VYBERTE SI REGION

Číňané poprvé v Hodoníně. Kvůli překladišti se ptali na podniky i pracovní trh

Hodonín – První vzájemné oťukávání mají za sebou zástupci Hodonína a čínské společnosti Sinohydro. Právě ta podporuje stavbu obřího vodního koridoru, díky kterému by se nákladní lodě dostaly z Dunaje až do okresního města na řece Moravě. „Ptali se na podmínky v Hodoníně, co se týká fungujících podniků, stavu pracovního trhu a dostatku pracovních sil pro stavbu i následný provoz překladiště," informoval hodonínský starosta Milan Lúčka.

3.6.2016
SDÍLEJ:

Na téměř osmdesáti hektarech na okraji Hodonína plánuje společnost DOE Europe překladiště a nový přístav, z něj by se zboží dostalo po Moravě na dunajskou vodní cestu mezi holandským Rotterdamem a rumunskou Konstancií. Ilustrační foto.Foto: DOE Europe

Zároveň upozornil, že terminál je důležitý i z jiného důvodu. „Konečně by se kvůli němu vyřešil silniční obchvat, který naše město nutně potřebuje," řekl starosta s tím, že na hodonínské setkání přijeli čtyři zástupci evropských poboček čínské korporace, například ze Srbska a Polska. „Uvedli, že v Evropě chtějí investovat opravdu hodně peněz. Žádný konkrétní příslib ale nepadl," sdělil místostarosta Vítězslav Krabička.

Lúčka nyní očekává častější návštěvy čínských podnikatelů v Hodoníně. „Chtějí také, abychom kvůli tomuto projektu změnili územní plán, a to co nejdříve," poznamenal starosta.

Součást Nové hedvábné stezky

Na Slovácku čtyřčlennou čínskou delegaci ve středu a čtvrtek doprovázeli také reprezentanti společnosti DOE Europe, s níž má radnice podepsané memorandum o spolupráci na překladištním centru v místní části Nesyt. DOE Europe navíc koncem března potvrdilo rámcovou smlouvu o spolupráci právě s čínskou korporací Sinohydro.

Týká se přípravy a vybudování vodního koridoru Dunaj – Hodonín, který má být součástí takzvané Nové hedvábné stezky. Ta počítá s kanálem spojující Dunaj, Odru a Labe. „Kromě toho máme s čínskou bankou ICBC podepsaný příslib financování stavby ve výši sedmi set milionů euro," stojí v informačním sdělení DOE Europe při navázání strategické spolupráce s čínskou státní stavební společností.

Podle projektového manažera DOE Europe Jana Vlčka má výstavba hodonínsko-holíčského překladiště začít co nejdříve. Na jihu Moravy se počítá nejprve s uzlem pro nákladní dopravu po silnici a železnici. „Výstavba tohoto centra bude zásadním impulsem pro dostavbu vodního cesty k Dunaji. Avšak terminál Hodonín-Holíč může v první fázi fungovat a profitovat i bez napojení na vodní cestu," uvedl Vlček.

Stavbu kontejnerového překladiště a rozšíření nákladní vodní dopravy ale kritizují ochránci přírody. V anketě antiekologických činů si za jeho podporu vysloužila exstarostka Milana Grauová třetí místo v celostátním Ropáku roku 2015. „Překladiště by znamenalo propojit Moravu a Dunaj kanálem délky asi pětačtyřiceti kilometrů a zničit tak kvalitní zemědělskou půdu a cenné části přírody," sdělil už dříve Miroslav Patrik z ochranářského sdružení Dětí Země Brno.

Autor: Petr Turek

3.6.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Počasí na Vánoce a v závěru roku? Mráz jen v noci, srážek bude méně

Praha - Teploty v závěru roku včetně Vánoc by se přes den měly držet slabě nad nulou, v noci bude mrznout. Výkyvy jsou ale možné, uvedli meteorologové ve čtyřtýdenním výhledu počasí. Sněhu a deště bude ve srovnání s dlouhodobým průměrem méně. Výhled dnes zveřejnil Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ).

Jídlo zdražuje. Kvůli EET to není, tvrdí Babiš

Praha – Doby, kdy se ceny skoro nehýbaly a inflace byla téměř na nule, minuly. Drahota roste a nová data Českého statistického úřadu to potvrzují. V listopadu byla inflace meziročně vyšší o 1,5 procenta, v říjnu to bylo meziročně „jen" 0,8 procenta.

Při nehodě dvou aut v Rajhradě se zranil kojenec

Rajhrad – Čtyři zraněné včetně jednoho kojence si vyžádala nehoda dvou osobních aut. Ta se střetla v sobotu dopoledne v Rajhradě na Brněnsku.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies