VYBERTE SI REGION

Kontroly aut: dražší kvůli povinným fotografiím. Novinka má zabránit podvodům

Jižní Morava – Pokoutně projít prohlídkou ve stanici technické kontroly má být od Nového roku problém. Ministerstvo dopravy totiž v novele zákona zavedlo nová pravidla při kontrole technického stavu auta. Zároveň se změnily ceníky. Podle techniků se ve stanicích prodloužil také čas kontrol.

13.1.2016
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: Deník/Miroslav Kucej

Při prohlídkách technického stavu auta nově vznikají fotografie. „Byla jsem na kontrole asi o čtvrt hodiny déle než dřív. Chlapi se mi i omlouvali, že se nový systém teprve učí. Vůbec mi to nevadilo, nabídli mi kafe a v klidu jsem počkala," zhodnotila změny ve stanici v Kyjově na Hodonínsku Marie Hejbalová.

Někomu se zavedené změny líbí, jiným ne. „Už jsme tu měli pána, kterému se nelíbilo, že si fotíme jeho majetek. Jiným to nevadí vůbec, ještě nám pomohou nasvítit auto tak, aby bylo vše dobře vidět," řekl vedoucí vyškovské stanice Zdeněk Černý.

Bez střídání

Technici totiž nově musí zaznamenat fyzickou přítomnost auta. „Stačí fotografie, a to štítku, tachometru, pohledu na auto zepředu i zezadu. Tuto dokumentaci je pak potřeba nahrát do centrálního informačního systému a archivovat alespoň pět let," vysvětlil mluvčí ministerstva dopravy Zdeněk Neuser.

Každý technik navíc dostal čárový kód. „U zkoušky se tak spáruje technik se záznamem o kontrole. Jakmile tedy na autě začne pracovat, nesmí ho vystřídat někdo jiný," upozornil mluvčí.

Vedoucí stanic změny vesměs vítají. Nevadí jim ani delší časy jednotlivých kontrol vzniklé právě fotografováním. „Vychytáváme technologie, občas se objeví i závady a výpadky systému, ale jinak to funguje. Zvykáme si a učíme se," řekl vedoucí provozovny v brněnské Slatině Petr Brůček.

V průměru zůstane jedno auto v dílně maximálně o deset až patnáct minut déle než dřív. Záleží prý na cviku. „Když je na autě všechno pěkně vidět, tak jsou fotky za tři minuty hotové," zhodnotil Černý.

Právě kvůli věnovanému času i nákladům na pořízení technologií většina stanic od letošního roku kontroly zdražila. „Materiály musíme archivovat, navíc máme také školit techniky. Stojí to tři tisíce korun na jednoho, s opakováním každé tři roky. Při dvanácti technicích už to znát je," podotkl Brůček.

Jiní investovali postupně. „Tento systém máme už deset let a můžu říct, že to funguje," řekl vedoucí stanice v Lednici na Břeclavsku Stanislav Buzrola.

Podle ministerstva vycházejí náklady související se změnou na maximálně patnáct tisíc korun. „Technici si mohli pořídit buď fotoaparát a čtečku čárových kódů, nebo telefony, které kvalitně fotí a umějí čárové kódy číst," uvedl Neuser. Stanice by měly mít také externí disk, kam data zálohují.

Proti podvodům

Novinky se mají podle mluvčího stát jedním z nástrojů, jak zabránit podvodům s technickými kontrolami. „Oprávnění k provozu totiž často dostávají také auta, která na kontrole fyzicky ani nebyla," poznamenal Neusar.

Zkušenosti s tím mají také policisté. „Stává se nám, že zastavíme a kontrolujeme auto, které mělo být podle papírů čerstvě úspěšně kontrolované. Jenže jeho stav tomu zdaleka neodpovídal," podotkl mluvčí brněnských policistů Pavel Šváb.

Upozornil, že i pro dopravní policisty plyne z novely výhoda. Od prvního ledna mají totiž možnost podívat se do centrálního systému na fotografie aut a zkontrolovat skutečnost.

Poctivost techniků stanic pak kontroluje ministerstvo. „Děláme to namátkově, jde o několik desítek případů ročně. Bojujeme proti mnoha problémům i mimo prohlídky aut, včetně podvodům se stáčením tachometrů. Je to ale těžké, protože trendem Evropské unie je podpora volného pohybu zboží, která jde proti takovým krokům. Zavedení obrazové dokumentace a její archivování je výrazný krok kupředu," upozornil Neuser.

KAROLÍNA PEŘESTÁ
EVA BÁRTOVÁ

Autor: Redakce

ANKETA

Zamezí nová pravidla podvodům při technických kontrolách aut?

ANO

6 %

NE

94 %

Hlasovalo: 239     Anketa byla ukončena

13.1.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Rakušané volí v opakovaných volbách nového prezidenta

Vídeň - V Rakousku začalo opakované druhé kolo prezidentských voleb. Voliči si vybírají mezi nezávislým kandidátem podporovaným stranou Zelených Alexanderem Van der Bellenem a členem pravicově populistické Svobodné strany Rakouska (FPÖ) Norbertem Hoferem. Květnové hlasování, v němž zvítězil Van der Bellen, kvůli formálním chybám při sčítání hlasů zrušil ústavní soud.

Martin Svoboda: Za jedovatý alkohol má být potrestán výrobce, ne prodejce

/ROZHOVOR/ Když v září 2012 pacient havířovské nemocnice řekl lékařům, že oslepl po vypití alkoholu, který koupil jeho bratr ve stánku pod náměstím TGM v Havířově-Šumbarku, byl to stánek, kde byl provozní Martin Svoboda a kde šťárou policie, hygieniků a celníků začala metylová kauza, která zasáhla celou republiku a dokonce překročila její hranice.

Muž, který postupně přestává ovládat své nohy a ruce: Chci žít naplno

Pracuje jako právník a každý den několik hodin cvičí, aby kvůli své nemoci neskončil nehybný na lůžku. Bojuje, a přes všechny obtíže s postupující ztrátou hybnosti rukou a nohou, které mu způsobuje nemoc nazvaná Charcot-Marie-Tooth (C-M-T), považuje svůj život za šťastný.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies