Více než padesát žáků z téměř všech základních škol v Břeclavi a Mikulově se zapojilo do projektu s názvem Začni tady a teď. Program zaměřený na zvyšování úspěšnosti romských dětí na základních školách teď po třech letech končí.

„Syn se zlepšil v matematice, českém jazyce i v angličtině. Jsem tedy spokojená. Určitě bychom se do něčeho podobného zapojili znovu," chválila Božena Danielová, jejíž syn navštěvuje základní školu Komenského v břeclavské části Poštorná.

Dobrovolníci a sociální pracovníci z občanského sdružení IQ Roma servis, které akci zaštiťovalo, ho doučovali a pomáhali mu se všemi školními záležitostmi.

Projekt se však nezaměřoval pouze na doučování žáků. Pracovníci docházeli přímo do jednotlivých domácností. Snažili se o zlepšení komunikace mezi romskými rodinami a učiteli. Nabádali rodiče k důslednému vedení svých potomků k plnění školních povinností.

„Neúspěšnost romských žáků na základních školách je zřejmá. Program Začni tady a teď si proto kladl za cíl tuto skutečnost změnit. Zaměřovali jsme se hlavně na doučování, ale nezapomněli jsme ani na nutnost rozvoje spolupráce mezi rodiči a učiteli," potvrdila vedoucí pobočky IQ Roma servis v Břeclavi Karolina Rejlková.

Měřitelné výsledky tříletého snažení v IQ Roma servisu zatím neznají. Projekt letos skončil zároveň se školním rokem. Vyhodnocování tedy přichází na řadu až teď o prázdninách. Zaměřovat se organizátoři budou hlavně na známky doučovaných dětí. Rejklová je ale přesvědčená, že program byl úspěšný.

Posuny k lepšímu u dětí vidí totiž nejen jejich rodiče, ale i učitelé. „Od třídních učitelů vím, že výsledky žáků, kteří na doučování docházeli, byly znatelně lepší. Přinejmenším si učivo zopakovali a lépe potom zafixovali v paměti," vyzdvihla projekt i ředitelka základní a mateřské školy kapitána Nálepky v Charvátské Nové Vsi Jitka Šaierová.

Učitelé zůstali mimo

Na Komenského však zpětnou vazbu postrádají. Lidé z IQ Roma Servisu totiž děti doučují mimo školská zařízení a pouze prostřednictvím svých vlastních pedagogických pracovníků. Ředitelka poštorenské školy Yveta Polanská by proto uvítala větší provázanost s učiteli.

„V jaké míře této služby naši žáci využili, to nevím. Doučování se ani nekonalo na půdě školy. Vedli ho dobrovolníci. Říkali jsme si, že by bylo dobré, aby byl IQ Roma servis v užším kontaktu s našimi učiteli, ale nikdo je neoslovil," posteskla si Polanská.

Sociální pracovníci kontaktovali Romy prostřednictvím jednotlivých škol. Řadu z nich už také znali díky dřívější spolupráci. „Zatím zájemce více kontaktujeme my. Snažíme se ale naše klienty také více motivovat k tomu, aby přišli znovu a aby byla aktivita více na jejich straně," podotkla Rejlková.

Zpřetrhat již navázané kontakty sociální pracovníci nechtějí. Proto v doučování a ve spolupráci s rodiči budou pokračovat i po skončení projektu. Přes prázdniny se zaměří hlavně na aktivity ve volném čase. Podle Rejklové totiž může být hledání mimoškolního kroužku pro romské děti stejně obtížné jako se prosadit při vyučovaní.

JANA LANGOVÁ