstavbou potřeba postavit novou školu nebo školku. Takovému požadavku rádi vyjdeme vstříc," prohlásil Kaláb.
Valentovi připadá postup stavbařů správný. „Pokud chystají tak velký komplex, je namístě myslet i na vybavenost. Vhod by přišly také obchody a další služby, ačkoliv by je využívali asi jen lidé z nových bytů. Od zbytku zástavby bude totiž komplex daleko," řekl muž.
ADAM HAVEL
JAN ČAMBORA