VYBERTE SI REGION

Hevlínská lokálka má šanci. Může ji zachránit nový návrh

Praha, Hevlín - Ministerští úředníci píší návrh, který umožní převod neprodejných lokálek obcím. Vláda plán dostane v květnu. Nový vlastník musí pět let objednávat aspoň příležitostné jízdy.

14.4.2012
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Karel Dvořák

O krok dál od úředního sešrotování posílají nové plány ministerstva dopravy lokální železnici z Hrušovan nad Jevišovkou do Hevlína. Úředníci totiž chystají poslat vládě návrh, že lokálky, které už stát nechce, mohou za symbolickou cenu získat obce či kraje. Starosta Hevlína naznačenou změnu opatrně uvítal. Šéf regionálního Spolku pro veřejnou dopravu mluví o užitečném kompromisu.

„Změna je v tom, že jsme našli systém, jak trati případně nabídnout za nižší než tržní cenu. Tak abychom neporušili pravidla Evropské unie o nedovolené veřejné podpoře. Návrh nyní prochází připomínkami dalších úřadů, do vlády půjde nejspíš v polovině května,“ sdělil mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák.
 
Kraje, obce či jejich sdružení budou mít na získání trati za symbolickou cenu šanci v případě, kdy stát nenajde kupce za tržní cenu. „Potom bychom zřejmě nabídkovou cenu snižovali a nakonec trať nabídli právě obci, pokud by měla zájem, třeba i za korunu. Podmínkou převodu bude pětileté zachování železniční dopravy,“ doplnil mluvčí.

Jak vysvětlil, k naplnění podmínky za jistých okolností postačí příležitostné nostalgické jízdy. „Aby nový majitel dosáhl na dotace na obnovu trati, musel by zajistit provoz minimálně dvou párů vlaků denně,“ upřesnil mluvčí.

Starosta Hevlína Drahomír Nosek potvrdil, že zájem obce o získání trati trvá. „Je to krok vpřed. Po všech zkušenostech si ale počkám, až návrh projde vládou a bude skutečně platit. Z našeho pohledu připadá v úvahu jen varianta s příležitostným turistickým provozem. Ve stadiu debaty je také projekt na využití trati pro šlapací drezíny. Brzy se pojedeme podívat na lokálku v Rakousku, kde již drezíny jezdí, “ sdělil starosta.

Šanci obcí na převzetí lokálek uvítal i předseda regionálního spolku pro veřejnou dopravu Martin Kouřil. „Je to určitý kompromis, ale chápu, že stát nechce předem vyřadit zájemce z komerční sféry. S tím zřejmě souvisí i stanovené podmínky zachování pětiletého provozu. Jde o určitou pojistku proti spekulantům se železným šrotem,“ řekl předseda.

Na Hevlínce vidí šanci i na provoz v požadovaném rozsahu dvou párů vlaků denně. „Chceme o tom se starostou, ale i s krajskými politiky jednat a hledat řešení. Chystaná pravidla totiž přenáší rozhodnutí a odpovědnost za budoucnost každé trati blíž do regionu. Na nové vlastníky to bude klást vyšší nároky a obstojí jen ty tratě, které budou mít dobré projekty dalšího využití a lidi působící v jejich prospěch,“ dodal Kouřil.

Pravidelný provoz na hevlínské trati skončil v létě před dvěma lety. Po vstupu Znojemska do krajského systému veřejné dopravy nahradil kraj lokálku autobusy. Státní správci drah posléze navrhli úřední likvidaci trati. Ministerstvo příslušné řízení pozastavilo a o dalšímu postupu rozhodne stanovisko vlády k chystaném materiálu o dalším případném prodeji či převodu jedenácti lokálek.

Autor: Martin Moštěk

14.4.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Inkluze je zločin na dětech, říká Václav Klaus mladší

Havlíčkův Brod /ROZHOVOR/ - Má všeobecní vzdělání budoucnost? Je inkluze krok tím správným směrem? To byla hlavní témata přednášky, kterou v Havlíčkově Brodě nedávno připravil Okrašlovací spolek Budoucnost.

Manželé ze Kdyně se snažili zachránit život mladému sportovci. Bohužel marně

Hluboká - Silák z Hluboké zemřel za jízdy na kole. Jeho otec děkuje manželům Homolkovým, kteří bojovali o jeho život.

Starosta Pískové Lhoty na Nymbursku byl obviněn z rozkrádání obecních peněz

Písková Lhota /FOTOGALERIE/ - Zpronevěra a zneužití pravomoci úřední osoby. To jsou dva trestné činy, z nichž policie obvinila šestačtyřicetiletého starostu Pískové Lhoty na Nymbursku Radovana Staňka. Obecní peníze měl rozkrádat ve spolupráci s účetní obce.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies