VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Dopady betonárky u Vyškova: vyjeté koleje na silnici i uvolňující se dlažba

Vyškov – Místy se rozpadá, jinde jsou vytlačené vlny asfaltu. Problémy tak už zaznamenali v celé trase silnic třetí třídy z Opatovic do Vyškova. To, co očekávali silničáři, když se dozvěděli o tom, že betonárka pro opravu dálnice D1 bude stát v Opatovicích, se tak naplňuje. Zatím se však nedopátrali toho, kdo ji povolil.

12.7.2016
SDÍLEJ:

Stovky těžkých aut denně projížděly Vyškovem kvůli opravám dálnice D1.Foto: DENÍK/Alena Grycová

Šéf technicko-správního úseku Jan Olejníček kontaktoval báňský úřad. A to na základě vyjádření starosty Vyškova Karla Goldemunda i vedoucího vyškovského stavebního úřadu Miloslava Kramáře k tomu, že právě báňský úřad stavbu povolil. „Zajímalo mě, zda úřad může vydat povolení nebo souhlas betonárky v opatovickém lomu. A také zda je v případě vydávání takového povolení povinný vypořádat se s vlivy umístění zařízení na dopravní infrastrukturu a na životní prostředí," sdělil Olejníček.

V odpovědi uvedl ústřední báňský inspektor Petr Šponar, že úřad povoluje pouze hornické činnosti. „A to výroba betonu není. Umístění betonárky je v působnosti stavebního úřadu. A to i v případě, že by měla být umístěná do lomu. V takovém řízení je báňský úřad jen dotčeným orgánem, jehož úlohou je ochránit ložisko," vysvětlil Šponar.

Přečtěte si také k tématu:
- Betonárna v Opatovicích jede. A dál budí u Vyškovanů emoce
- Souhlas stavebního úřadu? Betonárka prý stála dřív

Jak doplnil mluvčí Českého báňského úřadu Bohuslav Machek, obvodní báňský úřad se sídlem v Brně se vyjadřoval pouze k umístění stavby na základě žádosti vyškovského stavebního úřadu. „Protože stavba betonárky je umístěná v dobývacím prostoru. Zajímalo ho tak, zda neovlivní dobývání. K tomu dal obvodní úřad kladné stanovisko. V žádném případě ale nezahájil stavební řízení. Nemá to ani v kompetenci," upřesnil mluvčí Machek.

Úředníci kličkují

Podle Olejníčka je tak patrné, že si instituce záležitost přehazují mezi sebou. „Mlží a nikdo není schopný říct: v naší kompetenci je povolit umístění betonárny a my jsme to tedy i udělali," kroutil hlavou Olejníček.

Přitom těžká doprava podle jeho slov už likviduje silnice po celé trase. „Nejvíc se projevuje v úzkém místě, kde se vyjíždí z Dědic na Opatovice. Tam je v délce zástavby, kde jsou domky přimknuté k vozovce, vyjetá kolej. Další dotčené místo je u Řezáčova mlýna v Dědicích," zmínil. V lokalitě se aktuálně mění plynovod a auta jezdí pouze po jedné polovině na semafory.

V prudké zatáčce se už podle něj vyhrnuje asfalt. „Je v ní vytlačená vlna. Podobné deformace jsou pak při výjezdu z Havlíčkovy ulice na průtah. A na okružní křižovatce u Sídliště Osvobození se zase uvolňuje dlažba," popsal další problémy Olejníček.

Po celé trase pak začínají poklesávat kanálové poklopy. „A kde byly běžné poruchy, drobné trhliny, tam se začínají vymačkávat a vznikají nerovnosti," poukázal.

Uvedl proto, že se chce zejména dopátrat toho, kdo a jestli vůbec někdo posuzoval umístění stavby. „Prioritně mi nejde o její umístění, ale o důsledky," vysvětlil Olejníček.

JEJICH DESET PROCENT

Ty ovšem podle stavební společnosti Metrostav, která práce na dálnici zajišťuje, vůbec nemusí být způsobené přepravou betonu na D1. „Situace se silničáři je vskutku komplikovaná a to nás samozřejmě mrzí. Moje informace je taková, že po silnicích v této oblasti projede kolem dvou tisíc aut denně, z nichž některá jsou nákladní, tak jako ta naše. V oblasti jsou přece jen další stabilní betonárky a jiné lomy. Našich sto osmdesát aut znamená nárůst pod deset procent, což podle mě nemůže vést ke zničení vozovek," sdělil mluvčí podniku Vojtěch Kostiha.

Dodal, že silnice jsou zdokumentované a po ukončení prací tak půjde šetřit, zda k jejich opotřebení skutečně došlo. „Pokud se prokáže, že některé silnice skutečně opotřebované jsou, musí tu věc řešit silničáři a město nejdřív s Ředitelstvím silnic a dálnic jako stavebníkem. Pokud se prokáže, že cesty byly opravdu poškozené pracemi nás a našich partnerů, pak ředitelství s námi určitě jednání vyvolá," pokračoval mluvčí.

Pod dohledem navíc nejsou jen silnice. Dědický osadní výbor doporučil obyvatelům, aby si dokumentovali i stav svých domů. „V tuto chvíli o žádných stížnostech nebo komplikacích nevím," dodal Kostiha.

Autor: Alena Grycová

12.7.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Premiér Bohuslav Sobotka oznámil 2. května v Praze rozhodnutí podat demisi své vlády.
4 9

Krize ovlivnila preference, ČSSD ztrácela více než ANO

Prezident Milos Zeman jmenoval 24. května na Pražském hradě Ivana Pilného ministrem financí.
AKTUALIZOVÁNO
16 12

Ve vládě skončil Andrej Babiš, Pilný dokončí jeho misi

Britové vypustili největší vzducholoď světa. Je delší než Airbus A380

/FOTOGALERIE/- Britský Airlander 10 je se svými 92 metry delší než největší Airbus A380. A samozřejmě je také největší vzducholodí dneška. Nyní je po loňské havárii opět zpátky ve hře o komerční nasazení. Absolvoval totiž bez potíží svůj v pořadí třetí zkušební let.

Policie z Manchesteru: útočník nejednal sám, jde o síť, kterou rozplétáme

Britští vyšetřovatelé se snaží zmapovat poslední pohyb sebevražedného atentátníka Salmana Abediho. Podle nich byl součástí širší teroristické sítě.

AKTUALIZOVÁNO

Bělobrádek zavítá na sjezd landsmanšaftu. Jako nejvýše postavený český politik

Český vicepremiér Pavel Bělobrádek (KDU-ČSL) se začátkem června zúčastní sjezdu sudetoněmeckého sdružení v Augšpurku. Půjde tak zatím o nejvýše postaveného českého politika, který se sjezdu zúčastní. Loni se sjezdu zúčastnil ministr kultury Daniel Herman (KDU-ČSL).

Trump chce snížit příspěvek OSN, ta varuje, že nedokáže pokračovat v práci

Pokud americký prezident Donald Trump skutečně sníží finanční prostředky, které Spojené státy poskytují Organizaci spojených národů, nebude tato organizace schopna pokračovat v práci. Uvedl to její mluvčí. OSN chce s Washingtonem jednat o možné finanční reformě.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies