Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Elektrobusy se zatím Brňané nesvezou, jsou drahé

Brno – Zelená doprava. I tak někteří lidé přezdívají elektromobilům. Ačkoli si je na stanicích týdně dobíjí stovky Brňanů, vedení města zatím elektrobusy odsunulo na vedlejší kolej. Přesto v příštích letech plánuje stanice pro dobíjení vystavět. „Je to něco, co chceme, a budeme na tom pracovat. Máme už vytipovaná nějaká místa, na realizaci se ale zatím nedošlo," uvedl náměstek primátora Matěj Hollan.

1.7.2016
SDÍLEJ:

Elektrobus. Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Attila Racek

V minulosti přitom řidiči dopravního podniku už elektrobusy testovali. K jejich zavedení na pravidelné linky se ale nakonec vedení firmy nepřiklonilo. „Testovací jízdy nám potvrdily obecné vlastnosti elektrobusu, tedy tichý a bezemisní provoz, ale i nutnost přesného naplánování výkonu s ohledem na dojezd," sdělila mluvčí dopravního podniku Barbora Lukšová.

Naposledy se testovací jízdy uskutečnily letos v únoru. Přesto dopravní podnik žádné vozy na elektřinu nemá. „Pokud bychom uvažoval o nákupu elektrobusů, bylo by to možné hlavně za využití dotací. Tato technologie je v současnosti stále velmi nákladná," upozornila Lukšová. Zatímco autobus na CNG je možné pořídit přibližně za šest milionů korun, elektrobusy stojí téměř dvakrát více.

Podle Hany Chalupské, která aktivně vystupuje za skupinu Dejchej Brno, ale ani elektromobily nejsou zaručeně ekologické. „Elektřina má velkou ekologickou stopu. Sice nedělá problémy tady, ale na jiném místě, kde se kvůli její výrobě těží uhlí, ano," sdělila.

V budoucnu se přitom očekává pokles ceny baterií a současně zvýšení jejich kapacity. To by mohlo vést k většímu nasazení především ve městech. „Nejdříve se asi začnou objevovat trolejbusy s bateriemi, které lépe obslouží části cesty, kde nejsou natažené troleje. Dopravní podniky tak nemusí vysílat vícero přestupních linek," vysvětlil výhodu Martin Stolař ze Fakulty strojního inženýrství Vysokého učení technického.

I kvůli optimistickým výhledům nejen ve veřejné dopravě plánuje svou síť stanic na dobytí ve městě rozšířit již v příštím roce i společnost ČEZ. Poslední otevřela lidem před dvěma týdny. „Zatím máme v Brně dvě rychlodobíjecí stanice. Pro představu, kdyby to bylo možné, tak mobilní telefon nabije pod jednu vteřinu," představil manažer útvaru čisté technologie Tomáš Chmelík. Další dvě stanice jsou v parkovacím domě pod Janáčkovým divadlem.

Zájem o elektromobily mají podle brněnské carsharingové společnosti Emuj i běžní lidé. „Jeden klient například má své auto, které používá na cesty z Brna, ve městě si ale půjčuje elektromobil, protože je ekologičtější," sdělil za firmu Michal Damborský.

V Brně zatím vedení města spoléhá na CNG. „Dopravní podnik postaví novou stanici na stlačený plyn, kterou otevře i lidem," prohlásil Hollan. Dopravní podnik má asi stovku autobusů, které jezdí na tento pohon. Lidem je nyní otevřených pět takových stanic.

Autor: Alžběta Nečasová, Michal Rapco

1.7.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Útok v Cambrils
2 21

Útočníci z Barcelony plánovali krvavější akci. Řidič dodávky je prý mrtvý

Melbourne, ilustrační foto
6 10

Kde se žije nejlépe? Vítězí Melbourne a Vídeň. Praha uzavírá šestou desítku

VIDEO: Pař jako Rus, zpívá Robbie Williams v novince, kterou přiveze do Prahy

/FOTOGALERIE, HARMONOGRAM/ - Kolem dvaceti kousků naservíruje zítra publiku na letišti v Letňanech britský zpěvák a tanečník. Nebudou chybět nové věci z desky The Heavy Entertainment Show, jež vyšla loni. Areál se otevře již v 15 hodin. 

Velká světlometová krádež: zaměstnanci ukradli zboží za statisíce

Velkou krádež vyšetřují policisté ve firmě na výrobu světlometů v Mohelnici. Skupina devíti lidí zde kradla výrobky. Celkově způsobili škodu za devět set tisíc korun.

Dětské úrazy loni stály 815 milionů korun, častější jsou v létě

Dětské úrazy loni stály české zdravotnictví více než 815 milionů korun, nejvíce jich je v letních měsících. Počet i náklady každoročně rostou. Nejčastější jsou například poranění kotníků, chodidel, zápěstí, rukou a hlavy.

Lenovo je po dvou letech ve ztrátě. Ta činí téměř dvě miliardy

Čínský výrobce osobních počítačů Lenovo hlásí za první fiskální čtvrtletí ztrátu ve výši 72 milionů dolarů, tedy v přepočtu 1,6 miliardy korun. Informovala o tom agentura Reuters. Podle ní jsou příčinou vyšší náklady a tlak marže v souvislosti s nedostatkem některých součástí, jako jsou například paměťové čipy. Jedná se o první čtvrtletní ztrátu za poslední dva roky.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení