Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Dopady betonárky u Vyškova: vyjeté koleje na silnici i uvolňující se dlažba

Vyškov – Místy se rozpadá, jinde jsou vytlačené vlny asfaltu. Problémy tak už zaznamenali v celé trase silnic třetí třídy z Opatovic do Vyškova. To, co očekávali silničáři, když se dozvěděli o tom, že betonárka pro opravu dálnice D1 bude stát v Opatovicích, se tak naplňuje. Zatím se však nedopátrali toho, kdo ji povolil.

12.7.2016
SDÍLEJ:

Stovky těžkých aut denně projížděly Vyškovem kvůli opravám dálnice D1.Foto: DENÍK/Alena Grycová

Šéf technicko-správního úseku Jan Olejníček kontaktoval báňský úřad. A to na základě vyjádření starosty Vyškova Karla Goldemunda i vedoucího vyškovského stavebního úřadu Miloslava Kramáře k tomu, že právě báňský úřad stavbu povolil. „Zajímalo mě, zda úřad může vydat povolení nebo souhlas betonárky v opatovickém lomu. A také zda je v případě vydávání takového povolení povinný vypořádat se s vlivy umístění zařízení na dopravní infrastrukturu a na životní prostředí," sdělil Olejníček.

V odpovědi uvedl ústřední báňský inspektor Petr Šponar, že úřad povoluje pouze hornické činnosti. „A to výroba betonu není. Umístění betonárky je v působnosti stavebního úřadu. A to i v případě, že by měla být umístěná do lomu. V takovém řízení je báňský úřad jen dotčeným orgánem, jehož úlohou je ochránit ložisko," vysvětlil Šponar.

Přečtěte si také k tématu:
- Betonárna v Opatovicích jede. A dál budí u Vyškovanů emoce
- Souhlas stavebního úřadu? Betonárka prý stála dřív

Jak doplnil mluvčí Českého báňského úřadu Bohuslav Machek, obvodní báňský úřad se sídlem v Brně se vyjadřoval pouze k umístění stavby na základě žádosti vyškovského stavebního úřadu. „Protože stavba betonárky je umístěná v dobývacím prostoru. Zajímalo ho tak, zda neovlivní dobývání. K tomu dal obvodní úřad kladné stanovisko. V žádném případě ale nezahájil stavební řízení. Nemá to ani v kompetenci," upřesnil mluvčí Machek.

Úředníci kličkují

Podle Olejníčka je tak patrné, že si instituce záležitost přehazují mezi sebou. „Mlží a nikdo není schopný říct: v naší kompetenci je povolit umístění betonárny a my jsme to tedy i udělali," kroutil hlavou Olejníček.

Přitom těžká doprava podle jeho slov už likviduje silnice po celé trase. „Nejvíc se projevuje v úzkém místě, kde se vyjíždí z Dědic na Opatovice. Tam je v délce zástavby, kde jsou domky přimknuté k vozovce, vyjetá kolej. Další dotčené místo je u Řezáčova mlýna v Dědicích," zmínil. V lokalitě se aktuálně mění plynovod a auta jezdí pouze po jedné polovině na semafory.

V prudké zatáčce se už podle něj vyhrnuje asfalt. „Je v ní vytlačená vlna. Podobné deformace jsou pak při výjezdu z Havlíčkovy ulice na průtah. A na okružní křižovatce u Sídliště Osvobození se zase uvolňuje dlažba," popsal další problémy Olejníček.

Po celé trase pak začínají poklesávat kanálové poklopy. „A kde byly běžné poruchy, drobné trhliny, tam se začínají vymačkávat a vznikají nerovnosti," poukázal.

Uvedl proto, že se chce zejména dopátrat toho, kdo a jestli vůbec někdo posuzoval umístění stavby. „Prioritně mi nejde o její umístění, ale o důsledky," vysvětlil Olejníček.

JEJICH DESET PROCENT

Ty ovšem podle stavební společnosti Metrostav, která práce na dálnici zajišťuje, vůbec nemusí být způsobené přepravou betonu na D1. „Situace se silničáři je vskutku komplikovaná a to nás samozřejmě mrzí. Moje informace je taková, že po silnicích v této oblasti projede kolem dvou tisíc aut denně, z nichž některá jsou nákladní, tak jako ta naše. V oblasti jsou přece jen další stabilní betonárky a jiné lomy. Našich sto osmdesát aut znamená nárůst pod deset procent, což podle mě nemůže vést ke zničení vozovek," sdělil mluvčí podniku Vojtěch Kostiha.

Dodal, že silnice jsou zdokumentované a po ukončení prací tak půjde šetřit, zda k jejich opotřebení skutečně došlo. „Pokud se prokáže, že některé silnice skutečně opotřebované jsou, musí tu věc řešit silničáři a město nejdřív s Ředitelstvím silnic a dálnic jako stavebníkem. Pokud se prokáže, že cesty byly opravdu poškozené pracemi nás a našich partnerů, pak ředitelství s námi určitě jednání vyvolá," pokračoval mluvčí.

Pod dohledem navíc nejsou jen silnice. Dědický osadní výbor doporučil obyvatelům, aby si dokumentovali i stav svých domů. „V tuto chvíli o žádných stížnostech nebo komplikacích nevím," dodal Kostiha.

Autor: Alena Grycová

12.7.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Barcelona, teroristický útok
AKTUALIZOVÁNO
1 22

Islamisté na videu oslavují katalánské útoky a hrozí Španělsku dalším terorem

Ilustrační foto.
3 10

Ženám s rakovinou chybí lék prodlužující život, v Česku už není hrazený

STAN slibuje učitelům navýšení platu, občanům vysokorychlostní železnice

Hnutí Starostové a nezávislí (STAN) zahájilo v Praze jednodenní programovou konferenci, na které řeší finální podobu svého volebního programu.

SLEDUJEME ON-LINE

Reorganizace, nebo konkurz? Věřitelé rozhodnou o budoucnosti OKD

Bude se těžit dál, nebo je konec? Odpověď na tuto otázku by měli dnes svým hlasováním dát ve známost věřitelé společnosti OKD, kteří se hned ráno sešli u Krajského soudu v Ostravě.

Po prezidentu Benešovi zbyl v Náměšti telefon

V rámci našeho 50dílného seriálu Poznáváme Česko se tento týden vydáme do míst, kam nebyl ještě před časem povolen vstup. Dnes se zaměříme na sídlo, ve kterém chtěl žít náš prezident, klášter, který po odchodu armád povstal opět z popela, a hřbitov, na nějž se zapomnělo.

Dvě třetiny školáků budou mít v dospělosti problémy s kostmi

/INFOGRAFIKA/ Vyžeňte děti na sluníčko a servírujte jim ryby, vyzývají lékaři české rodiče. Přišli totiž na alarmující věc: jen třetina českých školáků má dostatek vitaminu D. Ten se přitom do těla dostává právě ze slunečního svitu, ryb a mléka. Pokud ho děti nemají dostatek, hrozí jim v budoucnu závažné choroby. Například problémy s imunitou či špatný vývoj kostí.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení