VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Cyklisté volají po stezce podél Svitavy. Na silnici se cítí v ohrožení

Blansko – Auta jezdí těsně kolem krajnice vysokou rychlostí. Někdy i přes ni. Řidiči riskantně předjíždějí. Časté dopravní nehody. Tak popisuje řada cyklistů jízdu po silnici mezi Kateřinským mostem a Blanskem. V sezoně jich tudy denně projíždějí desítky.

13.5.2014
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Ondřej Littera

Cyklostezka ve zmíněném úseku podél řeky Svitavy, o které se řadu let mluví, je totiž zatím jen na papíře. „Dost řidičů na silnici mezi Šebrovem a Blanskem překračuje povolenou rychlost nebo riskantně předjíždějí. Vždy když tudy jedu, mám docela strach. S malým vnukem bych to neriskovala," uvedla například Šárka Hallangová, která tímto úsekem jezdí na kole.

Podle ní tudy i přes tato rizika jezdí spousta cyklistů. „Je to hlavní cyklistický tah z Brna na Blansko a dál. Jsou tam sice širší krajnice a značky, ale cyklostezka je stoprocentně lepší řešení. Je mi ale jasné, že její stavba je velmi nákladná. Přesto si myslím, že by měla smysl. Jezdím po ní v Blansku a jsem za ni ráda, i když ještě není hotová a někde na sebe úseky nenavazují," dodala žena.

Na stavbu cyklostezky z Blanska kolem řeky Svitavy po Kateřinský most si nechala blanenská radnice už před několika lety vypracovat studii. Dál projekt za více než sto milionů korun uvázl na mrtvém bodě. „Rozhodně to není mrtvý projekt, chceme ho časem oživit. Víme, že na této silnici bývá dost dopravních nehod a přitom tudy jezdí spousta cyklistů. Do první části této cyklostezky bychom se chtěli pustit příští rok. Pokud získáme dotaci a domluvíme se s vlastníky pozemků," řekl blanenský starosta Ivo Polák s tím, že Blanenští dosud řešili cyklostezky přímo ve městě. Tam zbývá dokončit úsek ze sportovního ostrova přes průmyslovou zónu a prodloužit stezku od autobusového k vlakovému nádraží.

Sto milionů

Studie počítá se zhruba čtyřkilometrovou asfaltovou stezkou, opěrnými zdmi a mosty. Stezka by začínala u ředitelství ČKD Blansko a pak vedla po pravé straně silnice ve směru na Šebrov. U křižovatky na Olomučany by vedla po břehu řeky pod mostem na lesní cestu. „Odtud má stezka vést po lesní cestě a vyústit před dlouhou rovinkou k Novohradskému tunelu. V plánu jsou i dvě přemostění řeky Svitavy. Jedno pod železnicí a druhé u Kateřinského mostu," poznamenal Marek Štefan, vedoucí odboru investičního a územního rozvoje na blanenské radnici. Štefan dodal, že stavba této cyklostezky není v tuto chvíli na pořadu dne.

Ale po letošním dokončení opravy průtahu městem a stavbě velkého parkoviště u vlakového nádraží může část nové stezky přijít na řadu. „V první etapě bychom udělali asfaltku na lesní cestě v úseku od odbočky na Olomučany po dlouhou rovinku u Novohradského tunelu. Asi osm set metrů dlouhou. Cyklisté by se tak vyhnuli několika nebezpečným úsekům se zatáčkami. V první řadě se musíme domluvit s majiteli pozemků. Pak se pokusit získat dotaci. Odhad nákladů na stavbu tohoto úseku je v řádech několika milionů. Myslím, že zařazení této stavby do rozpočtu pro příští rok je reálné," poznamenal místostarosta Po­lák.

Zároveň však připustil, že na celý projekt Blanenští nemají peníze. „Celá stezka je velmi nákladná a stála by přes sto milionů. Na to peníze nemáme. Jak to bude s dalšími úseky v budoucnu, záleží na dotacích a případné podpoře kraje," dodal Polák.

Přestože si cyklisté na novou stezku musí počkat, jezdí už mezi Blanskem a Šebrovem bezpečněji než před lety. Silničáři totiž před časem zúžili jízdní pruhy a rozšířili krajnice. Přibyly také dopravní značky upozorňující na zvýšený výskyt cyklistů a vodorovné značení. „Z naší strany jsme podle mého pro bezpečí cyklistů udělali maximum. Pokud se uvažuje o stavbě cyklostezky mimo silnici, už to není v naší režii," poznamenal Miloš Bažant, šéf blanenské pobočky Správy a údržby silnic Jihomoravského kra­je.

Autor: Jan Charvát

13.5.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

eet
6

EET: obchodníci s obuví mají strach ze sankcí a kontrol

Donald Trump
2 4

USA rozšířily možnosti pro deportace migrantů

Co je nepřijatelné? Večerní emaily nebo zdrobněliny v doméně

Lidé často v elektronické komunikaci podceňují pravidla slušného chování. Ať se jedná o emaily, esemesky nebo internetové diskuse. Jak na úřední mail?

Lidl dramaticky zvyšuje nástupní mzdu a srovnává platy v regionech

Praha - Diskontní řetězec Lidl zvýší od 1. března nástupní mzdu zaměstnanců v obchodech o 25 procent, ta tak dosáhne 23 333 korun při čtyřicetihodinovém úvazku. Průměrná mzda prodavačů a pokladních bude při stejném úvazku 24 897 Kč.

ODS půjde do sněmovních voleb s podporou Strany soukromníků

Opoziční ODS se dohodla na spolupráci se Stranou soukromníků před letošními volbami do Poslanecké sněmovny. Předseda ODS Petr Fiala o tom informoval poté, co dnes odpoledne spolupráci podpořila výkonná rada strany. Soukromníci by měli obsadit zhruba 40 míst na kandidátkách ODS, a to ve všech krajích. Podle Fialy svazek zabrání tříštění sil na pravicové straně politického spektra a posílí pozici obou stran do voleb.

DOTYK.CZ

Příjmy začínajících vědců jsou pod hranicí chudoby

V České republice je přibližně 25 tisíc doktorandů. Mnozí na začátku studia pomýšlí na vědeckou dráhu. Ve vědě je přitom čím dál víc důležitá mezinárodní spolupráce. Podle slov předsedkyně České asociace doktorandek a doktorandů Kateřiny Cidlinské však českým studentům současný systém nedovoluje být na této mezinárodní úrovni zcela konkurenceschopní.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies