VYBERTE SI REGION

Dejte si pozor na šmejdy, varovala inspekce důchodce

Modřice - Pracovníci České obchodní inspekce varovali důchodce před předváděcími akcemi. Upozorňuje na ně i dokumentární film Šmejdi.

17.6.2013
SDÍLEJ:
Fotogalerie
10 fotografií
Česká obchodní inspekce pořádala v domově důchodců v Modřicích na Brněnsku přednášku o předváděcích akcích.

Česká obchodní inspekce pořádala v domově důchodců v Modřicích na Brněnsku přednášku o předváděcích akcích.Foto: DENÍK/Attila Racek

Pokud se zúčastníte předváděcí akce, dostanete zdarma skládací deštník. Leták s tímto slibem nalákal i sedmasedmdesátiletou ženu. „Až na místě jsme zjistili, že deštníkem prodejci mysleli papírové paraple na ozdobu pohárů. Když jsme si stěžovali, prodejci nás odbyli. Deštník, který jde složit, jsme prý dostali," vzpomíná důchodkyně.

Jméno říct nechce. „Mé děti se nesmějí dozvědět, že jezdím na předváděcí akce. Zlobily by se," vysvětluje důvody žena. I ona přišla na školení, které pořádala Česká obchodní inspekce v domově důchodců v Modřicích na Brněnsku.

Past na prodejce

Asi dvacet důchodců sedí už s předstihem v klubovně. Chvíli po desáté dopoledne pořadatelé zahajují školení. „Vítám vás tady. Vysvětlíme vám, jak nenaletět prodejcům na předváděcích akcích," zdraví hosty ředitelka Jihomoravského a Zlínského inspektorátu České obchodní inspekce Tatiana Neuhybelová.

Pak představuje svého kolegu z inspekce Aleše Havíře. Jezdí kontrolovat praktiky prodejců na předváděcí akce. „Vždy hraji divadlo. Prodejci nevědí, že je kontroluji. Beru si s sebou jednoho důchodce, abych vypadal nenápadně. Soustředím se na nekalé praktiky, které používají," vypráví Havíř.

Zdůrazňuje, že bez originální pozvánky ho na předváděcí akce nepustí. „Proto je důležité, aby nám lidé předávali pozvánky, které jim přijdou poštou," upozorňuje. A dodává, že pozvánky mohou lidé nosit nebo posílat na brněnskou pobočku České obchodní inspekce.

Poté vysvětluje, jak vlastně nekalé obchodní praktiky vypadají. „Jsou v obchodním zákoníku. Častým příkladem je zboží nabízené zdarma, které ve skutečnosti zadarmo není. Po převzetí totiž prodejce požaduje doplatek," říká. Postižení se mohou obracet na policii nebo Českou obchodní inspekci.

Slovo si pak bere Neuhybelová. Zdůrazňuje, že lidem účast na předváděcích akcích nedoporučuje. „Pokud pojedete, buďte velmi opatrní. Nejezděte sami a nepodepisujte nic, čemu nerozumíte," podotýká.

Dodává, že lidé, kteří si na předváděcí akci něco koupili, se stydět nemusejí. „Není ostuda, když požádají o pomoc. Prodejci se na ně speciálně školí, proto není divu, že podlehnou," prohlašuje.

Pomáhá i film

Školení trvá asi hodinu. Na závěr se Havíř ptá důchodců, kdo z nich má zkušenosti s předváděcími akcemi. Přihlásí se jediná žena. „Myslím, že jich na předváděcí akce jezdí víc. Stydí se to ale přiznat. Vím o dvou klientkách, které se jich účastní pravidelně," říká ředitel domova důchodců Jiří Dušek. Podotýká, že do domova chodí deset pozvánek na předváděcí akce týdně.

Na nekalé praktiky prodejců na předváděcích akcích upozorňuje i dokument Šmejdi. V kinech je od letošního dubna. „Film skrytou kamerou zachycuje praktiky na předváděcích akcích. Po jeho uvedení se počet stížností na našem inspektorátu zvýšil," dodává Neuhybelová. Podobné semináře inspekce pořádá v jihomoravských domovech důchodců zhruba dvakrát do měsíce.

VLADIMÍRA KREJSOVÁ

Autor: Redakce

17.6.2013
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Nový šéf hradního protokolu: Návštěvu Bílého domu už začínáme chystat

ROZHOVOR – Miroslav Sklenář nahradí ve funkci vrchního protokoláře Jindřicha Forejta. Deníku při té příležitosti poskytl rozhovor. Hovoří v něm o svém vztahu k prezidentu Miloši Zemanovi i o plánované návštěvě USA. Rezignace Forejta ho prý nepřekvapila.  

Zmlátil dvě ženy. Zdržely jej prý ve frontě u pokladny

Pardubice - Z výtržnictví obvinila pardubická policie 47letého muže, který měl zmlátit dvě ženy. Jednu vážně zranil.

Bugatti už prodalo 220 nových Chironů. Kupci na auto mohou čekat i tři roky

Od představení modelu Chiron v březnu letošního roku už automobilka Bugatti našla kupce pro 220 exemplářů tohoto nástupce legendárního Veyronu. Z auta se však zatím raduje jediný zákazník, všichni ostatní ještě musejí čekat.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies