VYBERTE SI REGION

Dopravní vize: Brno vymění auta za kola, věří plán

Brno – Píše se rok 2050. V Brně žije v porovnání s dneškem o pětinu víc domácností, které nepotřebují k životu auto. Mnohem víc lidí jezdí po městě na kole a tramvají. Takovou budoucnost předpokládá plán odborníka na cyklodopravu Zbyňka Sperata, který schválili brněnští radní jako klíčový pro budoucí rozvoj dopravy ve městě.

3.2.2016
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Autor: DENÍK/Drahomír Stulír

Speratova koncepce předstihla dalších šest návrhů, na kterých jejich autoři včetně zaměstnanců magistrátu pracovali už od srpna 2014. „Radní zvolili vizi, kterou chtějí v budoucnu rozvíjet. Neznamená to, že bude vypadat stejně jako teď. Může se stát, že nápady pro zlepšení dopravy převezmeme také z jiného návrhu," shrnul náměstek brněnského primátora Richard Mrázek.

Podle zvoleného návrhu, který bude východiskem budoucí dopravní politiky města, má do roku 2050 z ulic Brna zmizet spousta aut. „Lidé auta vlastní a nikdo jim nemůže přikázat, aby je přestali používat. Vize jim chce pouze nabídnout, aby využívali další způsoby dopravy," upřesnil vedoucí odboru dopravy brněnského magistrátu Vladimír Bielko.

Naopak někdejší náměstek brněnského primátora pro dopravu a územní rozvoj a předseda spolku Brno+ Robert Kotzian návrh označil za dopravní totalitu. „Je to drastické řešení problémů. V návrhu je mnoho tvrdých omezení, ale chybí v nich jakákoli zmínka o důležitých dopravních problémech města. Nijak neřeší například kritický stav železničního uzlu ani nedokončený velký městský okruh," kritizoval Kotzian.

Jako příklad omezování zmínil, že Speratův plán počítá s tím, že v Brně už nepřibudou parkovací místa. „Nejvíc se mi líbila vize lidí z magistrátu, se kterou souhlasím. Město musí nejprve dostavět dopravní cesty, rozšířit tramvajovou síť, zajistit přestavbu železničního uzlu a dostavět velký městský okruh. Tyto problémy jsou opravdu kritické. Až potom můžeme začít řešit ostatní věci," navrhl.

sedm koncepcíPlán udržitelné městské mobility je dokument, který bude určující pro budoucí dopravní politiku města včetně plánování velkých staveb.
Radní vybírali z těchto návrhů (čísla v závorce vyjadřují hodnocení odborníků v procentech):
Magistrát města Brna: nové dopravní cesty, zlepšení dopravní dostupnosti (90%)
Daniel Seidenglanz: plynulost dopravy, snadný přestup mezi dopravními prostředky (65%)
Zbyněk Sperat (radními vybraný vítězný návrh): víc dopravních cest a domácností bez auta (61%)
Josef Kocourek: lepší využití autobusů a parkování pomocí nových technologií (56%)
Petr Hofhansl: snížení hluku a emisí v dopravě (54%)
David Bárta: víc kol ve městě a projekt sdílení aut (49%)
Martin Hájek: elektrická auta na principu MHD (41%)

Radní ale dali přednost jiné verzi. „Vedení Brna by mělo být hrdé, že jeho zaměstnanci připravili nejlepší návrh. Přesto volili jinak," podotkl Kotzian.

Podle něj navrhl technický úsek oddělení dopravy magistrátu nejlépe ohodnocenou verzi, s tou ale nesouhlasili koaliční partneři. „Myslím, že vítěznou vizi prosadili radní ze Strany zelených a Žít Brno. Zástupci hnutí ANO 2011 se proto podřídili. Vize totiž odpovídá tomu, jak vidí problém zelení," upřesnil Kotzian. To odmítl náměstek Mrázek. „Rada vizi schválila téměř jednomyslně. Vybrala variantu, která se jim zdá nejkvalitnější," oponoval.

Kvalitu návrhů hodnotili odborníci z Dopravního podniku města Brna, Brněnských komunikací, Kanceláře strategie města Brna, Odboru dopravy Magistrátu města Brna a společnosti Kordis. Tito znalci fungovali pouze jako poradci. Jejich názor proto pro radní nebyl při schvalování rozhodující. „Konečné rozhodnutí bylo na radních. Zástupci dopravního podniku byli pouze poradci. Návrh by měl umožnit lidem, aby se jim po městě dobře pohybovalo a doprava byla šetrná k životnímu prostředí," podotkla mluvčí Dopravního podniku města Brna Barbora Lukšová.

Podle ní nová vize zvýší počet přepravených lidí městskou hromadnou dopravou. Lidé tak nebudou potřebovat tolik aut jako nyní. Nápad se nelíbí třeba Brňanovi Jiřímu Bartůňkovi. „Snížit počet aut je nesmysl. Bez aut si život nedokážu představit," dodal.

DAVID VONDRA

Autor: Redakce

3.2.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Vyšetřovací komise k policii začala s výslechem žalobce Ištvana

Praha - Ve Sněmovně dnes odpoledne začalo druhé jednání vyšetřovací komise, která se zabývá spornou reorganizací policie. Jako první před poslanci na uzavřeném jednání začal mluvit olomoucký vrchní státní zástupce Ivo Išvan. Na dnešek je pozvaný také bývalý šéf protimafiánského útvaru Robert Šlachta a bývalý šéf ostravské expozitury útvaru Jiří Komárek. Všichni patřili mezi kritiky reformy, při které se od pondělka sloučí ÚOOZ a protikorupční policie do nového útvaru.

Kauza úniků ze spisů spadá pod protidrogovou centrálu

Praha – Kauzu policistů, kteří údajně vynášeli informace z trestních spisů, bude řešit tým, který ho měl na starosti v Útvaru pro odhalování organizovaného zločinu (ÚOOZ). Jeho lidé budou proto od 1. srpna prozatím spadat pod Národní protidrogovou centrálu. O přesunutí případu rozhodla vrchní státní zástupkyně Lenka Bradáčová, která případ dozoruje. Serveru Aktuálně.cz to potvrdil ředitel nově vznikající Národní centrály proti organizovanému zločinu Michal Mazánek.

Tramvaje zůstaly bez proudu, lidé musí pod zem

Praha - Tramvaje ve čtvrtek těsně po druhé odpolední přestaly jezdit v oblasti pražských Olšan. Zastavení provozu ve frekventovaném úseku Vinohradská – Černokostelecká – Starostrašnická nemá na svědomí dopravní nehoda (jak bývá obvyklé), ale nefunkční trakční vedení.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.