VYBERTE SI REGION

Brněnský dopravní podnik odložil nákup velkých trolejbusů. Nahradí je ojetiny

Brno – Dopravní podnik dostal pro letošní rok z rozpočtu města Brna o devětašedesát milionů korun více než loni. Přesto je to o sto milionů méně, než potřeboval. Bude proto letos spíše šetřit. Poznají to především lidé, kteří jezdí po frekventovaných trolejbusových linkách. Místo slibovaných sedmi nových velkokapacitních trolejbusů totiž koupí devět ojetých s klasickou délkou.

16.5.2012 24
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: archiv

„Hledáme alternativní cesty modernizace a obnovy vozového parku dopravního podniku. V případě trolejbusů se v současné době jeví jako efektivnější nákup nízkopodlažních použitých trolejbusů z dopravních podniků ve městech, která měla větší štěstí při čerpání dotací na obnovu vozového parku," sdělil na svém internetovém portálu brněnský primátor Roman Onderka.

Podle něj je takový nákup výhodný díky ceně i tomu, že také ojeté trolejbusy jsou nízkopodlažní. „Nákup a rekonstrukce vozu stojí polovinu toho, co pořízení nového trolejbusu. Bohužel na trhu starších trolejbusů jsou pro rekonstrukci vhodné pouze krátké trolejbusy. Sice pomohou omladit vozový park, ale neřeší nároky na vysokokapacitní vozidla," připustil problém primátor.

Právě omezená kapacita trolejbusu se lidem nelíbí. „Zrovna trolejbusy bývají pravidelně přeplněné. Ať už ty, které nabírají lidi z taktéž plných ale mnohem větších tramvají na České, nebo pětadvacítka či šestadvacítka jezdící na Vinohrady. Tam ale naštěstí alespoň občas kloubový trolejbus zajede. Každopádně ve špičce by podle mě mohly jezdit na všech frekventovaných linkách," postěžoval si Tomáš Pokorný.

Kratší intervaly?

Problém s plnými trolejbusy zaznamenal i starosta Vinohrad Jiří Čejka. „Když jede kloubový trolejbus, kapacitně stačí. Jednám ale o tom, aby jezdily na linkách 25 a 26 trolejbusy v kratších intervalech," podotkl Čejka.

Podle mluvčí dopravního podniku Lindy Škrancové brněnský dopravce o problému s malou kapacitou trolejbusů ví. „Jsme si vědomi, že situace není ideální. Bohužel starší trolejbusy teď vyřazují jen menší města, kde jezdí trolejbusy klasické," řekla mluvčí.

Za sedm kloubových vozů měl dopravní podnik zaplatit devadesát milionů korun. Nákup a oprava ojetin je ale levnější. „Cena jednoho ojetého trolejbusu je do čtyř set tisíc. Za opravy zaplatíme dva a půl až tři miliony korun na jeden kus," uvedla mluvčí.

Z Jihlavy a Hradce

Minulý rok takto do Brna připutovalo pět vyřazených trolejbusů z Jihlavy. „Letos plánujeme nákup celkem devíti ojetých trolejbusů z měst, kde uspěli s žádostmi o evropské dotace pro obnovu vozového parku," řekla Škrancová. Vedle Jihlavy připadá mimo jiné v úvahu i dovoz z Hradce Králové.

Dopravní podnik má letos z rozpočtu města miliardu a 731 milionů korun. „Přesto byl náš původní požadavek ještě o sto milionů korun vyšší. Zvyšují se totiž ceny materiálu a energií, potřebujeme obnovit vozový park i infrastrukturu," uvedla mluvčí dopravního podniku Linda Škrancová.

Dodala, že další velkou zátěží pro rozpočet společnosti bude i doplatek tři sta milionů za pět tramvají 13T. „Ty v Brně už od loňského dubna jezdí," podotkla mluvčí.

Obnova vozového parku tak bude pokračovat jen zvolna i u tramvají a autobusů. „Z tramvají plánujeme nakoupit čtyři kloubová Varia. Autobusů chceme dvacet. Ale formou dlouhodobého pronájmu," nastínila Škrancová.

Autor: Petr Jeřábek

16.5.2012 VSTUP DO DISKUSE 24
SDÍLEJ:

Babiš: Jsem manažer obyvatel této země a mám co nabídnout

Spuštění první fáze EET i snahy o zavedení různých výjimek udaly tón veřejné debatě končícího týdne. Kromě toho byl přijat zákon o střetu zájmů, který bude mít pro Andreje Babiše dalekosáhlé důsledky. Není divu, že během rozhovoru občas křičel, odbíhal pro různé materiály a maily od občanů, kroutil hlavou, ale také se srdečně smál. I když tvrdí, že je naštvaný, hlavně na Bohuslava Sobotku, evidentně je odhodlaný poprat se o vítězství ve volbách a další čtyři roky vést zemi.  

Martin Svoboda: Za jedovatý alkohol má být potrestán výrobce, ne prodejce

/ROZHOVOR/ Když v září 2012 pacient havířovské nemocnice řekl lékařům, že oslepl po vypití alkoholu, který koupil jeho bratr ve stánku pod náměstím TGM v Havířově-Šumbarku, byl to stánek, kde byl provozní Martin Svoboda a kde šťárou policie, hygieniků a celníků začala metylová kauza, která zasáhla celou republiku a dokonce překročila její hranice.

Muž, který postupně přestává ovládat své nohy a ruce: Chci žít naplno

Pracuje jako právník a každý den několik hodin cvičí, aby kvůli své nemoci neskončil nehybný na lůžku. Bojuje, a přes všechny obtíže s postupující ztrátou hybnosti rukou a nohou, které mu způsobuje nemoc nazvaná Charcot-Marie-Tooth (C-M-T), považuje svůj život za šťastný.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies