Pokud se zúčastníte předváděcí akce, dostanete zdarma skládací deštník. Leták s tímto slibem nalákal i sedmasedmdesátiletou ženu. „Až na místě jsme zjistili, že deštníkem prodejci mysleli papírové paraple na ozdobu pohárů. Když jsme si stěžovali, prodejci nás odbyli. Deštník, který jde složit, jsme prý dostali," vzpomíná důchodkyně.

Jméno říct nechce. „Mé děti se nesmějí dozvědět, že jezdím na předváděcí akce. Zlobily by se," vysvětluje důvody žena. I ona přišla na školení, které pořádala Česká obchodní inspekce v domově důchodců v Modřicích na Brněnsku.

Past na prodejce

Asi dvacet důchodců sedí už s předstihem v klubovně. Chvíli po desáté dopoledne pořadatelé zahajují školení. „Vítám vás tady. Vysvětlíme vám, jak nenaletět prodejcům na předváděcích akcích," zdraví hosty ředitelka Jihomoravského a Zlínského inspektorátu České obchodní inspekce Tatiana Neuhybelová.

Pak představuje svého kolegu z inspekce Aleše Havíře. Jezdí kontrolovat praktiky prodejců na předváděcí akce. „Vždy hraji divadlo. Prodejci nevědí, že je kontroluji. Beru si s sebou jednoho důchodce, abych vypadal nenápadně. Soustředím se na nekalé praktiky, které používají," vypráví Havíř.

Zdůrazňuje, že bez originální pozvánky ho na předváděcí akce nepustí. „Proto je důležité, aby nám lidé předávali pozvánky, které jim přijdou poštou," upozorňuje. A dodává, že pozvánky mohou lidé nosit nebo posílat na brněnskou pobočku České obchodní inspekce.

Poté vysvětluje, jak vlastně nekalé obchodní praktiky vypadají. „Jsou v obchodním zákoníku. Častým příkladem je zboží nabízené zdarma, které ve skutečnosti zadarmo není. Po převzetí totiž prodejce požaduje doplatek," říká. Postižení se mohou obracet na policii nebo Českou obchodní inspekci.

Slovo si pak bere Neuhybelová. Zdůrazňuje, že lidem účast na předváděcích akcích nedoporučuje. „Pokud pojedete, buďte velmi opatrní. Nejezděte sami a nepodepisujte nic, čemu nerozumíte," podotýká.

Dodává, že lidé, kteří si na předváděcí akci něco koupili, se stydět nemusejí. „Není ostuda, když požádají o pomoc. Prodejci se na ně speciálně školí, proto není divu, že podlehnou," prohlašuje.

Pomáhá i film

Školení trvá asi hodinu. Na závěr se Havíř ptá důchodců, kdo z nich má zkušenosti s předváděcími akcemi. Přihlásí se jediná žena. „Myslím, že jich na předváděcí akce jezdí víc. Stydí se to ale přiznat. Vím o dvou klientkách, které se jich účastní pravidelně," říká ředitel domova důchodců Jiří Dušek. Podotýká, že do domova chodí deset pozvánek na předváděcí akce týdně.

Na nekalé praktiky prodejců na předváděcích akcích upozorňuje i dokument Šmejdi. V kinech je od letošního dubna. „Film skrytou kamerou zachycuje praktiky na předváděcích akcích. Po jeho uvedení se počet stížností na našem inspektorátu zvýšil," dodává Neuhybelová. Podobné semináře inspekce pořádá v jihomoravských domovech důchodců zhruba dvakrát do měsíce.

VLADIMÍRA KREJSOVÁ