Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Jak na vandaly? Brněnský dopravník podnik vsadil na reklamu

Brno – Bojovat proti vandalům nemá cenu. Zničené okno tramvaje či autobusu, které vyměníme, je do týdne zase poškrábané. Tak jej alespoň přelepíme reklamou, aby nebyly výtvory samozvaných umělců vidět. Třeba je to pak přestane bavit, když svoje dílo neuvidí. A navíc ještě pár korun vyděláme. Takto se rozhodl postupovat brněnský dopravní podnik.

10.12.2012
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Attila Racek

Prozatím okna zkušebně polepil do výšky čtyřiceti centimetrů u patnácti starších kloubových tramvají K2. „Fólie lepíme zvenku a následky vandalismu tak překrýváme. Ti, kteří skla ničí se chtějí hlavně zviditelnit. Takhle mají smůlu," uvedla mluvčí dopravního podniku Linda Škrancová.

Vandalismus v dopravních prostředcích je problém, se kterým zatím marně bojuje jak dopravce, tak brněnští strážníci. „Kvůli vandalům v hromadné dopravě vyjíždí naše hlídky asi desetkrát týdně. Vozy ničí různě. Škrábou po sklech, čmárají fixem nebo stříkají sprejem. Volají nás k nim cestující i řidiči. Občas se je dokonce snaží zadržet," řekla mluvčí brněnských strážníků Denisa Kapitančiková.

Výměna jednoho okna v tramvaji stojí zhruba pět tisíc korun. Kdyby měl dopravní podnik vyměnit všechna zničená, zaplatí celkem devatenáct milionů korun. „Zvolili jsme ale takovou politiku, že vyměňujeme jen čelní skla. Podle našich zkušeností je totiž vyměněné okno za krátkou dobu opět zničené. A měnit je stále do kola je příliš drahé," upozornila mluvčí podniku Škrancová.

Zasáhne i soud

Vandalismus v hromadné dopravě přitom může skončit i u soudu. „Když někoho, kdo tramvaj ničí, dopadneme, záleží na tom, jakou způsobil škodu. Do pěti tisíc je to přestupek a řešíme jej pokutou. Přes pět tisíc pak už znamená trestný čin a provinilce předáváme policii. V případě graffiti pak je to trestný čin automaticky bez ohledu na škodu," upozornila Kapitančiková.

Řešit vandalismus polepením reklamou je podle cestujících dobrý nápad. „Nejraději bych samozřejmě viděl okna čistá. Ale těžko vandaly někdo uhlídá. Takhle aspoň škrkance nejsou vidět," řekl Jan Štěpán.

Do jaké míry reklama na oknech dopravnímu podniku také vydělá peníze, není jasné. Tramvaje zatím jezdí jen s logem této brněnské firmy. „Několik zájemců se už na nový formát polepu ptalo, ale zatím si ho nikdo neobjednal. Předpokládáme, že objednávky přijdou na začátku příštího roku," řekla Škrancová. Dodala, že podnik ročně na reklamě vydělá osmnáct milionů korun.

Podle reklamního experta Tomáše Zindulky může mít reklama na oknech úspěch. „Polepování skel zákon umožnil nedávno. Je to novinka, kterou inzerenti vyhledávají. Tramvaje jsou navíc vidět všude. Osloví jak cestující, tak i řidiče v autech na křižovatkách," myslí si.

Autor: Petr Jeřábek

10.12.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Ilustrační fotografie.
13

Facebooku hrozí pokles uživatelů, mladí používají jiné sítě

Uvedení Samsung Galaxy Note 8
DOTYK.CZ
4

Samsung představil nový Galaxy Note, jímž se chce odstřihnout od loňských malérů

AKTUALIZOVÁNO

Policie kopii spisu k Čapímu hnízdu poslancům nevydá

Členové sněmovního mandátového a imunitního výboru, kteří mají poslancům doporučit postoj k žádosti policie o vydání poslanců Andreje Babiše a Jaroslava Faltýnka (oba ANO) k trestnímu stíhání v kauze Čapí hnízdo, budou do spisu moct jen nahlédnout. Jejich žádost o kopii spisu zamítlo krajské policejní ředitelství v Praze.

Motory v raketách KLDR jsou asi ruská dezinformace, řekl ukrajinský velvyslanec

Ukrajinský velvyslanec Jevhen Perebyjnis dnes spolu s krajany žijícími v naší zemi oslavil Den státní vlajky Ukrajiny. Při té příležitosti připomněl, že Češi vůbec nemají představu, jakých zločinů se Rusko ve válce proti Ukrajině na východě země dopouští. Vyjádřil se i k některým dalším událostem týkajícím se jeho vlasti.

Do Německa se vrátila část zlatého pokladu, ukrytá před Rusy v zahraničí

Německá ústřední banka ve středu oznámila, že se jí podařilo tři roky před plánovaným temínem dokončit iniciativu, na jejímž základě se vrací do Německa polovina německých zlatých rezerv, ukrytých během studené války v zahraničí.

Češi na cestách? Vítězí u nich hlavně exotika, i díky levným letenkám

/INFOGRAFIKA/ Letecká doprava se těší stále větší popularitě. I Češi už objevili kouzlo levných letenek, díky kterým se dostanou do vzdálenějších destinací za ceny, které by ještě před pár lety byly utopií.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení