VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Cestování je pro vozíčkáře problém. Řidiči na Blanensku je ale nemají odmítat

Blanensko - Cestování hromadnou dopravou na Blanensku nemusí být pro každého zrovna příjemným zážitkem. Jak dokazuje svědectví jedné z pasažérek, zkušenosti s tím mají například lidé upoutaní na invalidní vozík.

27.10.2013
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Deník/ Michal Vítů

„Minulý týden jsem jela z Boskovic autobusem směr Blansko a v Boskovicích chtěla nastoupit paní s pánem na invalidním vozíku. Pan řidič je odmítl vzít do autobusu se slovy, že nemá zádržný systém a že se nenechá za dobrý skutek zavřít. Podotýkám, že to byla linka nízkopodlažní označena symbolem pro vozíčkáře," popsala zážitek Eva Štěpánková.

Podle ní je nepochopitelné, proč mohou autobusem volně cestovat matky s dětmi v kočárcích, a osoby na invalidním vozíku nikoliv.

Náměstek pro osobní dopravu společnosti ČAD Blansko, která dopravu na trase BoskoviceBlansko z větší části zajišťuje, Richard Maňoušek však s tím, že by řidiči nesměli vozíčkáře přepravovat, nesouhlasí. „Zádržný systém se instaluje do novějších typů autobusů, jedná se o madla, kterých se vozíčkář může chytit, a také o bezpečnostní pás pro vozíčkáře. Ve starších typech autobusů tento zádržný systém nemáme. Přesto je možné i v autobusech bez zádržného systému vozíčkáře přepravovat," zdůraznil Maňoušek s tím, že běžně přepravují i maminky s kočárky. „Řidiči by tak přepravu vozíčkářů odmítnout neměli. Navíc invalidní vozíčky se dají i zabrzdit," dodal Maňoušek.

Raději autem

Přesto je však cestování hromadnou dopravou pro vozíčkáře na Blanensku komplikované. „Jezdí velmi málo nízkopodlažních autobusů a velmi bych ocenila, kdyby nízkopodlažních autobusů přibylo. Většina autobusů, které k nám jezdí, jsou klasické. Dcera i s vozíčkem může vážit okolo sedmdesáti kilogramů a dostat ji tak po schodech do autobusu je pro mě samotnou nemožné. Žádat ostatní cestující nebo řidiče, aby mi s takovou váhou pomohli, si netroufám. Proto musíme všude jezdit autem, bez něj si to neumím představit," vysvětlila Marie Gricová ze Šošůvky.

Komplikovanost dopravy veřejnými spoji potvrzuje i Iveta Rafaelová z Blanska, jejíž syn je na vozíčku. „Setkali jsme se například s tím, že když jsme chtěli cestovat blanenskou městskou hromadnou dopravou, nikde jsme nenašli, zda je autobus nízkopodlažní nebo ne. Čekali jsme tak patnáct minut na autobus u Kauflandu a nakonec přijel autobus klasický, takže jsme šli pěšky," popsala žena z Blanska.

Podle Maňouška nyní ale označení autobusů pro vozíčkáře v jízdních řádech je. „Do konce roku chceme navíc přikoupit dva nízkopodlažní autobusy pro blanenskou městskou dopravu," dodal.

Jednoduchá ale není pro vozíčkáře ani přeprava vlakem. „Jezdíme občas vlakem do Brna a musíme se objednávat předem, aby nám zaměstnanci Českých drah zajistili plošinu pro vozíčkáře. Musíme nahlásit přesný den i přesný čas, kdy chceme jet. Ve vlaku pak cestujeme v prostoru, kde se převáží poštovní balíky, kde pro doprovod nebývá ani možnost si někam sednout," popsala cestování Rafaelová.

Podle tiskového mluvčího Českých drah Petra Šťáhlavského nyní jezdí na trase Blansko-Brno tři páry částečně nízkopodlažních vlaků. Do poloviny roku 2015 jich má navíc ještě přibýt. „České dráhy uzavřely smlouvu se společností Škoda Vagonka na dodání pěti třívozových a dvou dvouvozových nízkopodlažních jednotek. Ty nasadíme na vytíženou linku S2 BrnoBlansko Letovice," uvedla mluvčí Českých drah Kateřina Šubová.

Autor: Eva Ondráčková

27.10.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Opel Insignia Grand Sport.

Francouzi chtějí Opel. Rýsuje se nový automobilový gigant

Žižkovský vysílač v Praze

Nové televizní vysílání startuje od března

Spoření na penzi. Vydělává, ale slabá koruna ho sráží

Penzijní fondy si pochvalují, že spoření na penzi táhne více než v nedávné minulosti. Na přilepšení k důchodu dokonce svým dětem začínají šetřit i někteří rodiče.

EUC koupila od Homolky firmu poskytující nadstandardní péči

Praha - Skupina EUC (dříve Euroclinicum), která v Česku provozuje mimo jiné síť poliklinik a laboratoři, koupila za 50,5 milionu korun firmu Homolka Premium Care, která se specializuje na poskytování nadstandardní individuální zdravotní péče. Prodej akcií firmy je součástí likvidace společnosti Holte, která je dceřinou společností Nemocnice Na Homolce. Ve čtvrtek o tom informovala mluvčí nemocnice Martina Dostálová.

Praha zaplatí na 22 školách výuku češtiny jako cizího jazyka

Praha - Hlavní město zaplatí ve 22 základních školách výuku češtiny pro děti, pro které není mateřským jazykem. Dvě vyučovací hodiny jednou týdně město vyjdou za celý rok zhruba na 620 tisíc korun. Přidělení peněz ve čtvrtek schválili pražští zastupitelé.

Zlikviduje KLDR svého velvyslance v Česku? Prý je na řadě

Paranoidní severokorejský režim v čele s Kim Čong-unem by mohl zlikvidovat svého velvyslance v Česku Kim Pchjong-ila, který patří k členům vládnoucí dynastie. Tvrdí to zahraniční experti na KLDR, podle nichž je ambasador pro režim hrozbou, stejně jako nedávno zavražděný bratr diktátora Kim Čong-una.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies