VYBERTE SI REGION

Jak na vandaly? Brněnský dopravník podnik vsadil na reklamu

Brno – Bojovat proti vandalům nemá cenu. Zničené okno tramvaje či autobusu, které vyměníme, je do týdne zase poškrábané. Tak jej alespoň přelepíme reklamou, aby nebyly výtvory samozvaných umělců vidět. Třeba je to pak přestane bavit, když svoje dílo neuvidí. A navíc ještě pár korun vyděláme. Takto se rozhodl postupovat brněnský dopravní podnik.

10.12.2012
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Attila Racek

Prozatím okna zkušebně polepil do výšky čtyřiceti centimetrů u patnácti starších kloubových tramvají K2. „Fólie lepíme zvenku a následky vandalismu tak překrýváme. Ti, kteří skla ničí se chtějí hlavně zviditelnit. Takhle mají smůlu," uvedla mluvčí dopravního podniku Linda Škrancová.

Vandalismus v dopravních prostředcích je problém, se kterým zatím marně bojuje jak dopravce, tak brněnští strážníci. „Kvůli vandalům v hromadné dopravě vyjíždí naše hlídky asi desetkrát týdně. Vozy ničí různě. Škrábou po sklech, čmárají fixem nebo stříkají sprejem. Volají nás k nim cestující i řidiči. Občas se je dokonce snaží zadržet," řekla mluvčí brněnských strážníků Denisa Kapitančiková.

Výměna jednoho okna v tramvaji stojí zhruba pět tisíc korun. Kdyby měl dopravní podnik vyměnit všechna zničená, zaplatí celkem devatenáct milionů korun. „Zvolili jsme ale takovou politiku, že vyměňujeme jen čelní skla. Podle našich zkušeností je totiž vyměněné okno za krátkou dobu opět zničené. A měnit je stále do kola je příliš drahé," upozornila mluvčí podniku Škrancová.

Zasáhne i soud

Vandalismus v hromadné dopravě přitom může skončit i u soudu. „Když někoho, kdo tramvaj ničí, dopadneme, záleží na tom, jakou způsobil škodu. Do pěti tisíc je to přestupek a řešíme jej pokutou. Přes pět tisíc pak už znamená trestný čin a provinilce předáváme policii. V případě graffiti pak je to trestný čin automaticky bez ohledu na škodu," upozornila Kapitančiková.

Řešit vandalismus polepením reklamou je podle cestujících dobrý nápad. „Nejraději bych samozřejmě viděl okna čistá. Ale těžko vandaly někdo uhlídá. Takhle aspoň škrkance nejsou vidět," řekl Jan Štěpán.

Do jaké míry reklama na oknech dopravnímu podniku také vydělá peníze, není jasné. Tramvaje zatím jezdí jen s logem této brněnské firmy. „Několik zájemců se už na nový formát polepu ptalo, ale zatím si ho nikdo neobjednal. Předpokládáme, že objednávky přijdou na začátku příštího roku," řekla Škrancová. Dodala, že podnik ročně na reklamě vydělá osmnáct milionů korun.

Podle reklamního experta Tomáše Zindulky může mít reklama na oknech úspěch. „Polepování skel zákon umožnil nedávno. Je to novinka, kterou inzerenti vyhledávají. Tramvaje jsou navíc vidět všude. Osloví jak cestující, tak i řidiče v autech na křižovatkách," myslí si.

Autor: Petr Jeřábek

10.12.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Ústavní soud ve středu rozhodne o stížnosti vyhoštěného Iráčana

Brno - Ústavní soud (ÚS) ve středu vyhlásí nález s přímou vazbou na uprchlickou krizi a právní úpravu azylu v Česku. Rozhodne o stížnosti Iráčana zajištěného loni v listopadu a brzy poté vyhoštěného do vlasti. České orgány se podle stížnosti vůbec nezabývaly jeho obavami z mučení a násilí. Policie údajně také nezohlednila jeho úmysl požádat o mezinárodní ochranu.

Při náletech v syrské provincii Idlib zahynulo nejméně 46 lidí

Damašek - Při několika náletech v syrské provincii Idlib, ovládané z velké části povstalci, zahynulo dnes nejméně 46 lidí. Většina mrtvých jsou civilisté, uvedli opoziční aktivisté ze Syrské organizace pro lidská práva (SOHR), která situaci v zemi monitoruje z Británie.

Z izraelského nákupu ponorek prý bude profitovat i Írán

Tel Aviv - Aféra kolem nákupu dalších tří ponorek pro izraelskou armádu nabrala nové obrátky. Objevily se totiž informace, že v německé společnosti ThyssenKrupp, která je měla dodat, má podíl i úhlavní nepřítel židovského státu Írán. Informovala o tom agentura AFP.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies