Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Brněnský dopravní podnik: 70 milionů navíc. Pustí se do nákupů

Brno – Téměř o sedmdesát milionů korun víc než v roce 2011 vydělal loni brněnský dopravní podnik. I přesto musel letos škrtat spoje.

7.8.2013
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Lubomír Stehlík

Zatímco letos musí brněnský dopravní podnik šetřit a prodlužoval intervaly, loni se mu dařilo daleko lépe. Podle výroční zprávy vydělal 188 milionů korun. „Minulý rok nám peníze stačily. Letos s nimi nevystačíme. Palivo i energie zdražují. Museli jsme proto omezit jízdní řády a ušetřit tak padesát milionů korun. Zatím se to podle dosavadních propočtů daří," sdělila mluvčí dopravního podniku Linda Hailichová.

Peníze z minulého roku firma přesune do dalších let jako rezervu. „Pořídíme deset minibusů. V následujících dvou letech pak zhruba třicet nových trolejbusů, osmatřicet dieselových autobusů a sto autobusů na zemní plyn. V tomto případě počítáme i s dotací z Evropské unie," řekla Hailichová. Dodala, že v příštím roce podnik pořídí i dvanáct tramvají typu Vario.

Dopravní podnik peníze ušetřil díky tomu, že snížil náklady na opravu svých vozů. „Domluvili jsme také výhodnější smlouvy na dodávku elektrické energie a snížili jsme náklady na provoz kanceláří. Ušetřili jsme i na některých investičních akcích," informovala Hailichová.

Hospodaření podniku mělo vylepšit i zdražení jízdného od ledna loňského roku. U jednorázových jízdenek se cena změnila o dvě až tři koruny. Očekávaný efekt ale zdražení nepřineslo, lidí jelo o dva miliony méně. „Je pravda, že počet cestujících klesá pravidelně už pět let. Souvisí to s ekonomickou situací. Dříve bylo víc pracovních míst, za kterými lidé dojížděli," myslí si mluvčí. Pokles počtu cestujících o dva miliony ročně prý pro dopravní podnik zásadní není. „Denně svezeme kolem milionu lidí. Proto dvoumilionový úbytek cestujících nepovažujeme za podstatný," řekla Hailichová.

Kvůli úsporám letos od ledna dopravní podnik změnil jízdní řády skoro třiceti spojů. Lidem vadí hlavně prodloužení časového intervalu u několika linek. „Jezdím pravidelně na brigádu do Líšně. Do konečné stanice Mifkova jezdí dopoledne jen každá druhá tramvajová linka číslo osm. Musím si tak cestu víc plánovat," stěžoval si student Petr Vogel. Důchodkyni Pavle Sedlaté zase vadí časový interval, v jakém jezdí linka číslo deset. „V lednu ho změnili. Z deseti minut na dvacet," rozčilovala se Sedlatá.

Změny jízdního řádu byly ale podle Hailichové nutné. Město dopravnímu podniku přispěje tento rok zhruba jednu miliardu a sedm set milionů korun na provoz linek. Stejnou sumu přispělo i loni. Je to ale o padesát milionů méně než v roce 2011.

Dobrá zpráva pro cestující je, že jízdní řády i ceny za jízdenky zůstanou stejné také příští rok. „Do roku 2014 budeme dopravnímu podniku dávat stejné peníze. Doufáme proto, že se mu podaří hospodařit s prostředky tak dobře jako v minulém roce," poznamenal náměstek primátora Robert Kotzian. Dopravní podnik do dalšího roku neplánuje ani zpoplatnění nočních rozjezdů, o kterém uvažoval.

Zisk dopravního podniku v roce 2011: 119 milionů korun
Zisk dopravního podniku v roce 2012: 188 milionů korun

Počet přepravených cestujících v roce 2011: 354 milionů
Počet přepravených cestujících v roce 2012: 352 milionů

Autor: Vladimíra Krejsová

7.8.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Karolína Plíšková na Roland Garros.
20

Soupeřky rozhodly: Plíšková bude jedničkou i při US Open

Bašár Asad.
6

Prezident Asad: Intriky Západu jsme zažehnali, ale válka ještě není vyhraná

Bez elektřiny desítky hodin, stojí i některé vlaky. To je účet páteční bouřky

Řádění živlů z pátku na sobotu zaměstnalo v jižních Čechách spoustu lidí a mnohým zkomplikovalo život. Ještě v neděli večer zůstávaly bez elektřiny domácnosti nejen v okolí lipenské přehrady. 

Zakladatel Microsoftu objevil v Pacifiku americký křižník potopený před 72 lety

Těžký křižník USS Indianapolis pohřbily vlny Tichého oceánu v samém závěru druhé světové války. Osud bezmála 1200 mužů na palubě zpečetilo torpédo vystřelené z japonské ponorky na konci června 1945. Jeho příběh dnes díky týmu Paula Allena, spoluzakladatele Microsoftu, znovu ožívá.

Malého Péťu režisér objevil při americkém fotbalu v Českém Krumlově

/ROZHOVOR/ Režisér filmu Václav Marhoul, který před několika dny natáčel v Českém Krumlově další záběry do filmu Nabarvené ptáče, říká, že už je v Českém Krumlově pomalu jako doma.

Dítě vběhlo pod auto, poté následovala rvačka dospělých

K těžké dopravní nehodě došlo v sobotu kolem 18. hodiny v části obce Filipov na Čáslavsku. Čtyřleté dítě tam vběhlo pod kola projíždějícího osobního auta. Vrtulník letecké záchranné služby ho s vážným zraněním přepravil do pražské nemocnice.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení