VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Hevlín chce odkoupit nevyužívanou nádražní budovu. Kvůli muzeu železnice i obce

Hevlín – Proměnit nevyužívanou nádražní budovu v železniční muzeum s expozicí, která bude věnovaná historii obce. Takové plány mají Hevlínští. Nyní čekají, jakou cenu budou úřady za budovu z počátku dvacátého století požadovat.

19.11.2015
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Dalibor Krutiš

Jednání se mohou táhnout několik měsíců. „Víme, že bezúplatný převod není reálný. Budovu chceme odkoupit. Zatím ale nemáme představu o ceně. Počkáme na nabídku, a pak o ní budeme uvažovat. Nádražní budova patří k Hevlínu, je na všech historických fotografiích či pohlednicích," sdělil starosta Hevlína Antonín Pichanič.

Podle něho by v prostorách našlo své místo kromě železničního muzea i muzeum věnované historii obce. Pokud se představy Hevlínských naplní, mohlo by být proměněné nádraží novým turistickým cílem. „Leží totiž padesát metrů od cyklostezky," uvažoval Pichanič.

Státní organizace, která budovu spravuje, nyní musí stanovit cenu na základě znaleckého posudku. „Obec o prodej požádala. Žádost v současné chvíli posuzujeme," sdělil Marek Illiaš ze Správy železniční dopravní cesty.

Nyní je na řadě znalecký posudek a schvalování příslušnými institucemi. „V případě Hevlína nemůžeme přes média ventilovat naše stanovisko dříve, než je bude znát samotný žadatel," dodal Illiaš.

z historie
V roce 1910 se dočkala zastávka v Hevlíně rozšíření. Jednopatrová přijímací budova dodnes stojí v téměř původní podobě. K dokonalosti původního provedení chybí tvarování koruny komínů, nápis názvu stanice a jiné drobné detaily.

Zdroj: Materiál Ivana Janušky

Vlaky přes Hevlín jezdily sto pětačtyřicet let. Poslední vlak tudy projel v červnu 2010. O zapsání výpravní budovy jako kulturní památky usilovali nadšenci ze Spolku pro veřejnou dopravu na jihozápadní Moravě, což se jim před třemi lety nakonec podařilo. „Aktivitu na záchranu budovy vítáme. Z případů na jiných místech víme, že statut kulturní památky neznamená, že bude budova zachráněná. Pokud o jejím osudu rozhodují lidé v Praze nebo Brně, má to jinou váhu než rozhodnutí lidí, kteří v místě žijí a jsou tam doma," vzkázal předseda spolku Martin Kouřil.

Domnívá se, že při rozprodávání či bezúplatném převodu majetku by měl stát jednat podle stejného principu. „Tratě má stát postupně nabízet k prodeji, pokud se prokáže, že o ně není zájem, má přijít na řadu bezúplatný převod. V případě kulturní památky je v zájmu státu i společnosti, aby byla zachovaná. Umím si představit i nějakou výjimku ze zavedených pravidel," dodal Kouřil.

Naznačil, že i trať samotná skýtá řadu využití pro turisty. Naznačil, že by se v sedmikilometrovém úseku mezi Hevlínem a Hrušovany nad Jevišovkou mohla po železnici prohánět šlapací drezína, která by přilákala k výletům například rodiny s dětmi. „Na druhé straně je znovu aktuální projekt na oživení trati z Hevlína do Laa. Z provozního hlediska ale není důležité, kdo je majitelem výpravní budovy. Je možné, že by v budoucím železničním muzeu byla vyčleněná provozní místnost pro tři zaměstnance," zakončil Kouřil.

O spojení do Rakouska trať přišla nejprve na konci druhé světové války a poté znovu, s nástupem komunistického režimu. Rakušané na své straně trať modernizovali a elektrifikovali z Vídně až na jihomoravskou hranici. Myšlenka na obnovení tratě je stále živá. Dopravní specialisté hodlají zpracovat v příštím roce studii, která by měla odpovědět na otázky, kolik by propojení do Laa stálo a jak by bylo nejsnadněji proveditelné.

Autor: Ilona Pergrová

19.11.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Premiér Bohuslav Sobotka během rozhovoru Deníku.
25 10

Vláda projedná sloučení tarifů, někteří lidé by se dočkali zvýšení platu

Výbuch v petrohradském metru
1 27

Za útokem na petrohradské metro stojí džihádisté. Plnili příkaz Al-Káidy

Chtěl být prezidentem, teď má na krku mezinárodní zatykač

Co je moc, to je moc. Krajskému soudu v Ostravě došla trpělivost s někdejším kandidátem na prezidenta republiky a kanadským podnikatelem českého původu Jiřím Včelařem Kotasem (64 let). Ten jako obžalovaný figuruje v kauze padělaných obrazů světoznámých malířů.

AKTUALIZOVÁNO

Hromadná nehoda na D1: zemřel řidič dodávky, za tragédii může stojící kolona

Brno /FOTOGALERIE/ – Zraněním podlehl padesátiletý muž, kterého vyprostili hasiči z havarované dodávky v hromadné havárii na dálnici D1. V úterý kolem půl dvanácté se na 202. dálničním kilometru srazily čtyři nákladní auta a dodávka. Kvůli nehodě u Brna museli z dálnice sjet řidiči mířící na Vyškov a Ostravu. Dopravu se podařilo uvolnit až krátce před půl sedmou večer. „Kolony se začínají pomalu rozjíždět," informovala mluvčí jihomoravských policistů Štěpánka Komárová.

Kejval podepsal přihlášku na OH do Pchjongčchangu. Úspěch popřál i Zeman

Povinná formalita je splněna. Přesně 289 dnů před zahájením zimních olympijských her v Pchjongčchangu podepsali prezident Miloš Zeman a předseda Českého olympijského výboru Jiří Kejval oficiální přihlášku českého týmu. Ta i podpis k průvodnímu dopisu, který obdrží šéf Mezinárodního olympijského výboru Thomas Bach, jsou podmínkou k účasti sportovců v Jižní Koreji.

Na Facebooku vysílal vraždu své dcerky. Pak spáchal sebevraždu

Podle thajské policie se mladý muž natáčel při vraždě své dcery a celou událost přenášel živě na sociální síť Facebook. Nakonec si vzal život.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies