Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Elektrobusy? V Brně na přelomu roku

Brno – Podivný tichý autobus bez kouře. S neobvyklým úkazem se budou už na konci roku pravidelně setkávat lidé v brněnských ulicích. Dopravní podnik se totiž konečně rozhodl přikoupit k obvyklým autobusům elektrobusy.

21.4.2014
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: Viktor Liška

Brněnskému deníku Rovnost to sdělila mluvčí podniku Linda Hailichová. „Pořídíme dva nebo tři elektrické minibusy. Rozhodneme se podle toho, jaká bude nabídnutá cena. Je reálné, že je dostaneme na přelomu roku," řekla mluvčí. Cenu elektrobusů neodhadla. Většinou bývá přes deset milionů za kus.

Dopravní podnik původně plánoval elektrobusy nasadit už v roce 2012. Jenže plán zdržela jednání s Evropskou unií. Právě ta má na nákup poskytnout dotace.

Lidé v Brně to vítají. „Četl jsem teď spoustu zpráv o špatném ovzduší ve městě. Takže snad elektrobusy trochu pomohou. Jen by jich mohlo být více než jen tři," poznamenal Vladimír Havlíček.

Zatím není jasné, jaký typ elektrobusu bude v Brně jezdit. Podnik ale ví, jak by měl vypadat. „Podle projektu, Civitas 2 Move 2, díky němuž dostaneme dotace, tu musí být minibus," konstatovala mluvčí.

Podnik zkoušel od roku 2011 celkem pět typů elektrických autobusů. Jeho představitele nejvíce zaujala loňská zkouška stroje, který je možné dobíjet sběračem z trolejové sítě. „Máme po městě velmi hustou trolejovou síť. Takové dobíjení se proto nabízí jako ideální varianta," ujistila Hailichová.

Naposledy ovšem firma testovala český elektrobus bez sběrače. „Pokud dostaneme možnost, nebráníme se testování různých stroj. Ale ve výběrovém řízení chceme trvat na nabíjení ze sběrače," ujistila Hailichová.

Dobré zkušenosti s elektrobusy mají ve městech, kde už jezdí. „Splňují podmínky, které jsme pro jejich provoz požadovali. Cestující jsou s nimi spokojeni," uvedl mluvčí tamního dopravního podniku Miroslav Albrecht.

V Ostravě jezdí elektrobusy od roku 2010. V současnosti jsou čtyři. Podle Albrechta má tento typ dopravy stále nevýhody. „Stále neskončil vývoj. V současnosti je zásadní problematika jejich dojezdu," podotkl mluvčí.

Podle primátora Romana Onderky je zavádění ekologických druhů dopravy priorita města. „Do budoucna je nutné klást na ni velký důraz kvůli neutěšené situaci s ovzduším ve městě. Už letos chceme zavádět autobusy ne zemní plyn," připomněl.

Letos Brno dostane dvanáct plynobusů za sedmdesát milionů korun. „Se zkušebním provozem začneme v červenci," řekla mluvčí Hailichová. Dodala, že dalších osmaosmdesát plynových autobusů chce podnik příští rok.

I přes zavádění alternativního pohonu počítá podnik i nadále s běžnými naftovými autobusy. „Jsme součástí krizového plánu, který nám ukládá povinnost zajistit evakuaci lidí například při velkých záplavách nebo případné havárii v Dukovanech. Toho bychom s plynovými autobusy nebo elektrobusy nebyli schopni. Zatím totiž není dostatečná síť pro doplňování jejich pohonných hmot," upozornila mluvčí. Zároveň zdůraznila, že moderní dieselové autobusy splňují velmi přísné normy a škodí životnímu prostředí minimálně.

Autor: Petr Jeřábek

21.4.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Pohřešované dívky
AKTUALIZOVÁNO

Policie díky všímavým lidem našla obě zmizelá děvčátka

Slávistický kotel
7

Cizinci v Česku? Sparta je v klidu, Slavia má problém

Ceny chat a chalup vystřelily vzhůru. Za rok se zvýšily o téměř 200 tisíc korun

/INTERAKTIVNÍ INFOGRAFIKA/ Domek se zahradou vhodný k rekreaci seženete v průměru za 1,3 milionu korun.

Andrzej Duda podepsal jeden ze sporných zákonů polské soudní reformy

Polský prezident Andrzej Duda podepsal zbývající z trojice nedávno parlamentem schválených zákonů, které jsou součástí reformy polské justice. Tu kritizovala Evropská unie i domácí opozice.

Pohledem Stanislava Šulce: Oč jde v Polsku

V souvislosti s Polskem se v posledních dnech vypráví několik příběhů. Jeden vykresluje skvělou hrdou zemi, která si dělá doma pořádek a zlá Evropská unie jí při tom hází byrokratické klacky pod nohy. A v ulicích stojí desítky tisíc lidí, kteří vládní stranu Právo a spravedlnost (PiS) nevolili, tedy jsou menšinou populace a sice můžou demonstrovat, ale jejich požadavky jsou tak nějak nepodstatné.

Německé automobilky soupeřily jen naoko, hrozí jim miliardové pokuty

Místo větších nádrží adBlue na močovinu, která částečně eliminuje škodliviny vycházející z dieselových motorů, se němečtí výrobci soustředili na to, aby jejich auta měla větší zavazadlový prostor pro golfové hole zákazníků nebo více místa pro hi-fi aparatury. Jak se ukazuje, na obalamucení kontrol emisí nebo v logistice a nákupu surovin tajně spolupracovaly značky, které si na první pohled na trhu nelítostně konkurují. A to po dlouhou dobu, už od začátku 90. let minulého století.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení